Thomas_A......vad är det för dämpmaterial du använder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Thomas_A......vad är det för dämpmaterial du använder?

Inläggav hifirocker » 2003-11-22 13:52

Hej!

Såg det trevliga bildrepotaget från din hifiträff!
I varje fall, så såg jag att du använde någon sort dämpmaterial bakom högtalarna och på golvet mellan dem. Detta material har jag sett tidigare i musikstudios och liknande och själv är jag sugen på att skaffa hem sådant material, jag vet bara inte riktigt vart man kan få tag på det och vad det kostar
(jag är fattig student :cry: ).
Har du något tips på vart man kan inhandla sådant material?
Och vad kostar det? Vilka frekvenser är det mest verksamt inom och hur fungerar det? Är det både som diffusor och absorbent i ett eller?

Mycket tacksam för svar!

mvh,

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-22 14:45

Jag använder två 1 x 1 meter ramar som är stoppade med 95 mm tjock gullfiber och sedan en hålad masonit. Framför sitter AKU-skivor 40 mm tjocka inhandlade på Specialplast i Stockholm.

3 m2 40 mm kostade när jag köpte det 400:-. Köper man 50 mm tjock är det 500:-, 60 mm tjock 600 kr etc, men det kanske är något dyrare nu.

Frekvenser vet jag inte riktigt, men jag tror den tjockaste dämpar dämpar ner till 700 Hz, den jag har kanske 1100 hz.

Själv ska jag slita bort 40 mm plasten och ersätta med 60 mm så småningom, samt göra en 60-70 mm djup ram på den befintliga. Sen så sätter jag på något snyggt tyg i lämplig neutral färg, och trälister på det, oljade.

Experimenterar också med en en dämptavla just nu, bakom huvudet. Hittar jag något häftigt tyg att göra en tavla så ska jag prova med en 160 mm djup dämptavla på väggen bakom. De experiment jag gjort med 95 gullfiber är lovande. Jag ska kika om jag hittar några snygga motiv på tyg när jag åker till Uganda, stor storlek och om tyget inte är för tätt.

T

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-22 15:42

Nu är det så att jag bor i skåne, vilken typ av handlare borde sälja sådant typ av material här? Beijer byggmaterial kanske? :roll:
Någon som vet mer? Tack för infon!

mvh,

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 13:19

Annars funkar alltid mineralull med tunt tyg framför som alternativ. Inte riktigt, men nästan lika bra.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-24 13:57

Johan:

Du som har bra koll på det här med akustik, kan du inte var bussig och läsa mitt inlägg på tråden som handlar om högtalarplacering. Jag har en liten fråga till dig där, du kanske har några bra tips till mig?! :wink: :D

mvh,

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 14:32

Var är den tråden?

Tillägg till din trådfråga: Musikaffärer brukar också ha absorbenter till försäljning.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-25 11:33

Johan: tråden heter "högtalarplacering". Jag har i och för sig fått några hjälpsamma svar nu men du kanske har ytterligare tips att fylla i! :wink: :D

mvh,

Återgå till Generellt om hifi