Rydberg skrev:Jahopp, då funkar LP-spelaren igen (one down, ten to go) hur rengör man skivor på ett bra sätt? Införskaffade en bra borste igår men om det är skit som inte den få bort vad ska man då prova? Har för mig att jag hört nått om isobutanol o vatten men jag vet inte säkert. Några tips?
Helt grön på LP som ni förstår

Nån slags tvättvätska, som inte förstör vinylen (eller shellacen om man sysslar med 78-or), en borste som fördelar ut tvättmedlet, och nån anordning/metod som tar bort smuts plus tvättvätska, t ex spola/skölja med destillerat vatten (från apoteket) eller nån suganordning. Ett stabilt underlag att arbeta på kan ju vara bra.
Man bör ha nåt slags antistatmetod att ta till när LPn inte vill sluta vara statisk. Tvättvätskor kan innehålla sånt, eller det finns vätskor att ta till efter tvätten.
Josef Svalander säljer en del olika saker som funkar, bl a ett tråg plus etikettskyddande hållare med inbyggda borstar. Kostar väl 6-7 hundra. Vinylbutiken har också en del sånt, i Stockholm.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.