Hörbarhetsgräns för distortion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Hörbarhetsgräns för distortion?

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-23 15:13

Hejsan,

Ungefär vart går hörbarheten för distortion? Är det 0.1%, dvs ca 60dB's skillnar mellan grundsignal och övrigt?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-23 15:18

Beror väl på distorsionens art?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-23 15:24

Nämndes på LTS-mötet i Gbg i början av sommaren att man kan komma under 0.1% dist när man visslar och ändå är det tydligt att höra att det är en vissling och ingen ren sinus(tongenerator)ton. Kanske kan ge en indikation?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-23 15:31

Naqref™ skrev:Nämndes på LTS-mötet i Gbg i början av sommaren att man kan komma under 0.1% dist när man visslar och ändå är det tydligt att höra att det är en vissling och ingen ren sinus(tongenerator)ton. Kanske kan ge en indikation?
Okej.
Om jag tolkar det som att det "börjar bli svårt" att detektera 0.1% dist, blir du sur då? :wink: :D

Max: självklart beror det på distortionens art och form. Jag ville ha rätt på tiopotensen, dvs 1, 0.1, 0.01%.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-23 15:40

Åter, det beror väl på typ av distorsion och hur den förekommer. Drar upp det gamla exemplet med filer med snudd på ohörbar dist på 10+ % men med fullt hörbar dist på mycket mindre.

http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-23 15:47

Pratar vi elektronik eller högtalare? Högtalare kan ha högre THD för samma IM-dist, eftersom ljudtrycket står i proportion till andra derivatan av amplituden. Ligger blandtonen en dekad från grundtonerna, reducerar derivatorna denna dist med cirka två tiopotenser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-23 16:11

Mja, det är ju väldigt sällan vi hör harmonisk distorsion. Främst pga att det är så sällan vi lyssnar på rena sinustoner. Det är ju på såna det blir harmonisk distorsion.

Man ska komma ihåg att en apparat inte har distorsion, den har olinjäriteter. Distorsionen är en signalberoende konsekvens av olinjäriteterna. Att mäta THD på en apparat kan alltså användas som en indikator på hur stora olinjäriteter en apparat har, men vad som i slutändan hörs när man spelar musik beror på musiken.

Men om man nu skulle lyssna på en sinuston så skulle jag säga att man börjar höra disten någonstans där, vid 0.1%, ja, plusminus någon halv tiopotens. Den som vill prova, och har en lågdistorderande anläggning kan prova att ladda hem Tone eller Madde från min kth-hemsida:

http://www.speech.kth.se/smptool/

...och spela två toner, tex 1kHz och 2kHz och se hur lite 2:a-ton som behövs. Kruxet blir om det bildas dist i högtalaren, så det kan vara fiffigt att hålla nivån låg. Man kan även prova att spela 1000 och 2004 Hz och höra hur andratonen (disten) på 2000 Hz svävar mot 2004 Hz (4 Hz amplitudmodulation). Det borde funka iaf, fast jag har inte provat... :oops:

Ang visslingen. Det är inte bara dist som gör att man hör att det inte är en ren sinus. Det bildas brus också, och eftersom det är bredbandigt så sticker det inte upp lika mycket i spektrumdisplayen. Dessutom kan man inte hålla tonen helt stabil, vilket ytterligare identifierar tonen som en icke-sinus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-23 16:14

Svante skrev:Man ska komma ihåg att en apparat inte har distorsion, den har olinjäriteter.
Precis!

Tack för input alla!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-23 16:36

se också...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7089

Disten från kabinettet är hörbar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-23 17:02

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 3567#63567

...tycker jag också är en favvo. Många ljudexempel att ladda ner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi