IngOehman skrev:prolinn skrev:... Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.
Okej, jag delar inte din erfarenhet.
Det är möjligt att detta inte gäller dig, men att det är vanligt, det är jag säker på. Varför? Jag kan nog inte räkna antalet gånger jag hört kommentaren från någon hifi-intresserads respektive "jovisst låter det bra, men det är ju inte värt pengarna! Musiken hörde man lika bra på våra gamla grejer." Ridå! Som jag tolkar det så håller en förhärskande majoritet av alla hifi-intresserade på med något annat än maximering av sin musikaliska upplevelse. Man fokuserar på apparater, på tekniska termer som man inte kan värdera, på hur ljuden av musik låter, men glömmer hur anläggningen förmedlar meningen med musiken och det är det som kritiken bottnar i. Går man in i istort sett vilken hifi-butik som helst så spelar försäljaren glatt upp något som i bästa fall låter fräckt, men ofta inte ens det. Det låter helt enkelt kasst, ur ett musikaliskt perspektiv! Vad musikerna spelar framgår lika bra eller bättre på en klockradio och försäljaren fattar noll, när man påpekar detta.
Även många som håller på med hifi tycker samma sak. Musiken hör man på vilken anläggning som helst, men en bra hifi-anläggning ger något annat. För mig är detta andra närmast ointressant! Jag vill ha en anläggning som förmedlar musiken så att jag förstår och känner musiken på samma sätt som man gör när man lyssnar live. Det gör man inte med vilken anläggning som helst! Väldigt få anläggningar förmår detta faktiskt.
Min poäng är att genomsnitts hifi-prylen helt enkelt inte är bra nog och att i stort sett vem som helst också hör detta. För många hifi-intresserade är det inte så. Man tycks ha andra målbilder för apparaterna och då kanske de är bra. För mig är det inte bra nog och tydligen gäller det även en majoritet av befolkningen. Det spelar ingen roll för en musikintresserad människa om anläggningen låter lite extra fint på något specifikt sätt om det inte också ger en tydlig förbättring av den musikupplevelse den musikintresserade är ute efter. Om musikupplevelsen är ungefär densamma, spelar det ingen roll om det låter si eller så. Icke hifi-intresserade är just det, inte intresserade av hifi. De kan mycket väl vara intresserade av musik och musikupplevelsen, men en anläggning som inte ger en tydligt starkare upplevelse är inte värd den musikintresserades uppmärksamhet. Jag vill ge denna kritik rätt då jag helt och fullt håller med. För mig är i stort sett all hifi värdelös. Ett fåtal fabrikat lyckas bra enligt min mening, men de flesta verkar helt vilsna och en majoritet av alla hifi-intresserade med dom.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.
Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?
Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.
Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.
...
PS. Och igen: Vad det är som gjort att människor idag är mindre "med-
vetna" och i mindre grad aktiva musiklyssnare, det vet jag inte, men jag
tror att många faktorer är intrikat ihopvävda.
Jag tror INTE att det har klingat av alldeles av sig själv, utan att det finns
flera faktorer som ställt till det. Många talar om konkurrens från helt andra
saker som t ex datorer som stjäl både tid och en signifikant del av det eko-
nimisks utrymme som människor har. Men jag tror att den utveckling som
vi har sett med avseende på loudness war har en stor roll i dramat.
Det är ju just det som är branschens fel. Hade de som lyssnat i butik omedelbart hört att det är bättre hade, tror kag, ryktet gått om just detta och medvetenheten hade ökat. Som det är idag är det tydligen omvänt. Att inte allt är branschens fel är väl klart, men jag tror branschen har ett mycket stort ansvar.