Snabbfråga Denon 3806 filter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Snabbfråga Denon 3806 filter

Inläggav BPM » 2013-01-16 18:47

Om man ställer in front som small i receivern, filtreras även front pre-out då eller kör den alltid fullregister?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 18:54

Nu vet jag ju inte hur just Denon resonerar men pre-out ska ju vara efter förstegsdelen, innan slutstegen. Så ja, den kommer nog vara filtrerad.
Du kan kanske testa?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-16 19:02

Jo, det går ju..
Har idag skaffat en modernare receiver med HD-formaten som ska ta dess plats, och 3806 ska få köra ett par stativare med ett par passiva baslådor på ett annat ställe här hemma. Det enda substeg jag har över är ett Zachry DSW-150 (det känner du ju till, tvett..) och kopplar jag över preout istället för via subout slipper jag dubbla filter.

Alternativt kanske man kan koppla förbi filtret i zachry-steget men jag är ingen elektronikwiz direkt så det är nog för avancerat..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 19:21

Jag har tyvärr inga bilder på vilka kapslar som var vilka, trodde ju aldrig jag skulle behöva tänka på det igen :D. Jag antar att du sett kopplingscheman i min Rummel-tråd(?). Att hitta en service-manual med layout på kortet går nog hitta. Tycker verkligen att du ska få bort filtren i 150n.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-16 19:22

Ja pre-out påverkas av det interna delningsfiltret.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-16 19:26

Surt..men då vet jag!

Kanske skulle testa att modda dsw-150 ändå..som ett kul litet projekt. Skulle det gå åt skogen så må det vara hänt. Det har ju ändå inte använts på några år..och en lödkolv kan jag hantera. Jag kan dock inte läsa elscheman av den typ som finns i rummel-tråden så lite jobbigt kan det bli..
Lägger en tråd i diy-forat och kollar om det finns nån med pejl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 19:32

Gör det så ses vi där! Förväntar mig bilder!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-16 20:53

BPM skrev:Jo, det går ju..
Har idag skaffat en modernare receiver med HD-formaten som ska ta dess plats, och 3806 ska få köra ett par stativare med ett par passiva baslådor på ett annat ställe här hemma. Det enda substeg jag har över är ett Zachry DSW-150 (det känner du ju till, tvett..) och kopplar jag över preout istället för via subout slipper jag dubbla filter.

Alternativt kanske man kan koppla förbi filtret i zachry-steget men jag är ingen elektronikwiz direkt så det är nog för avancerat..

Har du ingen Zone2 som du kan använda? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-17 00:22

nadifierad skrev:
BPM skrev:Jo, det går ju..

Har du ingen Zone2 som du kan använda? :)

Zone2? Jo, det finns Zone 2 men jag har aldrig använt det. Hur skulle det kunna hjälpa? Att det kan driva subborna inser jag men jag behöver fortfarande högpass på de små och lågpass på subborna och det ser jag inte hur det blir möjligt att få till.

Går det? Nu har jag efter hjälp i diy-forumet iofs redan börjat riva ner subförstärkaren så den tänker jag försöka få till i alla fall, men behöver den inte användas så är det såklart bra.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 00:29

Om zone2 har en ingång så kan du dra sub-out dit. Men det är ju inte alltid zone2 går att använda i surrond-läge.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-17 00:45

Tror inte det funkar.. Har ingen ingång för zone 2, bara lågnivå ut för zone 2 (och zone 3..)

Måste jag ändå använda externt steg för att kunna nyttja zone 2 är det ju smidigare att helt enkelt köra på sub out och använda substeget.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-17 16:50

BPM skrev:Tror inte det funkar.. Har ingen ingång för zone 2, bara lågnivå ut för zone 2 (och zone 3..)

Måste jag ändå använda externt steg för att kunna nyttja zone 2 är det ju smidigare att helt enkelt köra på sub out och använda substeget.

Nej, inte riktigt så. När man ska använda någon "zon" så fungerar det så att man kan välja vilken källa som helst* som man sedan i hembioreceivern väljer att kopplas UT till zon. Du väljer då alltså att koppla SUB-pre-out med en sladd någon valfri INGÅNG som du sedan väljer.

SUBWOOFER-pre-out är ju en monoutgång, om man vill köra dubbla basmoduler kan man använda en RCA-splitteradapter bara (finns fina på HiFi-kit, annars är det okritiskt vilken sort). På någon Denon vill jag minnas att man kan routa monoljud till två olika utgångar (vänster och höger), så funktionen KAN möjligtvis fungera genom en enkel inställning i receivern, utan adapter alltså.

Men som Tvett säger, på nyare Denon fungerar inte vissa surroundlyssningsmoder samtidigt som Zon! Ganska kasst tyckte jag och kopplade direkt in ett extra slutsteg eftersom jag hade ett som var överblivet. Men jag hade egentligen gärna sluppit en låda extra...

* ej multikanalljud tror jag, det bör vara stereo- eller monokälla
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-01-17 17:53

På tal om Y-split så har jag svårt att hitta 1hane - 2hanar i billigaste klassen.

Jag kommer till en början dela toppar och sub med recivern och sedan köra zone2 för drivning av basarna. Jag har dock Yamaha och kan använda slutstegen för både zone 2 coh 3. (surround back och presence)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-18 09:51

Efter att ha läst Johans inlägg har jag nu kollat upp manualen ordentligt (stoor förlust.. En manual ska aldrig behöva öppnas. Kan man inte så är det fel på apparaten). Jag har en meny som heter "Power amp assign" där jag kan välja att använda "surround back"-utgångarna som drivning för zone 2.

Jag är inte på det klara med hur det ska kopplas ännu. Drar lite info om hur det är tänkt.

Min tänkta signalkälla är en mediaspelare som ska mata optiskt. Grejerna ska spela i vad som ska bli "gymmet". Hela systemet kommer att bestå av alltså 3806, ett par icke ännu bestämda stativare (förmodligen Pioneer S-F80. Efter sommaren blir det aktiva Behringer i gymmet.) och 2st baslådor med SLS-8 (skulle egentligen använt 8st SLS-8 i vardagsrummet men efter att sambon suttit och ritat lite på hur högtalarväggen ska se ut så har hon, vilket i förlängningen alltid blir vi, bestämt att 6st skulle passa mycket bättre..)
Till sist en den gamla sovrumsteven, 32", på väggen så att man kan se att välja musik. Mediaspelares stora nackdel i min bok. Skitjobbigt att behöva ha igång tv:n varje gång man vill lyssna på musik.

Om jag fattat rätt så kan det alltså funka om jag väljer t.ex CD som nu är vikt åt den optiska signalen som huvudsaklig källa så kommer sub out att putta ut allt under delningsfrekvensen precis som vanligt. Alltså kopplar jag sub out till en valfri analog ingång (INTE cd), väljer den som källa för Zone 2 och bingo. Då spelar den ingången en filtrerad signal ifrån sub out. Sedan välja surround back som drivning för zone 2 så är jag i hamn.
Rätt?

Jag blev lite lurad av baksidan på 3806. Ingen av mina receivrar är inkopplade i ett system nu (gör om en del iom basar, bänkskivor osv) men på den nya (nyare) 2808 som ska användas i vardagsrummet står det surround back/amp assign på surround back-terminalerna. På 3806 står bara surround back. Ingenting som indikerar att de kan driva zone 2, alltså.

Får jag detta att funka blir jag en happy camper. Öppnade min subförstärkare igårkväll..men stängde den rätt fort. Inte en chans att jag kan börja rota i den. Har schemat tack vare en formum-medlem men när jag inte vet vad på schemat som är vad när jag ser kretskorten IRL så hjälper det inte så mycket.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-18 10:00

När ska dom komma med direkt assignment av sub-out till bakkanalernas stärkeri?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-18 10:32

tvett skrev:När ska dom komma med direkt assignment av sub-out till bakkanalernas stärkeri?

Förmodligen när folk börjar inse att det finns pengar att tjäna på att bygga egna subbar. I dag finns inte mycket passivt att köpa. Men vilken kanongrej det vore.

Tack förresten, tvett, för all hjälpen här och i den andra tråden. Hoppas min okunskap inte gör dig alltför besviken. Skulle labbat igår men blev inringd på jobbet så det sket sig. Öppnade den ändå igårkväll och gjorde loss korten (utan att fysiskt koppla loss något) men när jag jämförde vad jag såg med schemat insåg jag att det vore lönlöst att ens börja. Är kass på el.. T.o.m så kass att jag nu går och funderar på hur fasen jag ska få loss lampknapparna i väggen i köket inför helgens tapetsering. Finns ju inga synliga skruvar.. :oops:

Återgå till Generellt om hifi