Sämst ljud för mest pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-26 21:47

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Eller så tar man den överhypade Devialet (den franska i krom ni vet)
OTROLIGT dålig.
Var ok på gles mässjazz men föll ihop totalt på Deep Purple och annan mer komplex musik. Var så dåligt att flera mässbesökare gick ut - varav demaren skyndsamt bytte tillbaks till mässjazz igen...

Den kanske avslöjade hur illa Deep Purple egentligen låter... ;-)

Jag har hört DP på otaliga system, trust me on this...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-26 21:48

KarlXII skrev:Hur vet man att det är specifikt förstärkaren som faller ihop?

Nu innehåller iof burken källa, för o slutsteg - men högtalarna var ju välkända för mig. Quad ESL = bra grejjer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-11-27 09:18

Lyssnade på ett Audio Research-system i en ljudbutik på Söder för ett antal år sedan. Personerna som demade lyssnade på specialskivor med bara enskilda instrument. De såg ut som fågelholkar när jag frågade om de tänkte spela riktig musik...och det lät faktiskt inte så bra heller, med tanke på att ljudrummet var specialinrett och allt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-27 10:42

Det här var ju en komisk tråd, där Jan Banan och FBK tycker att man inte ska kasta skit på olika märken!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-27 10:54

paa skrev:Det här var ju en komisk tråd, där Jan Banan och FBK tycker att man inte ska kasta skit på olika märken!

Hahahaha! :lol: :mrgreen:

Är det det man kallar för "öppet mål"?

Tack paa, gjorde min dag!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-27 11:30

Bill50x skrev:
Beakungen skrev:Dessutom har antagligen en del av det som listas i tråden inte ens lyssnats på...

Ja - och nej. Visst snackas det gärna skit om apparater man inte hört. Men samtidigt har många av oss lyssnat på anläggningar som kostat som en villa men levererar inget annat än ett (möjligen) snyggt yttre.

/ B

Ett bra exempel på avtagande nytta. Den sista miljonen man petar in i sin anläggning ger inte så mycket mer än den näst sista som i sin tur kanske gav lite mer än den föregående. Den första ger alltid mest.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-27 12:09

hifikg skrev:Ett bra exempel på avtagande nytta. Den sista miljonen man petar in i sin anläggning ger inte så mycket mer än den näst sista som i sin tur kanske gav lite mer än den föregående. Den första ger alltid mest.
Så är det, den första millen ger alltid mest :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-27 12:35

Nejdå, riktigt så enkelt är det inte att första miljonen alltid ger mest.
Man kan ha glömt nåt viktigt, som t.ex akustiken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-27 12:47

paa skrev:Nejdå, riktigt så enkelt är det inte att första miljonen alltid ger mest.
Man kan ha glömt nåt viktigt, som t.ex akustiken.

Fel. Det beror ju helt på VAR man placerar sin första miljon, eller hur?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-27 13:19

Drar mig tillminnes att ibörjan på -90 talet var det väldigt enkelt att demonstrera lp 12 med den billigaste tonarmen, k5 pickup, rotelförstärkare för 900:- samt högtalare, ar red box för en tusenlapp .

Detta spelade alltid bättre än allt annat som kunder ( däribland jag ) bar in i butiken för jämförelse, oavsett pris. Krell, nad och audioresearch passerade revy och lät otydligt i melodispelandet.

En av de sämsta musikåtergivarna var nog " mulltoan, b/w 801. Nästan omöjligt att höra vilka melodier som spelades med den opus 3 continue- skivspelare som användes, ja herrejestaness så mycket dyrt och dåligt det finns.....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-27 13:29

sportbilsentusiasten skrev:Eller så tar man den överhypade Devialet (den franska i krom ni vet)
OTROLIGT dålig.
Var ok på gles mässjazz men föll ihop totalt på Deep Purple och annan mer komplex musik. Var så dåligt att flera mässbesökare gick ut - varav demaren skyndsamt bytte tillbaks till mässjazz igen...

Jo, du har ju hört att dåliga grejor faller " ihop" med komplexare musik. Det blir liksom ingen ordning och tydlighet i musiken utan då vill man ofta istället sluta lyssna.

Det värsta är väl att prislappen sällan avgör vad som är en bra pryl som kan spela musik bra. Tex så är ofta billigare nad förstärkare och billiga rotel integrerade förstärkare betydligt bättre än deras dyrare modeller. Mera effekt, ja, men otydligare melodiåtergivning och dämed sämre utbyte av musiken. Rotel hade ett undantag under nittitalet, det var en integrerad historia för 4000:- som lät en aning bättre än deras instegsmodell som gick lös på tusenlappen. Då den lades ned och en ny modell kom ut lät det sämre. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-27 13:30

Richard skrev:Drar mig tillminnes att ibörjan på -90 talet var det väldigt enkelt att demonstrera lp 12 med den billigaste tonarmen, k5 pickup, rotelförstärkare för 900:- samt högtalare, ar red box för en tusenlapp .

Detta spelade alltid bättre än allt annat som kunder ( däribland jag ) bar in i butiken för jämförelse, oavsett pris. Krell, nad och audioresearch passerade revy och lät otydligt i melodispelandet.

En av de sämsta musikåtergivarna var nog " mulltoan, b/w 801. Nästan omöjligt att höra vilka melodier som spelades med den opus 3 continue- skivspelare som användes, ja herrejestaness så mycket dyrt och dåligt det finns.....

Fast Continuo kostar bara en bråkdel av en LP12... B&W 801 är/har väl varit flitigt använd i studiovärlden? Menar du att de inte hör melodierna genom dem? Deutsche Grammophon måste haft fel för de hade sådana när jag var där....

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-27 14:27

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Drar mig tillminnes att ibörjan på -90 talet var det väldigt enkelt att demonstrera lp 12 med den billigaste tonarmen, k5 pickup, rotelförstärkare för 900:- samt högtalare, ar red box för en tusenlapp .

Fast Continuo kostar bara en bråkdel av en LP12... B&W 801 är/har väl varit flitigt använd i studiovärlden? Menar du att de inte hör melodierna genom dem? Deutsche Grammophon måste haft fel för de hade sådana när jag var där....

Det vore väl högst märkligt om studios som DG och Abbey Road använde så maskerande högtalare 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-11-27 16:56

Vad som helst med STRÖMRENARE och/eller FINKABLAGE blir onödigt dyrt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-27 17:13

Elfsberg skrev:Vad som helst med STRÖMRENARE och/eller FINKABLAGE blir onödigt dyrt.

JASÅ det SÄGER du, DU vet OM att när DU skriver MED storabokstäver på nätet så är som som att skrika i verkliga livet ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Föregående

Återgå till Generellt om hifi