Att höra olika...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-18 10:14

RuneStone skrev:En bra låt är bra även i en dålig anläggning, men en dålig låt är dålig även i den bästa av anläggningar...

En sanning med modifikation. Jag lyssnade på en gammal Red Hot Chilli Pepper platta för ett par veckor sedan hos en kamrat. En skiva jag inte lyssnat på sedan den kom ut. Då tyckte jag den var knappt OK och dessutom väldigt skramligt producerad.

Nu, hemma hos kamraten, förstod jag helt plötsligt vad skivan handlade om och jag kunde uppskatta alla musikaliska finurligheter. Även om jag inte på långa vägar har den bästa anläggningen skulle jag ändå inte vilja påstå att den är direkt dålig. Trots detta låter nämnda RHCP-skiva som en skramlig halvtaskig produktion med tämligen mediokra musikerinsatser. Hos min kamrat, som den utmärkta och spännande skiva den faktiskt är. Vi spelade på en anläggning bestående av en Nottingham vinylspelare (men jämförde också med CD-spelaren som jag inte minns namnet på men det lät lika bra), Audio Research rör-förstärkare och Focal högtalare.

Så nä, jag håller inte med, en bra låt är inte en bra låt även i en sämre anläggning. Möjligen någon lugn mässjazz eller en låt med tydlig melodi. Men blir det mer intrikat musik, komplex och stökig, då faller många anläggningar bort, även sk dyr-fi.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-18 10:49

Bill50x skrev:
RuneStone skrev:En bra låt är bra även i en dålig anläggning, men en dålig låt är dålig även i den bästa av anläggningar...

En sanning med modifikation. Jag lyssnade på en gammal Red Hot Chilli Pepper platta för ett par veckor sedan hos en kamrat. En skiva jag inte lyssnat på sedan den kom ut. Då tyckte jag den var knappt OK och dessutom väldigt skramligt producerad.

Nu, hemma hos kamraten, förstod jag helt plötsligt vad skivan handlade om och jag kunde uppskatta alla musikaliska finurligheter. Även om jag inte på långa vägar har den bästa anläggningen skulle jag ändå inte vilja påstå att den är direkt dålig. Trots detta låter nämnda RHCP-skiva som en skramlig halvtaskig produktion med tämligen mediokra musikerinsatser. Hos min kamrat, som den utmärkta och spännande skiva den faktiskt är. Vi spelade på en anläggning bestående av en Nottingham vinylspelare (men jämförde också med CD-spelaren som jag inte minns namnet på men det lät lika bra), Audio Research rör-förstärkare och Focal högtalare.

Så nä, jag håller inte med, en bra låt är inte en bra låt även i en sämre anläggning. Möjligen någon lugn mässjazz eller en låt med tydlig melodi. Men blir det mer intrikat musik, komplex och stökig, då faller många anläggningar bort, även sk dyr-fi.

/ B

Håller helt med här - det verkar finnas musik som får vissa anläggningar att visa sin allra sämsta sida... Har också upplevt det med RHCP och flera år tidigare med Eurytmics. Band som jag pga första kontakten inte gav någon chans förrän långt senare... :(

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-12-18 11:35

Bill50x skrev:En sanning med modifikation.

Njae.. Förstår hur du tänker, men jag står fortfarande kvar vid mitt påstående.. Är inte låten bra även i en dålig anläggning är det inte en tillräckligt bra låt..

RHCP har jag hört i allsköns olika anläggningar, bra som dåliga och jag skulle nog vilja påstå att man uppskattar briljansen i deras musik på alla anläggningar..

Får man fråga vilken skiva det gäller ?
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-18 11:51

RuneStone skrev:
Bill50x skrev:En sanning med modifikation.

Njae.. Förstår hur du tänker, men jag står fortfarande kvar vid mitt påstående.. Är inte låten bra även i en dålig anläggning är det inte en tillräckligt bra låt..

RHCP har jag hört i allsköns olika anläggningar, bra som dåliga och jag skulle nog vilja påstå att man uppskattar briljansen i deras musik på alla anläggningar..

Får man fråga vilken skiva det gäller ?

Fråga får man alltid :-)

Skämt åsido, det var Blood Sugar Sex Magik från -91.

Och med en dåres envishet hävdar jag fortfarande att det finns musik som inte låter bra på felaktiga anläggningar. Och det behöver inte vara fina dyrfi som låter "rätt" utan kan lika gärna vara ett par bra hörlurar på en iPad...

Kommer ni ihåg Iggy Pop - The Stooges TV Eye 1977 Live? En skiva som låter tunn och trist hur många subbar man än kopplar in. Men i ett par Stax elektrostathörlurar blev jag förflyttad till konsertsalen och kunde njuta av alltsammans! Inte ens ett par Sennheiser HD650 kommer i närheten av detta.

Så det så :D

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi