RuneStone skrev:En bra låt är bra även i en dålig anläggning, men en dålig låt är dålig även i den bästa av anläggningar...
En sanning med modifikation. Jag lyssnade på en gammal Red Hot Chilli Pepper platta för ett par veckor sedan hos en kamrat. En skiva jag inte lyssnat på sedan den kom ut. Då tyckte jag den var knappt OK och dessutom väldigt skramligt producerad.
Nu, hemma hos kamraten, förstod jag helt plötsligt vad skivan handlade om och jag kunde uppskatta alla musikaliska finurligheter. Även om jag inte på långa vägar har den bästa anläggningen skulle jag ändå inte vilja påstå att den är direkt dålig. Trots detta låter nämnda RHCP-skiva som en skramlig halvtaskig produktion med tämligen mediokra musikerinsatser. Hos min kamrat, som den utmärkta och spännande skiva den faktiskt är. Vi spelade på en anläggning bestående av en Nottingham vinylspelare (men jämförde också med CD-spelaren som jag inte minns namnet på men det lät lika bra), Audio Research rör-förstärkare och Focal högtalare.
Så nä, jag håller inte med, en bra låt är inte en bra låt även i en sämre anläggning. Möjligen någon lugn mässjazz eller en låt med tydlig melodi. Men blir det mer intrikat musik, komplex och stökig, då faller många anläggningar bort, även sk dyr-fi.
/ B