Moderator: Redaktörer
flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
lennartj skrev:Jag vill ha förstärkare som klarar att återge komplex musik som förstklassiga "trissehäckar" och den "magiska" närvaron från bra "rörhäckar".
En riktigt välgjord pentodkonstruktion i push-pull klass-A ger mig tillräckligt mycket av bådadera...
Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
Och, enligt samma manual, komprimerar som ett rör. Det verkar inte klippa vågtopparna vid höga effektuttag på samma sätt utan komprimerar signalen.
Ragnwald skrev:Panelguy skrev:Om "transistorlik" betyder neutral så har väl både ARC och VTL gått mer åt det hållet med sina senare modeller.
Nja transistorlikt ljud, är väl stramt och nasalt, vill jag minnas.
Conan skrev:lennartj skrev:Jag vill ha förstärkare som klarar att återge komplex musik som förstklassiga "trissehäckar" och den "magiska" närvaron från bra "rörhäckar".
En riktigt välgjord pentodkonstruktion i push-pull klass-A ger mig tillräckligt mycket av bådadera...
Jo, men du fortfarande ute efter det du gillar i en viss typ av rörstärkare. Observera att jag inte säger emot dig i sak om rörens förträfflighet; hur skulle jag kunna det avnjutandes min triodkopplade Bewitch KT-88 (nu med EH KT-90 istället)?![]()
Men att som TS efterfråga trisse-prestanda i en rörstärkare tycker jag verkar ungefär som att efterfråga vilken lager som mest liknar en ale: är det en ale du är sugen på så ta en ale, och inte den "mest lika" lagern.
Därför skulle det vara intressant att veta varför TS frågar som han gör? Är det av ren nyfikenhet, eller sonderas det efter köp eller test månne?
Ragnwald skrev:Conan skrev:lennartj skrev:Jag vill ha förstärkare som klarar att återge komplex musik som förstklassiga "trissehäckar" och den "magiska" närvaron från bra "rörhäckar".
Jo, men du fortfarande ute efter det du gillar i en viss typ av rörstärkare. Observera att jag inte säger emot dig i sak om rörens förträfflighet; hur skulle jag kunna det avnjutandes min triodkopplade Bewitch KT-88 (nu med EH KT-90 istället)?![]()
Men att som TS efterfråga trisse-prestanda i en rörstärkare tycker jag verkar ungefär som att efterfråga vilken lager som mest liknar en ale: är det en ale du är sugen på så ta en ale, och inte den "mest lika" lagern.
Därför skulle det vara intressant att veta varför TS frågar som han gör? Är det av ren nyfikenhet, eller sonderas det efter köp eller test månne?
Du har uppenbarligen inte ännu fått uppleva vad effektstarka rörsteg kan prestera.
Vi pratar då om att spela på mycket starka ljudnivåer med äkta livekänsla.
Möjligen kommer Morellos steg visa sig komma i närheten.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
Och, enligt samma manual, komprimerar som ett rör. Det verkar inte klippa vågtopparna vid höga effektuttag på samma sätt utan komprimerar signalen.
Tänk vad klassiskt marknadsföringsmumbo-jumbo kan röra(!) till det.
VFET är inget annat än en MOSFET med V-formad drain-kanal, dvs som vilken effekt-MOSFET som helst.
Jämför "technincs class AA" som är samma sak som vedertagen klass AB etc.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
VFET är inget annat än en MOSFET med V-formad drain-kanal, dvs som vilken effekt-MOSFET som helst.
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
Skiter eg i om det heter MOSFET eller VFET, totalt ointressant. Har du inte istället kommentarer gällande huruvida det skulle bete sig som ett rör?
Möjligen kommer Morellos steg visa sig komma i närheten.
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
Skiter eg i om det heter MOSFET eller VFET, totalt ointressant. Har du inte istället kommentarer gällande huruvida det skulle bete sig som ett rör?
lech skrev:Det blir gärna ett hopkok av Offtopic och Ontopic i sådana här trådar så här kommer ett till.
Ragnwald skrev:Möjligen kommer Morellos steg visa sig komma i närheten.
På Arken mässan nyss, lät det som vilket grussteg som helst. Alltså inget nytt under solen.
Lech
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:flathead skrev:VFET och SIT transistorer har en annan kurva än normala MOSFET som gör att dom mer liknar rör.
MOSFET:ar beter sig inte som rör och troligtvis inte din B2 heller - det är väl en hyfsat hårt återkopplad apparat?
Jag hopas dock du insåg att du fått det om bakomfoten - dvs att du numera har vunnit insikt om att det bara var markandsföringsmumbojumbo.
Morello skrev:lech skrev:Det blir gärna ett hopkok av Offtopic och Ontopic i sådana här trådar så här kommer ett till.
Ragnwald skrev:Möjligen kommer Morellos steg visa sig komma i närheten.
På Arken mässan nyss, lät det som vilket grussteg som helst. Alltså inget nytt under solen.
Lech
Vad som gör steget något unikt är kombinationen av extremt låg distorsion, hög effekt (>600 W i 8 ohm), lågt brus och ett rimligt pris.
flathead skrev:Att dom sen skulle klippa som ett rör......nix.
Nattlorden skrev:flathead skrev:Att dom sen skulle klippa som ett rör......nix.
Transistorsteg kan man ju dimensionera så att de inte klipper. Rörsteg klipper ju i princip så fort man närmar sig on-knappen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster