Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-13 11:34

Nattlorden skrev:Fast beskrivningen skall då helst vara upp-och-ned (också) då man väl troligen kikar ned framifrån.

Absolut. Och med en tydlig skrift så man ser vad det står.

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-13 14:09

Bill50x skrev:
Kaha skrev:(Där satt kontakterna dessutom på ovansidan av lådan :P )

En riktigt bra lösning hade den ursprungliga NAD 3020

Bild

/ B

Ja! Den HÄR platsar i tråden "Hifi för syns skull"!!!!!! 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-13 14:51

jonasp skrev:
Bill50x skrev:
Kaha skrev:(Där satt kontakterna dessutom på ovansidan av lådan :P )

En riktigt bra lösning hade den ursprungliga NAD 3020

Bild

/ B

Ja! Den HÄR platsar i tråden "Hifi för syns skull"!!!!!! 8O

Ja, min hörs inte mer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-13 15:02

Jag vill knyta an lite till "geek"-tråden här; jag tor att hifi skulle vara populärare bland unga om det gav lite "cred" att ha en maffig musikanläggning som man inte skäms för, lite mer rock n roll än tejpa och blunda och finlyssna.... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-13 15:27

Tror och hoppas snarare att människor, även unga, har mindre prestigtproblem än så, och att hifins relativa litenhet idag jämfört med på t ex 70-talet, beror på att marknaden faktiskt har lyckats lura i folk (majoriteten, men självklart långt ifrån alla) att robotinspirerade plastpjäser från onoff är fullgoda musikåtergivare eftersom utvecklingen gått framåt så väääääldigt mycket.

Hur det gick till att få någon att tro det vet jag inte (de kanske gick på dem som har helt nya och inte hade några referenser?) men att dagens unga är så förhållandevis ointresserade tror jag beror på dels att det gått så lång tid sedan hifi var stort, och att så mycket annat pockar på uppmärksamhet idag, inte minst datorerna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-13 17:19

IngOehman skrev:Datorerna

Så är det nog! Nästan all tillgänglig nördenergi går kanske åt till dem.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-13 20:50

IngOehman skrev:Tror och hoppas snarare att människor, även unga, har mindre prestigtproblem än så, och att hifins relativa litenhet idag jämfört med på t ex 70-talet, beror på att marknaden faktiskt har lyckats lura i folk (majoriteten, men självklart långt ifrån alla) att robotinspirerade plastpjäser från onoff är fullgoda musikåtergivare eftersom utvecklingen gått framåt så väääääldigt mycket.

Det är lugnt, jag tror inte heller att unga har problem med det prestigefulla i finlyssnandet :mrgreen: :twisted: :D utan snarare att de vill ha nåt mer identitetsskapande - lite mer "visa mig din anläggning så ska jag säga dig vem du är", typ, kunde vara en väg att gå. Inte "det spelar ingen roll hur det ser ut bara det låter bra", det går nog inte riktigt hem hos unga trendkänsliga :)

Samt att unga kanske är bortskämda med brusfritt, osvajigt, knasterlöst och tråkigt digitalljud och istället vänder sig mot det som har mer känsla i handhavande och ljud - vinyl! :)

När unga killar håller på med datorer så är det ju inte ovanligt med casemod och neonrör - där kunde reguljära hifi-tillverkare kanske hitta lite inspiration, så att mer än hörlurar blir föremål för kändisevents med modekaraktär (som när folk stod i långa köer för att köp hörlurar av 50 Cent, såg jag på tv...!) 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-14 00:36

MagnusÖstberg skrev:Sådär gjorde Sansui redan på 70/80-talet. Oerhört praktiskt.

Tror ändå Pioneer var först med det 1976. Eller åtminstone väldigt samtidiga.
Onkyo hade kontakter som sattes i framme nästan bakom fronten. Liknande lösning hade Luxman på M-6000 1975.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-09-15 03:19

phloam skrev:
IngOehman skrev:Tror och hoppas snarare att människor, även unga, har mindre prestigtproblem än så, och att hifins relativa litenhet idag jämfört med på t ex 70-talet, beror på att marknaden faktiskt har lyckats lura i folk (majoriteten, men självklart långt ifrån alla) att robotinspirerade plastpjäser från onoff är fullgoda musikåtergivare eftersom utvecklingen gått framåt så väääääldigt mycket.

Det är lugnt, jag tror inte heller att unga har problem med det prestigefulla i finlyssnandet :mrgreen: :twisted: :D utan snarare att de vill ha nåt mer identitetsskapande - lite mer "visa mig din anläggning så ska jag säga dig vem du är", typ, kunde vara en väg att gå. Inte "det spelar ingen roll hur det ser ut bara det låter bra", det går nog inte riktigt hem hos unga trendkänsliga :)

Samt att unga kanske är bortskämda med brusfritt, osvajigt, knasterlöst och tråkigt digitalljud och istället vänder sig mot det som har mer känsla i handhavande och ljud - vinyl! :)

När unga killar håller på med datorer så är det ju inte ovanligt med casemod och neonrör - där kunde reguljära hifi-tillverkare kanske hitta lite inspiration, så att mer än hörlurar blir föremål för kändisevents med modekaraktär (som när folk stod i långa köer för att köp hörlurar av 50 Cent, såg jag på tv...!) 8O

Åh nej dessa anskrämliga neon-chassin :( Tyckte inte ens om dom när jag var i rätt ålder :) Pioneer kör väl på fin variant av neonljus på sina hembio förstärkare.

Har inte kidzen idag enbart datorhögtalare?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-15 12:41

Jag skulle tro att många använder mer eller mindre påkostade headset för gaming, och de dyrare behöver nog inte vara fy skam ljudmässigt (just det ja, skulle försöka hinna testa lite vardagslurar här hemma... :) )

Sen vill jag kanske inte förespråka att man ska köa för att få träffa Roger Waters när man ska köpa hifi :mrgreen: eller få sina DSOTM-designade slutsteg signerade av denne vid köp, bara att man försöker ta till vara den teknikentusiasm som finns om man visar att den är viktig för individen, typ liksom :)

Hifi som naturlig del av modern livsstil kanske, inte bara geek-hobby :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-15 13:12

Om HiFi fortfarande definieras enligt den gamla DIN-normen så är nog antalet hifi-ägare enormt mycket större idag än på 70/80-talet. Sen kanske inte så många bryr sig om apparaterna, det är musiken/ljuden som betyder något för dem. Knepiga typer ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-15 13:37

hifikg skrev:Om HiFi fortfarande definieras enligt den gamla DIN-normen så är nog antalet hifi-ägare enormt mycket större idag än på 70/80-talet.

Det är väl i stort sett bara Naim som håller fast i DIN-normen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-15 13:51

Tror du blandar ihop med DIN-kontakter nu.

Och man bedrar sig om man tror att de flesta högtalare r klarar
DIN-normen idag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-15 14:24

hifikg skrev:Om HiFi fortfarande definieras enligt den gamla DIN-normen så är nog antalet hifi-ägare enormt mycket större idag än på 70/80-talet. Sen kanske inte så många bryr sig om apparaterna, det är musiken/ljuden som betyder något för dem. Knepiga typer ;-)

Precis, en vanlig smartphone med hyfsade standardlurar hade definitivt kunnat gälla som HiFi på 70-talet...! Om inte high end t.o.m.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-15 18:32

nad 3020 bakpanel är inte bra, dels så sitter förklaringen till in/utgångarna på bakpanelen så betjäningen blir ju inte ett dugg bättre och dels har höger/vänster ingångar inga färgskillnader (rött/vitt eller rött/svart)
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-15 19:04

IngOehman skrev:Tror du blandar ihop med DIN-kontakter nu.

Och man bedrar sig om man tror att de flesta högtalare r klarar
DIN-normen idag.

Vh, iö

Nä, jag tänker på good old DIN 45500, som vi alla kunder rabbla i sömnen en gång i tiden. Den var väl inte så hård mot högtalare vill jag minnas. Men det är klart att "de flesta" är att ta i med tanke på att högtalare sitter och piper lite varstans numera. Å andra sidan skrev jag bara att antalet innehavare av utrustning som fyller DIN 45500 är enormt mycket större idag än då, inte att de flesta högtalare klarar normen.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-09-16 15:23

Det vore kul om deltagare i tråden utvecklade sig lite mer kring hur ni "läser" en apparats utseende! :) Alltså, vad signalerar formgivningen för er? Javisst, alla har redan gjort det i tråden, ("inget trams", "Datorchassie" etc.), men det kanske kan utvecklas lite mer?

Själv säger mig stora slutsteg i svarta lådor att de är tillräckligt kraftiga, potenta och samtidigt så pass sofistikerade att de inte vill dra någon uppmärksamhet till sig utan istället smälta in i en omgivning och bara leverera. Tjock front, snajdig logga, få knappar visar mig att det är ett gediget hantverk och antyder att insidan/funktionen är lika sofistikerad. Man ska inte behöva pilla och greja, det bara funkar för att det helt enkelt är perfekt som det är.

Apparater som Nagra, eller ful-snygga/konstiga rör-apparater leder mig att tro att detta är apparater som har byggts med funktion i första rummet (alltså oavsett om det är sant eller inte!), där man valt rör, konstiga vred och grejor bara för att de MÅSTE vara där, inte för att de är utseendemässigt designade. De ser också ut att gå att justera till perfektion, eller snarare att de uppmanar till att justera, att söka, att kontrollera, vilket gör mig som ägare till en sann konnässör, en kräsen person som inte vill vara utan justeringsmöjligheterna.

Allt detta är ju så klart bara fördomar. Ljuvliga fördomar som skänker apparaterna själv och ökar min personliga lyckokänsla genom min tacksamhet att apparaterna finns där och är så hyggliga när de spelar min musik, med alla sina egenskaper, uppfinningar och designval. Någon har helt enkelt tänkt på att jag ska ha det bra - och det uppskattar jag! :)

/en john som nu betraktar skrivbordets Creative-högtalare och undrar om inte den gula färgen på högtalarelementet gör att detta känns som en "riktig" högtalare, med bra element och inte bara en svart/grå/silvrig eller vit datamojäng utan själ, vilket jag också tror att Dylan uppskattar, eftersom det låter så när han sjunger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-16 19:16

Vackra, glödande, rör berör mig när det rör hifiprylar. Jag är nästan säker på att några rör i lyssningsrummet skulle ge en feelgoodeffekt som smittar av sig på musikupplevelserna. Sån e jag. Annars kan jag tycka att stora "tysta" slutsteg signalerar power, dvs slutsteg utan en massa reglage och lampor. Samtidigt är överdimensionerade VU-metrar snyggt ibland... Min 208 låter så bra att jag tycker den är snygg, men där kommer verkligen skönheten inifrån. De flesta som hälsar på tycker att min bioreceiver är mycket snyggare *s*

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-16 20:00

enJohn skrev:Själv säger mig stora slutsteg i svarta lådor att de är tillräckligt kraftiga, potenta och samtidigt så pass sofistikerade att de inte vill dra någon uppmärksamhet till sig utan istället smälta in i en omgivning och bara leverera. Tjock front, snajdig logga, få knappar visar mig att det är ett gediget hantverk och antyder att insidan/funktionen är lika sofistikerad. Man ska inte behöva pilla och greja, det bara funkar för att det helt enkelt är perfekt som det är.

Mig säger det: Vi är ett litet företag utan några ekonomiska möjligheter att ta fram och utveckla ytterligare funktioner. Därför väljer vi istället att sprida propaganda kring hur dåligt det är så fort det finns mer än en on/off knapp att tillgå. Sen finns det så klart undantag. :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-16 20:06

Har du några exempel på företag som säljer volymprodukter som inte har råd med produktutveckling, men bra med pengar till marknadsföring?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-16 20:20

HiFi lever finfint bland ungdomar, bara inte i den gamla klassiska betydelsen bautastärkare och ett par golvare.

Nu är det datorer, ljudkort, dacar och mer än så; bärbar HiFI. Det som är riktigt stort bland ungdomar är påkostade lurar till sina smartphones, och strömmad musik istället för skivor av olika slag. De riktigt hardcore kör spdif från sin smartphone och har batteridriven Dac/hörlursförstärkare. Det är en hel subkultur med hörlursförstärkare och allt vad de är gjorda av.

Det är så man lyssnar idag, de mindre intresserade kör med medföljande skräpproppar, de något mer intresserade kör med Dr Dre och eliten kör med HD25-II och liknande och har typ HD-800 hemma till datorn.

Slutsteg och golvare hinns inte riktigt med, visst har många en hemmabio, men det är inte på den de lyssnar på musik. Den är för film, strömmad även den.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-16 23:10

MagnusÖstberg skrev:Har du några exempel på företag som säljer volymprodukter som inte har råd med produktutveckling, men bra med pengar till marknadsföring?

Vem har pratat om volymprodukter? Hur definierar man det?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-16 23:14

JAG pratade om det ;)

Men vilka steg steg pratar du om, vilka tillverkare tänker du på?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
p1plarson

Hifi för syns skull

Inläggav p1plarson » 2012-12-15 14:11

IngOehman skrev:men att dagens unga är så förhållandevis ointresserade tror jag beror på dels att det gått så lång tid sedan hifi var stort, och att så mycket annat pockar på uppmärksamhet idag, inte minst datorerna.

Jag vill på intet vis mäta mej med din sakkunskap, men det är
lätt att glömma att utvecklingen faktiskt gått mycket framåt.
Kanske inte i high-end träsket eller ens på mer normal-fi segmentet;
där exempelvis detta forum har en hel sektion för Carlssons
veteranhögtalare.

Till saken: gå in på en stormarknad och lyft upp en apparat
som kan spela musik (exempel, telefon, radio, någonting...).
Sätt på apparaten och skruva upp volymen ordentligt;
vad hör du?! musik! säkert inte hifi, men musik.

På 70-talet var det vanligt att man kunde köpa apparater
(även ljudanläggningar) som inte bara hade defekter i
tonkurvan eller gav ifrån sej mätbar dist, de kunde till
och med skorra kraftigt; så att musiksignalen kunde
mätas mer som procent av distorsionen snarare än
tvärt om. :wink:

Jag har aldrig hört ens en mobiltelefon -byggd de senaste
tio åren- som skorrar när man spelar musik på maxvolym,
ur telefonens högtalare. Det kanske inte låter så bra
vid sidan av en halvskaplig hemmastereo, men det låter
inte heller illa, möjligen dåligt...
Det jag snarare tycker är att det låter imponerande bra.

Detta parat med ett helt annat mediautbud, telefoner,
datorer, mp3-spelare gör att det har blivit en ickefråga
att maximera ljudkvaliteten.

Sedan har ju faktiskt folk i allt större omfattning slutat
att lyssna på musik. Inte så att de inte hör på musik,
för det tutar på i lurar och datorer mest hela tiden.
Det är hemskt många år sedan jag hörde någon säga:
"hänger du med hem å lyssnar på en bra skiva?"
och jag har aldrig blivit hembjuden på att lyssna på
någons fina samling av mp3 eller på någons spellistor
i spotify eller liknande...

Musik har övergått från att vara njutningsmedel till
att vara med som någon slags tapet, eller kanske
som luft?!

fridens liljer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Hifi för syns skull

Inläggav lennartj » 2012-12-15 14:42

p1plarson skrev:Det är hemskt många år sedan jag hörde någon säga:
"hänger du med hem å lyssnar på en bra skiva?"

fridens liljer

Mina vänner och jag gör det ganska ofta, men vi är väl både stofiler och audiofiler. För några år sedan trodde jag att vi var ett långsamt utdöende släkte, men från den tiden har det vuxit fram en blomstrande vinyl-revival. Viss återväxt av unga audiofiler börjar skönjas.
Jag är optimist. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Hifi för syns skull

Inläggav Ragnwald » 2012-12-15 18:04

p1plarson skrev:...
Musik har övergått från att vara njutningsmedel till
att vara med som någon slags tapet, eller kanske
som luft?!

fridens liljer

Så sant som det är sagt.
Ska man ta sig från punkt A till punkt B, går det lika bra med kommunal buss, som att åka med egen BMW.

fridens liljer på dig själv
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi