Vinst med XLR?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-01 16:11

Här finns lite mer läsvärt i ämnet: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1215786174&&&/Balanced-or-Unbalanced-
Finns det någon sanning i, som det sägs i tråden, att balanserad öveföring skulle göra att skillnaden mellan olika kablar blir mindre än vid obalanserad?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
lennartj

Gärna XLR men inte nödvändigtvis balanserat

Inläggav lennartj » 2012-12-01 21:52

Jag har bara läst trådstarten, inte kommentarerna.
I stort sett håller jag med.
Ett exempel på mina erfarenheter:
I en anläggning med hyfsat god upplösing där slutstegen står minst 3 m från försteget och både obalanserade och balanserade anslutningar är tillgängliga tyckte jag inte att musiken "kom loss" med köpe-RCA-kablar för mindre än ett par tusen kr eller hemslöjd med en materialkostnad över 500 kr.
Med balanserad överföring lät ett par XLR-kablar från Kjell&Co eller Thomann för någon hundralapp (komplett) väl så bra.
I en högupplöst anläggning där det normalt sitter XLR-kablar för femsiffriga belopp (styck) tappade återgivningen markant i dynamik och detaljrikedom med de billiga XLR-kablarna på prov.

Då man behöver betydligt längre signalkabler än 1 m kan man (i bästa fall) få bättre återgivning för mindre kabelkostnad om apparaterna har möjlighet till balanserad signalöverföring.
Den som parar ihop (vad jag anser vara klantigt konstrurerade) apparater kan säkert komma till motsatt resultat.

För egen del kör jag obalanserad överföring drygt 5m till slutstegen men med XLR-kontakter (så var det sagt).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-01 22:33

TANDBERGEREN skrev:Se der ja Morello.
Det grøsser i meg når jeg ser den metoden der.
Har jo absolutt ingenting med balansert å gjøre.
ALL støy som induseres der blir jo med rett "hjem".

Blir slikt gjort i kommerielt utstyr Morello?

Norsk eller ikke: ikke snakke dritt om Morello.

Med den koppling som Morello visar får man störundertryckning och valfri impedansanpassning mellan sändar- och mottagarända. Det senare faktorn är dock inte särskilt viktig. Vad mer är det du vill ha ut? Man kan kalla kopplingen vad man vill men det finns inget magiskt i ord som "True balanced". Du förstår uppenbarligen inte hur en balanserad ingång fungerar men det står att läsa i tråden. Om ingen "støy blir med hjem" är det ju ingen poäng med en balanserad ingång, eller hur? Själva poängen är ju att den ska undertrycka störningar som ligger common mode. Annars är den ju helt överflödig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:11

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Can you please take that in english?

Varför inte översätta med Google?

/ B

Det är väl för farao kutym att ta seden dit man kommer, dvs inte dundrar man väl och skriver på norska då ytterligt få i svedala behärskar norska? Svenska eller engelska - bitte! :wink:

Du skulle inte vilja läsa min svenska.
Men OK, Jag skall översåatta inlegget, så kanske d begriper hvad som er skriven där? :D

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:13

Morello skrev:Can you please take that in english?

Här år det på "svenskt" :D

Skulle ha velat höra vad "fusk balanserad" verkligen är jag.

Det är säkert att bidrar till detta begrepp omfattar de fall där jag har monterat en balanserande transformator på utgången, och kallade det "fuskbalanseert"
Dessa "krav" som att kalla det "äkta balanserad", sedan all elektronik som bearbetar signalen vara balanserade. Kalla det symmetriskt genom slutsteget.

Låt oss titta på varför proffsen använder XLR och balanserad signal-teknik.

Det är egentligen mycket enkelt. Genom att skicka signaler via kabel till två trådar i en gemensam skärm med motsatt fas, kommer det att vara vid mottagandet av denna signal avlägsna utstrålade buller när sedan omvandlar signalen till singleended eller obalanserad. Detta görs antingen genom elektroniken, eller genom en balanserande transformator.
Det bör noteras att tidigare transformatorerna vanligaste, medan dagens alltmer bättre och bättre elektronik att göra det här jobbet.
Den slutgiltiga fördelen transformatorn är att signalöverföringsledning (kabel) kan isoleras elektriskt från systemet. Detta har stora fördelar när det gäller utformningen av elektroniken att bearbeta signalerna.
Dessutom XLR-kontakter låsmekanism som håller kontakten ordentligt på plats även när vissa jerk i kablarna.
(Endast DIN har liknande låsning kontakter med en gängad ring som de hålls på plats)

När XLR har gått hem HiFi, så förmodligen detta främst med bild beslutsfattande.
Det är nära noll vinst med dessa kontakter över RCA eller DIN. Som regel kör obalanserade signaler för (kanske detta är "fusk balanserad"?) Men i vissa fall är det faktiskt balanserad.
Men med korta längder som vi talar om då en vanlig kabel med RCA eller DIN-kontakter på ändarna göra jobbet bra.

Man bör också överväga detta: För att balansera och "obalanserad" så signalerna får inte vara mindre än två transformatorer i serie med signalen. Med allt prat om hur mycket kabel skulle påverka ljudet i en anläggning, så du kan föreställa dig hur mycket mer, även en bra balans transformator tänkas påverka ljudet.

Så Hem Ljud, använde jag RCA eller DIN. Klart bästa kontakter att överföra våra signaler mellan enheter i HiFi våra anläggningar.

Se där ja Morello.
Den skräck i mig när jag ser vägen dit.
"Ve Absolut ingenting att göra med balanserad.
ALLA buller inducerad som är den raka "hem".

Om sådan utrustning görs i kommerielt Morello?

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:14

DQ-20 skrev:

Med den koppling som Morello visar får man störundertryckning och valfri impedansanpassning mellan sändar- och mottagarända. Det senare faktorn är dock inte särskilt viktig. Vad mer är det du vill ha ut? Man kan kalla kopplingen vad man vill men det finns inget magiskt i ord som "True balanced". Du förstår uppenbarligen inte hur en balanserad ingång fungerar men det står att läsa i tråden. Om ingen "støy blir med hjem" är det ju ingen poäng med en balanserad ingång, eller hur? Själva poängen är ju att den ska undertrycka störningar som ligger common mode. Annars är den ju helt överflödig.

/DQ-20

Snackar då inte skit om Morello jag?

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:26

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Just precis.

I hemmastereo finns ingen tung orsak till att bruka XLR eller balancerad signalkabling då man egentligen tillförer flere elementer i signalvägen som hällre gir upphav til nya störningar och/eller andra påvärkningar i ljudet. Till och med WiFi blir att föredra som signalöverförsel inom egen lägenhet.
Din påstånd om att jag "Du förstår uppenbarligen inte hur en balanserad ingång fungerar men det står att läsa i tråden." blir ett påstånd som jav vill utmana dej till å undebygga.

Sädan du uppenbarligen er noga på att be andra utvisa folkskick, och "ta skicken di man kommer", så undrar jag på hvilket sätt du vill placera sådanna påstånder i ditt kartotek över "rätta saker att seja till andra människor.

Ha en trävlig söndag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-02 17:27

TANDBERGEREN skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Just precis.

I hemmastereo finns ingen tung orsak till att bruka XLR eller balancerad signalkabling då man egentligen tillförer flere elementer i signalvägen som hällre gir upphav til nya störningar och/eller andra påvärkningar i ljudet. Till och med WiFi blir att föredra som signalöverförsel inom egen lägenhet.
Din påstånd om att jag "Du förstår uppenbarligen inte hur en balanserad ingång fungerar men det står att läsa i tråden." blir ett påstånd som jav vill utmana dej till å undebygga.

Sädan du uppenbarligen er noga på att be andra utvisa folkskick, och "ta skicken di man kommer", så undrar jag på hvilket sätt du vill placera sådanna påstånder i ditt kartotek över "rätta saker att seja till andra människor.

Ha en trävlig söndag.

1. Morellos tal om "att ta seden dit man kommer" för att du skriver på norska är dumheter. Bortse gärna från det - jag tror få håller med honom. Allra minst jag.

2. Morello lade upp en bild på "fusk-balanserat" och påpekade att koppling i allt väsentligt har de fördelar man söker med en "balanserad" överföring. Du svarar att "det grøsser i deg" när du ser en sådan koppling. Så uppfattade jag det. Det var det jag avsåg med att "ikke snakke dritt". Men du kanske menade en annan bild? Har jag missförstått? I såfall beklagar jag verkligen "skrapan" du fick.

3. Du kommenterar bara mitt sätt att möta dig (där du blandade in saker jag inte sagt) men inte de faktiska invändningar jag har mot ditt resonemang om att störningar (støy) går rätt in den mottagande förstärkaren. Det gör de givetvis, det är det som är poängen, men det balanserade ingångssteget tar bort störningar som ligger common mode. Om det extra differentialsteget är värt att ha beror på hur bra det är samt hur allvarliga störningarna är. Det är alltså en empirisk fråga. Visst kan man i säga att det "i de flesta fall" är onödigt men inte i alla.

4. Vad gäller din förståelse av balanserade ingångssteg har jag redan skrivit hur jag uppfattar det och varför jag anser att din beskrivning bygger på felaktiga antaganden. Bollen ligger hos dig.

Hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Generellt om hifi