avlasta högtalaren från golvet fråga.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karamellkungen

avlasta högtalaren från golvet fråga.

Inläggav karamellkungen » 2005-08-24 15:42

Hejsan,

Jag behöver hjälp med att avlasta ett par Sonus Faber Cremona från golvet. Parketten rör sig alltför mycket och jag skulle vilja avlasta högtalarna helt från underlaget. Spikarna bör sitta kvar för att få rätt lutning. Har tittat på baseplattor men dessa går ej att få tag på. Tacksam för hjälp!!!

mvh kk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-24 15:52

Det är väl precis vad SD-foten gör (kopplar bort högtalaren från underlaget)?

Kolla här tex http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-24 16:05

Ställ högtalaren på en platta som står på SD-fötter (Bill50X's tips) som står på en platta. Detta borde se till att du kan ställa upp högtalarna på något som avskärmar från golvet, och så du får stor-tryckfördelning mot golvet (så det inte rör sig från punktlasterna som nu) och högtalarna kan ställas stabilt i små "hål" för spikesen i den övre plattan.

Detta system flyttar upp högtalarna kanske 5cm och bör ge en ordentlig vila (beroende på storlek på bottenplattan) för golvet!Om sedanhögtalartillverkaren förbjuder dig att använda SD-fötter (för att det ska inte vara så enligt denne) så är det väl bara att ta en platta.

[quote=Genomskärning på ena sidan, högtalaren sett framifrån ex]
______ _____
| _ V
|_| |________ En platta med hål för SD-fot och för spikes
____ | |_________ En SD-fot här i mellan.
| |_|
|________________ En platta enbart med hål för SD-fot

[/quote]

Förstår du? (Jag orkade inte starta paint.. ;)) Efter detta är det bara att se till att hötgtalaren står som den ska kontra golvet, eftersom plattan i sig kommer vara beroende av ett rakt golv. Du kan ju faktiskt skita i den understa plattan nu när jag tänker efter? Nåja.. du förstår min tankegång.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
karamellkungen

Inläggav karamellkungen » 2005-08-24 18:38

Problemet med sd fot och plattor är att högtalaren svajar om kring när man går nära densamma inte bra för nerverna

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-24 18:42

karamellkungen skrev:Problemet med sd fot och plattor är att högtalaren svajar om kring när man går nära densamma inte bra för nerverna

Då får du väl hänga högtalarna i taket då :-)

Men gör du plattan mellan högtalaren och SD-fötterna större än högtalaren så blir det lite stadigare. Dessutom är det bara med stökiga barn och klättrande feta katter man behöver vara orolig, annars spelar svajandet mindre roll.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-24 22:33

Jag använder SD-foten under mina golvare. De är halvstora och väger c:a 35 kg/st. Stöter jag till dem, så svajar de till något. Annars är det över huvud taget inget problem.

Och det fungerar alldeles utmärkt till att "koppla bort" golvet. När jag använde hårda underlägg så sjöng och vibrerade hela golvet med och nu märks i princip ingenting. Kan klart rekommenderas alltså!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-24 23:52

karamellkungen skrev:Problemet med sd fot och plattor är att högtalaren svajar om kring när man går nära densamma inte bra för nerverna

Jag tog ju upp det i min bild, och i min text.. att du gör en platta som är mkt större än högtalaren, detta minskar ju möjligheten till några stora svängingar.
Annars vet jag inte vad du ska göra, men någon sorts fot som spänner över en större del av rummet bör ju var det som funkar. Den här gör ju det, och har en mjuk del för att motverka lite av dumheterna med att golvet inte är perfekt.

Mvh Jocke
admin

Återgå till Generellt om hifi