Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-06 16:22

shifts skrev:
Harryup skrev:
shifts skrev:Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.

Ojdå, finns det kanske 2 tjejer då som är intresserade av vilka apparater som låter bra?

mvh/Harry

Jag tycker bara inte man ska generalisera så. ;)

Tja, om 99 % av hifi intresserade kunder i hifibutiker är män och 1 % är kvinnor, så kan man nog generalisera, som jag ser det. I realiteten är siffran nog ännu större för män. På hörlurar och tivoli är siffran helt annorlunda.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 16:29

Fast även om det är en stor flock huvudsakligen män som flockas här, så får vi ta en steg tillbaka och fundera över hur begränsad gruppen är. Ärligt, hur många hifi-intresserade män hittar ni egentligen på ert jobb? Och då menar jag inte att man är intresserad för att men en gång i livet köpt en stereoprylar i någon butik, utan att man är semi-aktiv på att byta runt i den.

Ta min far som exempel, visst köpte han en bang-reveiver, en bandare och en Dual-svarv och byggde sig ett par högtalare efter en ritning en bekant skickade vidare - men det var det, den anläggningen hade varit densamma 40 år senare om inte det föll på mig att hitta något annat när beon slutligen gav upp och att fixa dit en cd-spelare. Något intresse av apparaturen finns inte.

Jag jobbar med en stor flock datornördar och det nördas på andra saker privat på olika håll, men jag är ensam med något hifi-intresse - däremot har jag hjälpt några stycken till ett bra ljud som de sedan inte ändrat på.

Så även om vi här tycker att vi är många... vi är nog egentligen inte det...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-11-06 19:13

Nattlorden skrev:Fast även om det är en stor flock huvudsakligen män som flockas här, så får vi ta en steg tillbaka och fundera över hur begränsad gruppen är. Ärligt, hur många hifi-intresserade män hittar ni egentligen på ert jobb? Och då menar jag inte att man är intresserad för att men en gång i livet köpt en stereoprylar i någon butik, utan att man är semi-aktiv på att byta runt i den.

Ta min far som exempel, visst köpte han en bang-reveiver, en bandare och en Dual-svarv och byggde sig ett par högtalare efter en ritning en bekant skickade vidare - men det var det, den anläggningen hade varit densamma 40 år senare om inte det föll på mig att hitta något annat när beon slutligen gav upp och att fixa dit en cd-spelare. Något intresse av apparaturen finns inte.

Jag jobbar med en stor flock datornördar och det nördas på andra saker privat på olika håll, men jag är ensam med något hifi-intresse - däremot har jag hjälpt några stycken till ett bra ljud som de sedan inte ändrat på.

Så även om vi här tycker att vi är många... vi är nog egentligen inte det...

Nattis
Det får +1 för om ens det räcker.....

Man kan undra sen vilken roll forumet har för att säkra återväxten
? lite patetiskt men ändå...

//Lech

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-06 19:15

+1, nattlorden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 19:49

Är återväxten viktig?
För vem?
Klart det vore skoj med hifi-intresserade töser i lyssningsrummet och på mässor.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-06 19:51

Vad är då den egentliga differensen mellan män som uppskattar hifi och män som inte bryr sig? Kunde det lika gärna vara sportfiske eller nåt annat smalt intresse?

Om man jämför med just sportfiske så är ju njutningen förknippad med användandet av teknik (spö, drag, kastteknik etc - kul att fiska även utan att man fångar nåt alls) medan hifi har ett resultat som kan avnjutas helt fritt från tekniken (nån kommer på besök och säger "Wow vilket ljud!")

Men haken är kanske att den som enbart vill njuta av resultatet kanske inte blir ett dugg intresserad av att fiska, eller hifi* heller för den delen. Man gillar att äta fisk, eller lyssna på musik med bra ljud - men ingen återväxt för vare sig fiske- eller hifi-intresset som sådant.

Edit: * = d.v.s. det vi menar med hifi-intresse - intresse för tekniken bakom, och hur det är kopplat till resultatet, vilket kanske är själva nöjet med hifi som intresse...!

Är man "bara intresserad av bra ljud" (floskelvarning) så är man inte hifi-intresserad, m.a.o.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-06 20:03

Är återväxten viktig?
För vem?
Klart det vore skoj med hifi-intresserade töser i lyssningsrummet och på mässor.

återväxten är viktig för konsumtionens skull

svenska tillverkare av goda hifiapparater

det skulle vara snygga töser då
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-11-06 21:06

Jag känner att jag gjort mitt. Lilleman här hemma blir lätt arg om han inte får gå ner i källaren å lyssna på musik där åtminstone tre ggr/vecka.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 21:15

celef skrev:
Är återväxten viktig?
För vem?

Då e ju vanliga hifi-entusiaster inte så bra. Jag, t ex, köpte ett par högtalare för 25 år sedan o de är fortfarande världens bästa (för mig). Ingen vidare konsument. Samma med slutsteg och skivspelare, drygt 20 år gamla pjäser. Då måste de som köper ljud som mode, accessoar eller inredningspryl vara en bättre målgrupp, krasst ekonomiskt. Herregud, vi på Faktiskt köper ju inte ens nya högtalare när de gamla spricker, vi renoverar! Vi e ju mer miljönissar än goda konsumenter.

Själv e jag rätt duktig på att konsumera skivor...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-06 21:18

Undrar om de har samma funderingar i frimärksamlar och modelljärnvägskretsar?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-06 21:43

hifikg skrev:
celef skrev:
Är återväxten viktig?
För vem?

Då e ju vanliga hifi-entusiaster inte så bra. Jag, t ex, köpte ett par högtalare för 25 år sedan o de är fortfarande världens bästa (för mig). Ingen vidare konsument. Samma med slutsteg och skivspelare, drygt 20 år gamla pjäser. Då måste de som köper ljud som mode, accessoar eller inredningspryl vara en bättre målgrupp, krasst ekonomiskt. Herregud, vi på Faktiskt köper ju inte ens nya högtalare när de gamla spricker, vi renoverar! Vi e ju mer miljönissar än goda konsumenter.

Själv e jag rätt duktig på att konsumera skivor...

det är rätt sällsynt att sitta på en anläggning som är 25 bast om man är ljudintresserad

jag skulle tro att 99,9% av faktisktianerna har köpt prylar till stereon i år
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-06 21:54

Nu har jag inte följt diskussionen, men mina privata funderingar har gått till att man får skilja på hype och intresse/hobby. Har pratat en del med 40-talister och däromkring, och det verkar som att på 70-talet var hifi och en cool stereo det som man verkligen sparade pengar till. Morsan sa att många av hennes manliga kollegor sparade en ansenlig del av lönen för att ngn gång ha råd med ett par Carlsson OA2212 till exempel. Mao, hifi för vanliga dödliga då var det motsvarande som vi materialistiskt längtar efter idag. Då var det hifi, nu är det tex båt, lägenhet med öppen planlösning, pooldäck etc.

Summa kardemumma så har nog "kärntruppen" och antalet som ingår däri varit tämligen oförändrad, dvs förhållandevis så var och är det väldigt få. Skall man titta i kristallkulan så tycker jag att man borde kanske bygga upp en hipsterlik hype runt tex det fysiska mediet, oavsett hur mkt vi svär över det nu. CD-skivan kommer bli morgondagens polykarbonat (materialmärkning: PC), suget efter PC-spelare kommer att öka. Då kommer antalet hifientusiaster öka, men bered er på att de försvinner lika fort iom nästa hype.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 22:09

polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-06 22:11

Nattlorden skrev:polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Du ser! Jag har startat en trend, det nya svarta! 8O :D :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 22:18

Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Du ser! Jag har startat en trend, det nya svarta! 8O :D :wink:

Skall se om jag vågar prova det efter att jag lyssnat till slutet på Spotify. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 22:29

Under guldåren så var stereon en nyhet. Monoåtergivningen var inte givet att man lyssnade på genom en Quad ELS-57, en Quad 11 och en Quad II.
Nu blev det något som skilde sig ifrån att lyssna på tio-i-topp via bordsradion. Sen på åttiotalet var CD-spelaren en nyhet som inte ersatte något. Men lyssnar man "bara" på musik så har inget särskilt nytt hänt sedan CD-skivan introducerades. Finns inget ljudkvalité "hopp" för den vanliga konsumenten. Vill man titta på filmer så finns det ju en del nytt att köpa däremot. Nästa nya grej är väl att folk inte ens kommer köpa multikanal grejor eftersom öppna planlösningar gör att det inte finns några väggar att montera högtalare på/vid.
Så tillbaka till "multikanal limpor" under platttv'n så ingen kabeldragning igen.
Men sen finns det ju alltid en hoper människor som gillar verklig kvalité eller som orkar bry sig om kvalité och letar efter lite mer fulländning inom sin hobby.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-07 21:03

Ärsch främja vinylen, jag brukar rekommendera ett bra kassettdäck om man inte orkar med vinylskivor.
Jag förmedlas sällan några aha kännslor med digitala medier.
Dock så är det skönt om man lyssnar i hörlurar då man är mer brus och knasterkännslig då.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-07 21:34

eller lär dom att vi är rakt inne i 'vetandets tidsålder' å att eftertanke är lika viktigt som njutande av livets fröjder..

EDIT: Oops! vem va de som skrev så 8O
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-10 16:13

IngOehman skrev:
prolinn skrev:... Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Okej, jag delar inte din erfarenhet.

Det är möjligt att detta inte gäller dig, men att det är vanligt, det är jag säker på. Varför? Jag kan nog inte räkna antalet gånger jag hört kommentaren från någon hifi-intresserads respektive "jovisst låter det bra, men det är ju inte värt pengarna! Musiken hörde man lika bra på våra gamla grejer." Ridå! Som jag tolkar det så håller en förhärskande majoritet av alla hifi-intresserade på med något annat än maximering av sin musikaliska upplevelse. Man fokuserar på apparater, på tekniska termer som man inte kan värdera, på hur ljuden av musik låter, men glömmer hur anläggningen förmedlar meningen med musiken och det är det som kritiken bottnar i. Går man in i istort sett vilken hifi-butik som helst så spelar försäljaren glatt upp något som i bästa fall låter fräckt, men ofta inte ens det. Det låter helt enkelt kasst, ur ett musikaliskt perspektiv! Vad musikerna spelar framgår lika bra eller bättre på en klockradio och försäljaren fattar noll, när man påpekar detta.

Även många som håller på med hifi tycker samma sak. Musiken hör man på vilken anläggning som helst, men en bra hifi-anläggning ger något annat. För mig är detta andra närmast ointressant! Jag vill ha en anläggning som förmedlar musiken så att jag förstår och känner musiken på samma sätt som man gör när man lyssnar live. Det gör man inte med vilken anläggning som helst! Väldigt få anläggningar förmår detta faktiskt.

Min poäng är att genomsnitts hifi-prylen helt enkelt inte är bra nog och att i stort sett vem som helst också hör detta. För många hifi-intresserade är det inte så. Man tycks ha andra målbilder för apparaterna och då kanske de är bra. För mig är det inte bra nog och tydligen gäller det även en majoritet av befolkningen. Det spelar ingen roll för en musikintresserad människa om anläggningen låter lite extra fint på något specifikt sätt om det inte också ger en tydlig förbättring av den musikupplevelse den musikintresserade är ute efter. Om musikupplevelsen är ungefär densamma, spelar det ingen roll om det låter si eller så. Icke hifi-intresserade är just det, inte intresserade av hifi. De kan mycket väl vara intresserade av musik och musikupplevelsen, men en anläggning som inte ger en tydligt starkare upplevelse är inte värd den musikintresserades uppmärksamhet. Jag vill ge denna kritik rätt då jag helt och fullt håller med. För mig är i stort sett all hifi värdelös. Ett fåtal fabrikat lyckas bra enligt min mening, men de flesta verkar helt vilsna och en majoritet av alla hifi-intresserade med dom.

IngOehman skrev:
prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?

Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.

Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.

...

PS. Och igen: Vad det är som gjort att människor idag är mindre "med-
vetna" och i mindre grad aktiva musiklyssnare, det vet jag inte, men jag
tror att många faktorer är intrikat ihopvävda.

Jag tror INTE att det har klingat av alldeles av sig själv, utan att det finns
flera faktorer som ställt till det. Många talar om konkurrens från helt andra
saker som t ex datorer som stjäl både tid och en signifikant del av det eko-
nimisks utrymme som människor har. Men jag tror att den utveckling som
vi har sett med avseende på loudness war har en stor roll i dramat.

Det är ju just det som är branschens fel. Hade de som lyssnat i butik omedelbart hört att det är bättre hade, tror kag, ryktet gått om just detta och medvetenheten hade ökat. Som det är idag är det tydligen omvänt. Att inte allt är branschens fel är väl klart, men jag tror branschen har ett mycket stort ansvar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-10 17:37

Vee-Eight skrev: Skall man titta i kristallkulan så tycker jag att man borde kanske bygga upp en hipsterlik hype runt tex det fysiska mediet, oavsett hur mkt vi svär över det nu.

Det finns det redan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi