Konstig absorbent ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Konstig absorbent ?

Inläggav bakerman22 » 2012-08-21 09:37

Jag köpte Augustinumret av hemmabio. Det var ett reportage om en kille som byggt ett biorum. Han berättar själv att han har pluggat väldigt mycket akustik innan bygget påbörjades.
Bakom varje frontare har han byggt något som jag tycker ser ut som en basabsorbent. Det jag reagerade på är att det ser ut som att han har knölat in hela balar med stenull i utrymmet. Dom ser ut att vara väldigt hårt packade, och plasten är dessutom kvar på balarna.
Det finns ingen förklarande text till bilden.

Funkar det verkligen att absorbera med plasten kvar på balarna !!? 8O

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Konstig absorbent ?

Inläggav Aerob » 2012-08-21 09:48

bakerman22 skrev:Funkar det verkligen att absorbera med plasten kvar på balarna !!? 8O

Låga frekvenser har definitivt inga problem att ta sig igenom ett tunt plastlager. Jag har till och med hört talas om grannar som påstår att basen tar sig igenom väggar, golv och tak och in i deras lägenheter! :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Konstig absorbent ?

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 09:49

Aerob skrev:Jag har till och med hört talas om grannar som påstår på att basen tar sig igenom väggar, golv och tak och in i deras lägenheter! :wink:

Det är bara placebo ;)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-08-21 10:35

Vill han absorbera så låg bas som möjligt med glasfiber eller stenull utan att högre mellanregister + diskant dämpas, så är det inte fel med en plastfilm mot rummet.

Däremot bör inte isoleringen var komprimerade balar om det är tjocka skikt, säg 25 cm och fetare, för bästa lågbasabsorbtion. Dessutom är det lämpligast med den mest lättviktiga glasfibern eller stenullen från byggmarknaden vid tjocka skikt ( = även billigast :) ). Högre densiteter (= högre luftflödesmotstånd) vid tjocka skikt ger lägre lågbasabsorbtion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 10:52

Dessutom känns det som om han missuppfattat placeringen rätt grovt. Man vill nog ha stöd bakom högtalaren, inte att den möjliga akustiska utnivån elimineras på det effektivaste sättet redan vid källan..

De där absorbenterna hade gjort mer nytta bakom lyssnaren utformad så att högre frekvenser diffuserades.

Men jag gissar vilt, ty jag har inte läst reportaget eller tagit del av helheten.

Lite bakvänt känns det som.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-21 14:55

för flera år sedan läste jag ofta om just sådana där basfällor på amerikanska forum, tror det var nån "jon marsh" (eller liknande namn) som vurmade för denna typ av "qick-n-dirty-tube-traps"

asc tube traps rekommenderar just att man placerar fällorna i dom främre två hörnen, har man flera fällor så ställer man dom i dom två bakre hörnen, har man ännu fler fällor placeras dessa halvägs = mitt på väggarna, "liggande hörn" som tak/väggvinkeln är väl för svår att nyttja
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi