Moderator: Redaktörer
adzer skrev:schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd![]()
![]()
Hur så?
schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd![]()
![]()
paa skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Det är i alla fall inte på trummor som man kan höra skillnad på absolut fas, utan hellre på trumpet.
Låter det trumpet om det är rätt eller fel?
Trumpeten kan låta mer distad när det är rätt fas, konstigt nog.
TANDBERGEREN skrev:adzer skrev:schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd![]()
![]()
Hur så?
Jo, tenk om vi alle har lyttet til all den vakre musikken i "fel fas"?
Kan hende den er rett ut FUL att høra på når man vender fasene rett?
Tony skrev:Om hogtalarna spelar framlanges eller baklanges spelar nog inte sa mycket roll, eftersom de flesta musikljudvagor val ar likformiga. Bara de alla spelar at samma hall. Eller?
paa skrev:Men ett pukskinn slår man ju inåt, varför skulle högtalarna gå utåt då?
Det är i alla fall inte på trummor som man kan höra skillnad på absolut fas, utan hellre på trumpet. Men bara om man direkt jämför A/B.
bassman skrev:schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd![]()
![]()
Jo jo det kan man tänka. Men jag lärt mig något nytt i dag![]()
Allt har kanske redan avhandlats här på faktiskt, det kanske snart inte finns något mer att utreda!
Tänker på den här tråden t.ex.. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51868
schmutziger skrev:bassman skrev:schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd![]()
![]()
Jo jo det kan man tänka. Men jag lärt mig något nytt i dag![]()
Allt har kanske redan avhandlats här på faktiskt, det kanske snart inte finns något mer att utreda!
Tänker på den här tråden t.ex.. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51868
vad står det under mitt nick![]()
RogerGustavsson skrev:
Absolut fas = när mikrofonmembranet trycks in ska högtalarmembranen tryckas ut.
2-ch skrev:Har under något års tid levt med höger/vänster kanal skiftade.
Det störde mig lite när jag vred på balansen, men mer när jag såg en hög utstyrning på tex. vänster kanal men tydligt hörde att det var från höger det lät starkare.
Kanske har jag fortfarande näsan ovanför nörd-ytan?
Svante skrev:Om man jobbar på det kan man höra skillnad med speciella signaler, men nästan alltid är det omöjligt att höra skillnad. Och eftersom inspelningsindustrin har nollkoll på antalet inverteringar i signalvägen spelar det knappast någon roll.
Bill50x skrev:Nix, det visar bara att du är en tröttmössa som inte orkar fixa till ens uppenbara fel
hassez skrev:RogerGustavsson skrev:
När man slår an en puka rör sig membranet inåt med undertryck som följd, då rör sig trummhinna utåt. Dom följs alltså åt.
Sätter man mikrofon och förstärkare med högtalare däremellan rör sig trummhinnan inåt om absolut fas föreligger.
PerStromgren skrev:hassez skrev:RogerGustavsson skrev:
När man slår an en puka rör sig membranet inåt med undertryck som följd, då rör sig trummhinna utåt. Dom följs alltså åt.
Sätter man mikrofon och förstärkare med högtalare däremellan rör sig trummhinnan inåt om absolut fas föreligger.
Gör den?
Om Roger har rätt - vilket jag får förmoda - innebär en tryckökning i studion en tryckökning i lyssningsrummet. När du precis slår an en puka får du ett momentant undertryck vilket - baserat på Rogers tes - skulle ge undertryck i lyssningsrummet vilket i sin tur gör att trumhinnan rör sig utåt.
Jag tror att du har fel, men jag fattar taskigt emellanåt.
hassez skrev:Jag uppfattar det som om ett undertryck uppstår så rör sig microfonmembranåt inåt och högtalarmembranet utåt och trumhinnan inåt.
Men det kanske beror på hur man definierar in och ut.
hassez skrev:PerStromgren skrev:hassez skrev:RogerGustavsson skrev:
Gör den?
Om Roger har rätt - vilket jag får förmoda - innebär en tryckökning i studion en tryckökning i lyssningsrummet. När du precis slår an en puka får du ett momentant undertryck vilket - baserat på Rogers tes - skulle ge undertryck i lyssningsrummet vilket i sin tur gör att trumhinnan rör sig utåt.
Jag tror att du har fel, men jag fattar taskigt emellanåt.
Jag uppfattar det som om ett undertryck uppstår så rör sig microfonmembranåt inåt och högtalarmembranet utåt och trumhinnan inåt.
Men det kanske beror på hur man definierar in och ut.
Svempa skrev:En anmärkning apropå inspelningar.
Mikrofontillverkarna definierar + på samma sätt som på högtalare, dvs när mikrofonmembranet rör sig utåt genereras en positiv spänning. Mikrofonsignalen som orsakas av ett övertryck blir alltså negativ. Om den signalen sedan spelas upp förstärkt utan fasvändningar genom en högtalare kommer den istället ge ett undertryck!
TANDBERGEREN skrev:Näääää.
Gode mikrofoner er helt öppna også baktil på membranen, hvilket gjør at en trykkendring i et rum skulle virke likt på begge sider av membranen. Derimot når lydbølger går rett inn mot de, så vil de uansett få lyden som påvirker membranen til å treffe fremsiden først. Og dessuten vil lydbølgene bakfra gjerne være sterkt dempet av forskjellige årsaker. (Mikrofonen blir gjerne bygget slik at det er lyd rett fremfor de som "plokkes" opp. (Jajaja, det finnes rundstrålemikrifoner som er gode også)![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster