absorbenten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karhar680

absorbenten

Inläggav karhar680 » 2012-08-15 15:40

traskar vidare i hifi träsket. har ni någon uppfattning om absorbenter? ska de sitta bakom högtalarna eller på motsatt sida? vilken höjd är lämpligast? kul forum detta. :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-15 15:45

Använd sökfunktionen!! Finns hur många trådar som helst om detta!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Re: absorbenten

Inläggav celef » 2012-08-15 16:36

karhar680 skrev:traskar vidare i hifi träsket. har ni någon uppfattning om absorbenter? ska de sitta bakom högtalarna eller på motsatt sida? vilken höjd är lämpligast? kul forum detta. :wink:

jag kommer nog inte hitta så mycket användbar information på detta forumet, tror att du gör bäst i att läsa runt på internet, en del högtalartillverkare har råd och tips å sina hemsidor, som genelec, men även sidor riktade till musiker brukar ha goda tips
Bikinitider

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-15 16:57

celef skrev:
karhar680 skrev:traskar vidare i hifi träsket. har ni någon uppfattning om absorbenter? ska de sitta bakom högtalarna eller på motsatt sida? vilken höjd är lämpligast? kul forum detta. :wink:

jag kommer nog inte hitta så mycket användbar information på detta forumet, tror att du gör bäst i att läsa runt på internet, en del högtalartillverkare har råd och tips å sina hemsidor, som genelec, men även sidor riktade till musiker brukar ha goda tips

ok tack :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-15 17:10

En del reflektioner från högtalarnas närhet är destruktiva, de smutsar ner direktljudet. Rumsresonanser vid lägre frekvenser vill man bli av längre bak i rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 17:14

Det beror helt på. Kul svar va?

Enda stället de i min mening inte bör vara lacerade är direkt bakom lyssnaren, där fungerar det i min mening alltid bäst med diffusorer, dvs man vill ha energin kvar, men inte att ljudvågorna studsar ut likformigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-16 06:30

Såklart att de skall sitta framför högtalarna.

Åtminstone om de senare låter väldigt illa.

Ber dig hursomhelst att fundera lite mer över utformningen av dina trådrubriker.
Och använda versal första bokstav.

Då ser de ju liite mer seriösa ut i alla fall.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-16 16:13

Strmbrg skrev:Såklart att de skall sitta framför högtalarna.

Åtminstone om de senare låter väldigt illa.

Ber dig hursomhelst att fundera lite mer över utformningen av dina trådrubriker.
Och använda versal första bokstav.

Då ser de ju liite mer seriösa ut i alla fall.

Ok, ska försöka med det. :wink: Vad jag menade var förståss om de skulle sitta på motsatta väggen från högtalarna sett. Tänkte att det kanske tar bort en del studsar då. I det högre frekvensområdet. För övrigt låter mina högtalare Mission 704 alldeles förträffligt. :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-16 18:31

Om jag sammanfattar det jag tycker verkar varit essensen av faktiskt akustiktips genom åren, så ser det väl ut så här:
Det första tricket som brukar rekommenderas är tjock heltäckningsmatta.
Sedan förstås absorbenter bakom och vid sidan om högtalarna.
Vidare då diffusserande saker eller diffussorer bakom och vid sidan av lyssningsplatsen.
Absorberande tak kan användas ovanför högtalarna, men helst inte över lyssningsplatsen där någon mer reflekterande och diffusserande lösning verkar vara bättre.
Basfällor kan man lämpligen ställa i bakre hörnen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi