+ & -

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-04 18:33

Det lär finna instrumnt som inte är symmetriska kring DC-nivån (eller atmosfärstrycket i det här fallet). Om jag minns rätt är det något bleckblås som är "värst", och på ett sådant är det åtminstone teoretiskt möjligt att höra skillnad.
... tycker jag!

Per

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-04 18:39

Om man kobler begge høyttalere på samme måte så spiller det absolutt ingen rolle om man kobler + og minus "rett" eller "fel".

Derimot om man kobler den ene høyttaleren "korrekt" og den andre feil, så vil man hurtig kunne høre at noe er feil.

Dette med "absolutt fas" og slike tulledikkerier på CD-spillere og forsterkere kan man si en klar ting om: Blæh.

Det har vært gjort forsøk på å kontrollere innspillinger for dette med absolutt fase. Altså der mikrofonmembranen trykkes inn, og at høyttalernes membraner så trykkes ut, men det har vist seg (der dette har vært sporbart) at svært lite av proffutstyret som brukes til innspillingen engang har denne "absolutte fase".

Det er helt utrolig at enkelte "guldöron" påstår att de kan høre dette på en innspilling. Forøvrig vet man knappest om hvilken veg første lydbølgen treffer mikrofonen engang. For tenk om det faktisk er slik at den første "positive" lydbølgen "suger" til seg luft foran seg, slik at den første lydbølgen som treffer mikrofonen faktisk er en "negativ" bølge?
Dere vet, som en tsunami i havet. Der vannet først forsvinner for så å komme tilbake i et fasans kaos.

:lol:

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-04 18:41

adzer skrev:
schmutziger skrev:Detta är en Väldigt viktig och aktuell tråd :P 8) :oops:

Hur så?

Jo, tenk om vi alle har lyttet til all den vakre musikken i "fel fas"?

Kan hende den er rett ut FUL att høra på når man vender fasene rett?
:roll:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-04 18:46

Jo jo det kan man tänka. Men jag lärt mig något nytt i dag :wink:

Allt har kanske redan avhandlats här på faktiskt, det kanske snart inte finns något mer att utreda!

Tänker på den här tråden t.ex.. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51868

Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-04 19:14

paa skrev:
Nattlorden skrev:
paa skrev:Det är i alla fall inte på trummor som man kan höra skillnad på absolut fas, utan hellre på trumpet.

Låter det trumpet om det är rätt eller fel?

Trumpeten kan låta mer distad när det är rätt fas, konstigt nog.

Den är mer trumpen rättfasad? Ok! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-04 19:28

TANDBERGEREN skrev:
adzer skrev:

Hur så?

Jo, tenk om vi alle har lyttet til all den vakre musikken i "fel fas"?

Kan hende den er rett ut FUL att høra på når man vender fasene rett?

Haha så kan det vara. Oj oj :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-04 19:57

Tony skrev:Om hogtalarna spelar framlanges eller baklanges spelar nog inte sa mycket roll, eftersom de flesta musikljudvagor val ar likformiga. Bara de alla spelar at samma hall. Eller?

Alla bra musiksignaler spelar utåt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-04 20:25

Är det viktigt att trummhinnorna är i fas med högtalarmembranen? Vrider man på huvudet så kommer ena trummhinnan ur fas med flera våglängder. Det kanske är säkrast att alltid lyssna i lurar.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-04 20:32

paa skrev:Men ett pukskinn slår man ju inåt, varför skulle högtalarna gå utåt då?
Det är i alla fall inte på trummor som man kan höra skillnad på absolut fas, utan hellre på trumpet. Men bara om man direkt jämför A/B.

olyckligt om man har traditionella högtalare, med elementen riktade framåt då, om pukorna är placerade så att skinnet slår nedåt vid inspelningstillfället. Betyder det att botten på högtalaren skall gå ur för att det ska låta riktigt? 8)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-04 21:39

bassman skrev:

Allt har kanske redan avhandlats här på faktiskt, det kanske snart inte finns något mer att utreda!

Tänker på den här tråden t.ex.. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51868

vad står det under mitt nick 8O :roll:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-04 23:15

schmutziger skrev:
bassman skrev:

vad står det under mitt nick 8O :roll:

Jamen grattis, kul att det finns vanliga dödliga som kan göra fel här på Faktiskt :D :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2012-12-04 23:31

En anmärkning apropå inspelningar.

Mikrofontillverkarna definierar + på samma sätt som på högtalare, dvs när mikrofonmembranet rör sig utåt genereras en positiv spänning. Mikrofonsignalen som orsakas av ett övertryck blir alltså negativ. Om den signalen sedan spelas upp förstärkt utan fasvändningar genom en högtalare kommer den istället ge ett undertryck!

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-05 01:37

RogerGustavsson skrev:
Absolut fas = när mikrofonmembranet trycks in ska högtalarmembranen tryckas ut.

När man slår an en puka rör sig membranet inåt med undertryck som följd, då rör sig trummhinna utåt. Dom följs alltså åt.

Sätter man mikrofon och förstärkare med högtalare däremellan rör sig trummhinnan inåt om absolut fas föreligger.

Den eventuella skillnad man då hör beror nog på ofullkomligheter i utrustningen.

Men för den renläriga HIFIentusiasten bör man polvända högtalarna.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-05 10:22

Var inte vaxrullegrammofoner direktgraverande ?

Och borde därför vara perfekt för audiofilen med krav på absolut fas?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-05 10:34

Det finns uppenbart många saker jag inte ägnat någon djupare tanke :)
Jag nöjer mig med att koppla + till + och - till -

Har under något års tid levt med höger/vänster kanal skiftade.
Det störde mig lite när jag vred på balansen, men mer när jag såg en hög utstyrning på tex. vänster kanal men tydligt hörde att det var från höger det lät starkare.

Kanske har jag fortfarande näsan ovanför nörd-ytan? :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-05 11:49

2-ch skrev:Har under något års tid levt med höger/vänster kanal skiftade.
Det störde mig lite när jag vred på balansen, men mer när jag såg en hög utstyrning på tex. vänster kanal men tydligt hörde att det var från höger det lät starkare.

Kanske har jag fortfarande näsan ovanför nörd-ytan? :lol:

Nix, det visar bara att du är en tröttmössa som inte orkar fixa till ens uppenbara fel :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-05 11:54

Svante skrev:Om man jobbar på det kan man höra skillnad med speciella signaler, men nästan alltid är det omöjligt att höra skillnad. Och eftersom inspelningsindustrin har nollkoll på antalet inverteringar i signalvägen spelar det knappast någon roll.

System med stora kvadratiska och andra högre ordningens jämna termer i überföringskaraktäristikan torde kunna ge hörbara avvikelser. :)

Ett klockrent exempel torde vara SET-rörhäckar som ofta lider av kopiös andratonsdist.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-05 12:00

Bill50x skrev:Nix, det visar bara att du är en tröttmössa som inte orkar fixa till ens uppenbara fel :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-05 12:46

hassez skrev:
RogerGustavsson skrev:

När man slår an en puka rör sig membranet inåt med undertryck som följd, då rör sig trummhinna utåt. Dom följs alltså åt.

Sätter man mikrofon och förstärkare med högtalare däremellan rör sig trummhinnan inåt om absolut fas föreligger.

Gör den?

Om Roger har rätt - vilket jag får förmoda - innebär en tryckökning i studion en tryckökning i lyssningsrummet. När du precis slår an en puka får du ett momentant undertryck vilket - baserat på Rogers tes - skulle ge undertryck i lyssningsrummet vilket i sin tur gör att trumhinnan rör sig utåt.

Jag tror att du har fel, men jag fattar taskigt emellanåt. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-05 13:46

PerStromgren skrev:
hassez skrev:
RogerGustavsson skrev:

Gör den?

Om Roger har rätt - vilket jag får förmoda - innebär en tryckökning i studion en tryckökning i lyssningsrummet. När du precis slår an en puka får du ett momentant undertryck vilket - baserat på Rogers tes - skulle ge undertryck i lyssningsrummet vilket i sin tur gör att trumhinnan rör sig utåt.

Jag uppfattar det som om ett undertryck uppstår så rör sig microfonmembranåt inåt och högtalarmembranet utåt och trumhinnan inåt.

Men det kanske beror på hur man definierar in och ut.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-05 14:01

hassez skrev:Jag uppfattar det som om ett undertryck uppstår så rör sig microfonmembranåt inåt och högtalarmembranet utåt och trumhinnan inåt.

Jo, det är nog så. Jag tänker mig att vi använder en mikrofon som konceptuellt ser ut som en sluten högtalarlåda i miniatyr och definierar "in" och "ut" på samma sätt som för högtalaren.

Men vi har ju dessutom gott om mikrofoner som är hastighetskänsliga snarare än tryckkänsliga, och då faller ju diskussionen.
... tycker jag!

Per

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-05 15:36

hassez skrev:
PerStromgren skrev:
hassez skrev:
RogerGustavsson skrev:

Gör den?

Jag uppfattar det som om ett undertryck uppstår så rör sig microfonmembranåt inåt och högtalarmembranet utåt och trumhinnan inåt.

Näääää.
Gode mikrofoner er helt öppna også baktil på membranen, hvilket gjør at en trykkendring i et rum skulle virke likt på begge sider av membranen. Derimot når lydbølger går rett inn mot de, så vil de uansett få lyden som påvirker membranen til å treffe fremsiden først. Og dessuten vil lydbølgene bakfra gjerne være sterkt dempet av forskjellige årsaker. (Mikrofonen blir gjerne bygget slik at det er lyd rett fremfor de som "plokkes" opp. (Jajaja, det finnes rundstrålemikrifoner som er gode også) :wink:

Nåvel, Trompet i motfase. Forsøkte Å spille Leif Ove Andsnes både i fase og motfase her nu. Kunne ikke høre noe særlig endring i attacken eller andre deler av hans spelande. Kanskje han spilte inn i fel fas også?

Jo en ting til.
På 70-talet hadde vi en ren STORM av "faselineære" høyttalere.
Et prinsipp som stort sett alle høyttalerbyggere forlengst har forlatt igjen. Faselineære høyttalere var altså høyttalere der talespolen i diskant, mellomregister og bass sto plasser på linje med hverandre vertikalt og gjerne slik at høyttaleren skulle stå slik at denne linjen måtte være 90° på en tenkt linje bort til lytterens øron.
Prinsippet er stort sett forlatt igjen, men jeg gjorde meg en del tanker på dette:
Skulle disse talspolene være innrettet i forhold til fremkant av de eller bakkant tro?
Og hva om man hadde dobbelspole i bassen? Skulle det da være fremre eller bakre spole som skulle innrettes mot mellanregister og diskant?
Og tenk: Hvilken krise om man ikke fikk plassert høyttalerne slik at den linjen mot lytteren havnet på , la oss si 85° istedet for de ideelle 90°?

Ja vi er blitt utsatt for så utrolig mye merkelig i HiFi-bransjens forsøk på å få oss til å kjøpe mere.

Tyngste argumentet den gang var faktisk at en fyrkantvåg ble distorerad om ikke høyttalerne var Faslineære.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-06 00:57

Svempa skrev:En anmärkning apropå inspelningar.

Mikrofontillverkarna definierar + på samma sätt som på högtalare, dvs när mikrofonmembranet rör sig utåt genereras en positiv spänning. Mikrofonsignalen som orsakas av ett övertryck blir alltså negativ. Om den signalen sedan spelas upp förstärkt utan fasvändningar genom en högtalare kommer den istället ge ett undertryck!

Tvärtom. De flesta balanserade mikrofoner ger positiv spänning ut på pin 2 när membranet rör sig inåt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-06 01:02

TANDBERGEREN skrev:Näääää.
Gode mikrofoner er helt öppna også baktil på membranen, hvilket gjør at en trykkendring i et rum skulle virke likt på begge sider av membranen. Derimot når lydbølger går rett inn mot de, så vil de uansett få lyden som påvirker membranen til å treffe fremsiden først. Og dessuten vil lydbølgene bakfra gjerne være sterkt dempet av forskjellige årsaker. (Mikrofonen blir gjerne bygget slik at det er lyd rett fremfor de som "plokkes" opp. (Jajaja, det finnes rundstrålemikrifoner som er gode også) :wink:

Om mikrofonen är helt öppen bakåt, varför skulle då ljudvågen vara dämpad bakifrån?

Och visst finns det fina rundtagande mikrofoner.. :)

/Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi