Har Yamaha blivit den nya referensen för hemmabioreceivers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Yamaha den nya referensen av hemmabioreceivers?

1. Ingen uppfattning
21
70%
2. Ja, de nya låter väldigt bra
4
13%
3. Nej, marantz eller Denon låter bättre
3
10%
4. Andra märken är mer prisvärda- motivera!
2
7%

Antal röster : 30

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 13:59

JonasW skrev:Ska det lämnas okonstlat så är ju en frekvensgång som är hyfsat rak att föredra. Sen m man vill boosta i botten är väl mer en smaksak.

Hur xt32 fungerar i rum som inte är fyrkantiga/rektangulära med ovanliga takformer vet jag ej. Skulle tro att du inte har hört så många sådana rum heller (med xt32). Men i MITT rum för hundraelfte gången så är det bättre med och ingen annan har föredragit motsatsen. Det får du helt enkelt acceptera.

Varför skulle folk från forumet behöva klaga på din återgivning? Det är dock inget som säger att det inte skulle låta ÄNNU bättre med xt32. Det vet ju inte du heller då du inte testat, eller hur?

Jag kan också tycka att det blirnlite väl platt i lägsta registret med rak frekvensgång, så jag boostar ett par dB längst ned. Smaksak och man är ju inte låst till en rak frekvensgång bara för för att man korrigerat fel i frekvensgången i mellanregister och diskanten, eller hur?

Sluta vara så negativ och såga saker innan du lyssnat på dom själv. Du kan ju inte säga att min återgivning är bättre utan Audessy än med då du inte varit här.

Men efter att ha diskuterat saker med dig förr så vet jag ju att det egentligen är lönlöst. Du skulle aldrig erkänna att du kanske uttalat dig fel :)

Så jag lägger ned denna diskussion med dig och så kan vi komma överens om att vi inte är överens ;)

Du får inte ta illa upp men är du inte en sådan som bara vill ha hejar rop och vill inte ha något negativt skrivet .
hur ser det ut när du mäter med annat program hur ser kurvorna ut det är det som är intressant!!!
För ser man hur hyllnings kören till aúdysey se ut så brukar det vara riktigt dåliga rum ur akustisk synpunkt
Och sen kan min anläggning förmedla ljud inom en ganska rak kurva.
Sen vid håller jag fortfarande att audyssey är rent skit då dom inte låter ägaren att göra dom inställningar som ägaren vill ha utan man måste förlita sig på ett program som är låst i sina inställningar .
Men tur är väl att Emotiva kommer med Tact och då åker allt vad audysey ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-25 14:07

boom skrev:Sen vid håller jag fortfarande att audyssey är rent skit då dom inte låter ägaren att göra dom inställningar som ägaren vill ha utan man måste förlita sig på ett program som är låst i sina inställningar .

Det är väl bara delvis sant? Inte gäller väl det där Audyssey Pro?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 14:27

Nattlorden skrev:
boom skrev:Sen vid håller jag fortfarande att audyssey är rent skit då dom inte låter ägaren att göra dom inställningar som ägaren vill ha utan man måste förlita sig på ett program som är låst i sina inställningar .

Det är väl bara delvis sant? Inte gäller väl det där Audyssey Pro?

Det finns inte tillgängligt gratis utan då får man köpa det.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 14:28

boom skrev:Du får inte ta illa upp men är du inte en sådan som bara vill ha hejar rop och vill inte ha något negativt skrivet .
hur ser det ut när du mäter med annat program hur ser kurvorna ut det är det som är intressant!!!
För ser man hur hyllnings kören till aúdysey se ut så brukar det vara riktigt dåliga rum ur akustisk synpunkt
Sen vid håller jag fortfarande att audyssey är rent skit då dom inte låter ägaren att göra dom inställningar som ägaren vill ha utan man måste förlita sig på ett program som är låst i sina inställningar .

Absolut inte, tar gärna emot konstruktiv kritik från de som lyssnat i mitt rum. Anser mig inte ha några guldöron, och tacksam är jag för det. Min anläggning är knappast perfekt, men jag är väldigt nöjd med hur den låter idag.

Hur det ser ut när jag mäter med ett annat program, vad menar du då? Jag trodde att REW med en kalibrerad mick samt loopback dög för 99% av de som mäter hemma?

Tycker du att jag har en dålig behandling rent akustiskt? Var gärna ärlig och påpeka vad du hade gjort annorlunda. Kommer inte bygga om, men det hade varit skoj att veta.

Har en jämn och fin decaytid över hela registret förrutom lite längre vid min 24Hz nod. Inga problem med störande reflexer (enligt ETC-grafen) förrutom en golvreflex som vi ska försöka jobba lite med. Osäker på hur dock.

Hyffsat rak frekvensgång förrutom en boost i lägsta basregistret.

Sen visst är det synd att man inte kan ändra i det Audessy EQ:at, men det är ju inte riktigt sant heller. Du kan ju ändra med MiniDSP eller dylikt i efterhand. Eller varför inte före. Får du en bra lösning med t.ex. MiniDSP så kommer ju inte Audessy att göra några större förändringar heller.

Men som sagt, ge konstruktiv kritik istället för att bara säga att allt är skit som du så ofta gör. Men att säga att det låter dåligt, det kan du inte göra innan du lyssnat här. Den får du gott erkänna ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 14:41

JonasW skrev:
boom skrev:Du får inte ta illa upp men är du inte en sådan som bara vill ha hejar rop och vill inte ha något negativt skrivet .

Absolut inte, tar gärna emot konstruktiv kritik från de som lyssnat i mitt rum. Anser mig inte ha några guldöron, och tacksam är jag för det. Min anläggning är knappast perfekt, men jag är väldigt nöjd med hur den låter idag.

Hur det ser ut när jag mäter med ett annat program, vad menar du då? Jag trodde att REW med en kalibrerad mick samt loopback dög för 99% av de som mäter hemma?

Tycker du att jag har en dålig behandling rent akustiskt? Var gärna ärlig och påpeka vad du hade gjort annorlunda. Kommer inte bygga om, men det hade varit skoj att veta.

Har en jämn och fin decaytid över hela registret förrutom lite längre vid min 24Hz nod. Inga problem med störande reflexer (enligt ETC-grafen) förrutom en golvreflex som vi ska försöka jobba lite med. Osäker på hur dock.

Hyffsat rak frekvensgång förrutom en boost i lägsta basregistret.

Sen visst är det synd att man inte kan ändra i det Audessy EQ:at, men det är ju inte riktigt sant heller. Du kan ju ändra med MiniDSP eller dylikt i efterhand. Eller varför inte före. Får du en bra lösning med t.ex. MiniDSP så kommer ju inte Audessy att göra några större förändringar heller.

Men som sagt, ge konstruktiv kritik istället för att bara säga att allt är skit som du så ofta gör. Men att säga att det låter dåligt, det kan du inte göra innan du lyssnat här. Den får du gott erkänna ;)

Har mina funderingar om du inte har över dämpat rummet.
Har man varit i källaren och lyssnat så får man ett annat perspektiv hur ett riktigt akustiskt rum skall se ut
Så frågan är om du inte har överarbetat det hela sen om man ser på hur brett högtalarna står isär så verkar det inte var så många meter och det har en inverkan på ljud bilden och då kan jag förstå att du föredrar ljudet i från audysey.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 14:45

Vad är överdämpat enligt dig då? Jag ligger på ~250-275ms i efterklang. Man brukar rekommendera 2-300ms. Så jag liger mer mot övre rekommendationen än nedre. Så galet är det knappast :)

Vems källare då? IÖ:s? Vad rekommenderar han i efterklang då? Med tanke på hur Hassesolos IÖ:s rum här i Umeå ser ut, så skulle jag inte tro att efterklangen är så jättelång där heller ;)

Rummet är 3.45m brett, frontarna står 29cm ut från sidoväggarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-25 14:45

boom skrev:Det finns inte tillgängligt gratis utan då får man köpa det.

Finns ingen Audyssey som är gratis - du måste köpa en receiver som har det i sig och då betalar du det i priset. I priset för Pro får du ju med lite mer saker:
Bild
...och en praktisk väska till ovanvisade.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 14:54

Nattlorden skrev:
boom skrev:Det finns inte tillgängligt gratis utan då får man köpa det.

Finns ingen Audyssey som är gratis - du måste köpa en receiver som har det i sig och då betalar du det i priset. I priset för Pro får du ju med lite mer saker:
Bild
...och en praktisk väska till ovanvisade.

Billigare att byta AVreciver till något med något annat än audyssey.för jag skulle inte betala dom pengar som det kittet kostar.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 15:27

Som sagt, vad är överdämpat boom? Mina 250-275ms som är inom det rekommenderade värdena, dessa är helt galna? Du tycker man ska ha 400+?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 18:49

JonasW skrev:Som sagt, vad är överdämpat boom? Mina 250-275ms som är inom det rekommenderade värdena, dessa är helt galna? Du tycker man ska ha 400+?

Tycker att det är för högt för ett sådant rum då jag ligger på ett lägre tal 0.222ms i ett vanligt vardags rum med lite akustik fix.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 19:58

boom skrev:
JonasW skrev:Som sagt, vad är överdämpat boom? Mina 250-275ms som är inom det rekommenderade värdena, dessa är helt galna? Du tycker man ska ha 400+?

Tycker att det är för högt för ett sådant rum då jag ligger på ett lägre tal 0.222ms i ett vanligt vardags rum med lite akustik fix.

Nyss hade jag överdämpat :) ?

Skulle tro att många tycker att ~250ms är helt godkänt! Särskilt med tanke på att det håller i sig ända ned till 24hz.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-25 20:46

Jag känner inte till dom nya Yamaha-produkterna är, men Yamaha har traditionellt haft fina förstärkare. Mycket prisvärda.
Vore dumt av Yamaha att inte fortsätta med det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-25 21:07

JonasW skrev:
boom skrev:

Skulle tro att många tycker att ~250ms är helt godkänt! Särskilt med tanke på att det håller i sig ända ned till 24hz.

Är det inte en akustiker som har ritat ditt rum Jonas ?
Det finns ju liksom fler läror än bara IÖ:s...
Är helt övertygad om att IÖ vet vad han pratar om, men det betyder ju inte att alla andra akustiker har huvet upp i arslet.. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-25 21:11

boom skrev:Har man varit i källaren och lyssnat så får man ett annat perspektiv hur ett riktigt akustiskt rum skall se ut....

Sen tror jag ju att det är väldigt få som vill ha två miljoner DVD och BD-filmer ligga utspritt i högar över hela golvet... :wink:
Spelar inger roll hur bra det låter. Jag vill inte ha det så ändå.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 22:07

bakerman22 skrev:
JonasW skrev:
boom skrev:

Är det inte en akustiker som har ritat ditt rum Jonas ?
Det finns ju liksom fler läror än bara IÖ:s...
Är helt övertygad om att IÖ vet vad han pratar om, men det betyder ju inte att alla andra akustiker har huvet upp i arslet.. :wink:

Absolut, Jens vet vad han gör. Mätningarna gällande efterklang, ETC osv talar sitt tydliga språk.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi