Spelar ytterst få akustisk musik på sina hifi-apparater?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lyssnar du på fonogram med inspelad akustisk musik?

Nej, sådan musik lyssnar jag inte på.
6
5%
Ja, det förekommer.
33
26%
Ja, mer än 5% av de skivor jag spelar är akustisk musik.
13
10%
Ja, mer än 10% av de skivor jag spelar är akustisk musik.
19
15%
Ja, mer än 30% av de skivor jag spelar är akustisk musik.
27
21%
Ja, mer än 60% av de skivor jag spelar är akustisk musik.
22
17%
Ja, mer än 90% av de skivor jag spelar är akustisk musik.
7
6%

Antal röster : 127

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-13 13:13

IngOehman skrev:Har lite svårt att se det semantiska släktskapet mellan stetoskop och cineast. :wink:

Min fråga handlade dessutom inte om något annat än vad det franska ordet cinématographe betyder.

Vh, iö

Babel Fish anser att det engelska ordet är cinematograph, Wordfinder anser att den svenska översättningen är kinematograf eller kinematografapparat. Översätter man direkt i Wordfinder från franska till svenska (installerade det lexikonet för att kolla) så blir svaret
1 kinematograf
2 film, filmkonst

En Cinéphile översätts med filmkännare, filmälskare, cineast

Så nu vet du :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-09-14 00:10

:) Nej jag begriper att Du ingenting begriper IngOehman, för du vill inte, Du vill nog snarare missförstå.

Det fanns vid tiden apparater som kinetographe och kinetoscope som tillverkade och visade rörliga bilder
Det var inte bara bröderna Lumière som sysslade med rörliga bilder vid tiden, men samma grundord används för de olika apparaterna fast alla inte är av fransk härkomst.
Men Lumières apparat Le Cinématographe är väl vad vi normalt åsyftar.
Dock utgår alla apparater från samma grekiska grundbetydelse dvs. grekiskans kinema (kinein) i betydelsen rörelse, att röra sig. Kine- överfört till franskan blir Cine-.
-graphe eller graf kommer likaledes från grekiskans graphein att skriva.
Är detta enkelt nog för dig IngOehman eller skall vi ta det ännu mer elementärt, förlåt, enklare.

Att Du inte kan se ett åskådligörande för att förklara vad som avses, inte som en förklaring, utan som att detta skulle vara förklaringen må ju bero på oförmåga. Din oförskämdhet i övrigt hänger väl bara samman med Din ämabla person.
Senast redigerad av Bravo 2005-09-14 05:17, redigerad totalt 2 gånger.
Bravo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-14 00:51

Bravo: Ska du komma med personangrepp så rekommenderar jag dig att dölja dem bättre om du vill att dina ord ska stå kvar framdeles. En svår konst förvisso ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-09-14 01:27

:) Till Nagref
Om ovanstående uppfattas som peronangrepp så beklagar jag, det var snarare ett svar på det som timat innan.

Dock, att avsiktligt missförstå och att vara spydig och sarkastisk är således OK?
Jag tror faktiskt inte att skribenten ifråga är dum, snarare tvärtom egentligen.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-14 04:50

Bravo!

Vad är det frågan om? :o

Jag har verkligen inte varit spydig mot någon, ej heller har jag missförstått något. Varken oavsiktligt eller avsiktligt. Jag har förstått precis allt som alla skrivit i den här tråden. Möjligen har du missförstått mig.

Det svar jag sökte fick jag av Bill50x.

Tack Bill!

Ditt svar klarnar upp dimmorna. Att en entusiast inom filmkonsten kan vara en som sysslar med film professionellt är ju helt plausibelt.

Så nu vet jag! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi