Nattlorden skrev:Fast beskrivningen skall då helst vara upp-och-ned (också) då man väl troligen kikar ned framifrån.
Absolut. Och med en tydlig skrift så man ser vad det står.
/ B
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Bill50x skrev:Kaha skrev:(Där satt kontakterna dessutom på ovansidan av lådan)
En riktigt bra lösning hade den ursprungliga NAD 3020
/ B
Ja! Den HÄR platsar i tråden "Hifi för syns skull"!!!!!!
IngOehman skrev:Tror och hoppas snarare att människor, även unga, har mindre prestigtproblem än så, och att hifins relativa litenhet idag jämfört med på t ex 70-talet, beror på att marknaden faktiskt har lyckats lura i folk (majoriteten, men självklart långt ifrån alla) att robotinspirerade plastpjäser från onoff är fullgoda musikåtergivare eftersom utvecklingen gått framåt så väääääldigt mycket.
MagnusÖstberg skrev:Sådär gjorde Sansui redan på 70/80-talet. Oerhört praktiskt.
phloam skrev:IngOehman skrev:Tror och hoppas snarare att människor, även unga, har mindre prestigtproblem än så, och att hifins relativa litenhet idag jämfört med på t ex 70-talet, beror på att marknaden faktiskt har lyckats lura i folk (majoriteten, men självklart långt ifrån alla) att robotinspirerade plastpjäser från onoff är fullgoda musikåtergivare eftersom utvecklingen gått framåt så väääääldigt mycket.
Det är lugnt, jag tror inte heller att unga har problem med det prestigefulla i finlyssnandet![]()
![]()
utan snarare att de vill ha nåt mer identitetsskapande - lite mer "visa mig din anläggning så ska jag säga dig vem du är", typ, kunde vara en väg att gå. Inte "det spelar ingen roll hur det ser ut bara det låter bra", det går nog inte riktigt hem hos unga trendkänsliga
![]()
Samt att unga kanske är bortskämda med brusfritt, osvajigt, knasterlöst och tråkigt digitalljud och istället vänder sig mot det som har mer känsla i handhavande och ljud - vinyl!
När unga killar håller på med datorer så är det ju inte ovanligt med casemod och neonrör - där kunde reguljära hifi-tillverkare kanske hitta lite inspiration, så att mer än hörlurar blir föremål för kändisevents med modekaraktär (som när folk stod i långa köer för att köp hörlurar av 50 Cent, såg jag på tv...!)
hifikg skrev:Om HiFi fortfarande definieras enligt den gamla DIN-normen så är nog antalet hifi-ägare enormt mycket större idag än på 70/80-talet.
hifikg skrev:Om HiFi fortfarande definieras enligt den gamla DIN-normen så är nog antalet hifi-ägare enormt mycket större idag än på 70/80-talet. Sen kanske inte så många bryr sig om apparaterna, det är musiken/ljuden som betyder något för dem. Knepiga typer
IngOehman skrev:Tror du blandar ihop med DIN-kontakter nu.
Och man bedrar sig om man tror att de flesta högtalare r klarar
DIN-normen idag.
Vh, iö
enJohn skrev:Själv säger mig stora slutsteg i svarta lådor att de är tillräckligt kraftiga, potenta och samtidigt så pass sofistikerade att de inte vill dra någon uppmärksamhet till sig utan istället smälta in i en omgivning och bara leverera. Tjock front, snajdig logga, få knappar visar mig att det är ett gediget hantverk och antyder att insidan/funktionen är lika sofistikerad. Man ska inte behöva pilla och greja, det bara funkar för att det helt enkelt är perfekt som det är.
MagnusÖstberg skrev:Har du några exempel på företag som säljer volymprodukter som inte har råd med produktutveckling, men bra med pengar till marknadsföring?
IngOehman skrev:men att dagens unga är så förhållandevis ointresserade tror jag beror på dels att det gått så lång tid sedan hifi var stort, och att så mycket annat pockar på uppmärksamhet idag, inte minst datorerna.
p1plarson skrev:Det är hemskt många år sedan jag hörde någon säga:
"hänger du med hem å lyssnar på en bra skiva?"
fridens liljer
p1plarson skrev:...
Musik har övergått från att vara njutningsmedel till
att vara med som någon slags tapet, eller kanske
som luft?!
fridens liljer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster