Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-13 16:45

Såhär ser det ut i alla fall
http://www.youtube.com/watch?v=qUGgOm6s0aM
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-13 17:52

Bill50x skrev:För mig känns iofs en sådan apparat bara som en enhet som gör något som redan den inbyggda nätdelen borde göra. Men det är väl oftast en kostnadsfråga, många förstärkare skulle säkert bli dubbelt så dyra med en perfekt strömmatning.

Det låter rimligt. Frågan är om det inte blir tårta på tårta i en del fall. Går störningar på AC-sidan över till DC-sidan i alla lägen?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-13 18:12

Det beror väl på nätdelen och hur bra den är på att filtrera bort skräpet?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-13 18:45

Det kanske kan vara på sin plats att skilja på två saker:

1 Huruvida grunkan "snyggar till elen".

2 Huruvida "tillsnyggningen" även renderar i en förbättrad musikalisk upplevelse.

Dvs:
Att det går att visa - exemplvis grafiskt - att manicken åstadkommer något påtagligt är ju en sak.
Att detta DESSUTOM medför en förändrad lyssningsupplevelse är en annan sak.

---

Det är väl lite som detta med att reducera mekaniska vibrationer i apparater:
Det går sannolikt att åstadkomma påtagliga vibrationsminskningar med vissa metoder. Inte minst om skalan anpassas så att det lätt går att se i form av siffror eller grafer. Men, det BEHÖVER ju inte per automatik innebära att skillnaden "följer med" ända ut till den som lyssnar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 20:29

jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?

Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?

I mina hål ca 3 %. Apparaten reducerar ungefär till en tiondel av detta. Hur apparatur reagerar på harmonisk strömdistorsion varierar beroende på apparat.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 20:32

Strmbrg skrev:Dvs:
Att det går att visa - exemplvis grafiskt - att manicken åstadkommer något påtagligt är ju en sak.
Att detta DESSUTOM medför en förändrad lyssningsupplevelse är en annan sak.

Detta gäller ju alla tekniska parametrar. Hör vi skillnaden mellan 0,1 % (olinjär) dist och 0,001? Vilket låter bäst, 0,1 % dist och ett diskantfall med 1 dB vid 20 kHz jmf med 0,001 % dist och rak kurva över 20 kHz?

/ B

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 21:00

DVD-ai skrev:Bensnake :

Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre ! 8O
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte... 8)

Mycket lustigt. Ha. Ha. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Inläggav Almen » 2012-12-13 21:44

bensnake skrev:
Almen skrev:
bensnake skrev:
Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?

Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd. :)

Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst. :)

Verkningslöst? Har du inte läst vad jag skrivit?

Jodå, jag hårdrog lite, bara. :) "som förmodligen är verkningslöst", då.

Men jag är mest intresserad av psykologin bakom; alltså varför man kanske inte vill ta reda på om det funkar eller ej, när det är den enklaste sak i världen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-13 22:34

Det är väl inte så enkelt, ett jävla kopplade med långa omkopplingstider så även om det finns en hörbar skillnad gör testförfarandet det svårt att få bevis för det.

Hade jag utvärderat en dylik apparat hade jag använt mig av "lyssna o tyck"-metoden medveten över fallgroparna 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-13 23:14

Rydberg skrev:Det är väl inte så enkelt, ett jävla kopplade med långa omkopplingstider så även om det finns en hörbar skillnad gör testförfarandet det svårt att få bevis för det.

Nja, bensnake upplevde ju en tydlig skillnad direkt. Så stora skillnader brukar man klara med några sekunders omkoppling.

Hade jag utvärderat en dylik apparat hade jag använt mig av "lyssna o tyck"-metoden medveten över fallgroparna 8)

Jag brukar ha väldigt svårt att höra sådant. Nocebo, kanske. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-13 23:34

Jo fast koppla om allt (om man nu kör till flera apparater) tar ju ett tag och sen göra det fram o tillbaka massa gånger. Nä, det är ju inte som en f/e-lyssning där man har en switch och kan skifta fram och tillbaka supersnabbt o hur många gånger som helst. Tror det blir oerhört svårt att få en "bra upplösning" ett i ett sådant test faktiskt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-14 00:26

Rydberg skrev:Jo fast koppla om allt (om man nu kör till flera apparater) tar ju ett tag och sen göra det fram o tillbaka massa gånger. Nä, det är ju inte som en f/e-lyssning där man har en switch och kan skifta fram och tillbaka supersnabbt o hur många gånger som helst. Tror det blir oerhört svårt att få en "bra upplösning" ett i ett sådant test faktiskt.

Men det är väl bara att koppla upp Power Plant parallellt med en vanlig sladd, och sedan skifta sladd in i förstärkaren. Det går ju på två sekunder.

Vill man köra på flera apparater tar det kanske 10 sekunder... Med tanke på de skillnader som rapporterats är det nog inga problem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-14 01:06

Jag skulle tro att du med en HiFi-anläggning med separata delar osv så klarar du det inte under 1 till 2 minuter med uppstart av apparater, ställa in nivån på samma, välja rätt källa osv. Byter du bara på ett slutsteg så går det nog på 20-30 sekunder

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-14 01:23

Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-14 12:17

bensnake skrev:
jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?

Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?

I mina hål ca 3 %. Apparaten reducerar ungefär till en tiondel av detta. Hur apparatur reagerar på harmonisk strömdistorsion varierar beroende på apparat.

3% VTHD är i industriella sammanhang en mycket låg och bra siffra. Men eftersom vi inte är i industrin utan matar en anläggning kommer följdfrågan; hur mycket påverkar exempelvis en tredjeton om 3% på spänningen ljudet hos en normal effektförstärkare eller förförstärkare? Någon som studerat detta?

Jag har inte gjort det men jag tycker ämnet är väldigt intressant. (Mitt yrkesområdet är elkvalitet - dock i industriella sammanhang)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-14 15:44

bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...

Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 17:29

Almen skrev:Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.

Mjae, om man byter frekvent kommer ju båda testuppställningarna drabbas av samma/lika oinspelade kablar. Så det bör inte bli någon skillnad där, om det nu inte är så att strömrenaren behöver inspelade kablar... :-)

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 18:09

Nätstörningar är väldans mycket olika saker.

Billiga värme element med "halvfartsläge" dvs hårtorkar, kupevärmare etc är riktiga störmonster eftersom man åstakommer halv effekt genom att halvvågslikrikta nätspänningen.

Det leder till att man får DC offset på nätet och det gillar inte trafos !!

Spelar ingen roll hur bra glättning man har efter trafon om den brummar och går varm av att den mättnar är skadan redan skedd.

Detta fixxas dock lätt med en DC-fälla = ett antal likriktardioder och 2kondingar.

En isolationstrafo eller ännu hellre magnetstab filtrerar och fixar till många av problemen om det är skräp som följer med nätet.

En powerplant är ju en lösning på problemet.

Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-14 21:15

Almen skrev:
bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...

Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.

Meh! Det är ju rörens väl och ve jag tänker på! :twisted:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-14 22:03

flathead skrev:.

Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.

Jo. Jag har mätt på ett par UPS-enheter i mina dagar. Många av dem har riktigt hemsk elkvalitet på nersidan (hög distorsion och massor av DC-komponenter). Om god spänningskvalitet önskas ur en UPS rekommenderar jag en som arbetar med svänghjul. Caterpillar tillverkar sådana.

Kanske lite stora att ha hemma dock

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 22:11

jonasp skrev:
flathead skrev:.

Jo. Jag har mätt på ett par UPS-enheter i mina dagar. Många av dem har riktigt hemsk elkvalitet på nersidan (hög distorsion och massor av DC-komponenter). Om god spänningskvalitet önskas ur en UPS rekommenderar jag en som arbetar med svänghjul. Caterpillar tillverkar sådana.

Kanske lite stora att ha hemma dock

Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.

Magnet stabbar var vanliga förr har en 1500VA under arbetsbänken men med dagens kopparpriser lär dom väl vara skitdyra ??

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-14 22:25

flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.

Men igen. Var går gränsen för bra eller dålig? Jag anser exempelvis nätspänningsdistorsionen som nämndes tidigare i tråden (3% VTHD) vara mycket god spänningskvalitet. Hur dålig spänningskvalitet ska en hifiapparat tåla för att det ska vara acceptabelt?

Ska vi följa EN 61000 skulle jag dra gränsen vid 8% VTHD*. Med andra ord skulle en apparat som börjar låta illa fastän distorsionen understiger 8% kunna kallas defekt, för att immuniteten är för dålig.

*) Det finns betydligt fler relevanta mått än bara VTHD.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-14 22:31

bensnake skrev:
DVD-ai skrev:Bensnake :

Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre ! 8O
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte... 8)

Mycket lustigt. Ha. Ha. :wink:

:D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 22:41

När man gick över från EI-kärne transformatorer till ringkärnor blev problemen med nätstörningar större.

En EI-trafo är bättre på att isolera från HF-störningar och tål mer DC.

Medans ringkärnan utstrålar mindre magnetfält och är effektivare.

Äldre apparater avsedda för 220V blir mer känsligare då trafon magnetiseras mer.

Elkvaliten blir inte bättre av alla billiga switchnätdelar som inte kommer i närheten av störkraven.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-14 22:43

jonasp skrev:
flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.

Men igen. Var går gränsen för bra eller dålig? Jag anser exempelvis nätspänningsdistorsionen som nämndes tidigare i tråden (3% VTHD) vara mycket god spänningskvalitet. Hur dålig spänningskvalitet ska en hifiapparat tåla för att det ska vara acceptabelt?

Ska vi följa EN 61000 skulle jag dra gränsen vid 8% VTHD*. Med andra ord skulle en apparat som börjar låta illa fastän distorsionen understiger 8% kunna kallas defekt, för att immuniteten är för dålig.

*) Det finns betydligt fler relevanta mått än bara VTHD.

Jag kommer helt osökt att tänka på uttrycket ''de gustibus non est disputandum''...
Pålitlig, Flexibel, Robust

Föregående

Återgå till Generellt om hifi