Cartridge Alignment Protractor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Cartridge Alignment Protractor

Inläggav Fralle » 2013-01-16 18:09

Jag har läst på forum i timtal för att försöka få en klar bild av exakt hur man ställer in vinkeln rätt, men måste säga att jag känner mig fortfarande osäker på om jag tänker rätt.
Det gäller en Pro-ject debut carbon med OM10 pickup, och det som medföljde i paketet var en "Two-Point cartridge Alignment Protractor" och den är väl som en liten linjal i sin storlek ungefär. Kan posta en bild om någon kan förklara hur man postar bilder här?

Som det låter så rör det sig om två punkter där den ena är märkt 130 och den andra 250. Såvitt jag kan se så ligger ju pickupen i linje med dessa och spårar inte åt fel håll såvitt jag kan se, men då är jag också som sagt fortfarande väldigt osäker på exakt vad jag letar efter, och för den sakens skulle hur jag ska göra de inställningar som krävs
Ja, med andra ord så är jag osäker på precis allt haha. Och inte blir jag mindre osäker när en så kallar "protractor" tycks kunna se ut lite hursomhelst. Undrar också om jag egentligen borde ha gjort detta innan jag ställde in nålvikt och antisakting? Men i mina öron så låter det bra och jag hör ingen distortion. Ändock låter det ju märkligt att det skulle vara rätt inställt från början, varför då ens skicka med en Protractor.

Om någon kunde ta sig tiden att förklara steg för steg hur det här går till så vore jag evigt tacksam.

Mycket frågor från min sida de senaste dagaran känner jag. Total nybörjare på det här med skivspelare.

[/img]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-16 21:28

Förstår inte exakt frågeställningen. Det finns många som kan det här med alla de inställningsfrågor som uppstår när man har en skivspelare.

Min galleri på minhembio är stendött. Men för några års sedan gjorde jag en enkel beskrivning av hur grunderna i inställningen av pickupen kan göras.

Länken här.

http://www.minhembio.com/Kronkan/238920/

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2013-01-17 14:39

Hehe. Näe, är inte säker på att jag förstår frågeställningen själv.

Men kort sagt: Vad är en cartridge alignmnent protractor? Vad är det bra för och hur går det till?

Den där sidan du tipsade om är jättebra. Fast just det där med Protractor förstår jag fortfarnde inte helt hundra. Okej: Du lägger nålen på en bestämd punkt på ett papper och ser så att den passar, sen är det klart, men vad var poängen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-17 14:43

Nålspetsen ska inte bara passa i/på punkten (punkterna) utan den ska även vara parallell med linjerna som går igenom dom punkterna.
Vinkelfelet kan bara vara noll i två punkter över hela armens rörelse, och det gäller att ställa in det så att det blir maximalt bra i dessa. Då blir det mindre fel över andra delar av skivan också.
Sikta t.ex efter pickuphusets sida, om det är rakt i förhållande till nålen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-17 16:20

paa skrev:Nålspetsen ska inte bara passa i/på punkten (punkterna) utan den ska även vara parallell med linjerna som går igenom dom punkterna.
Vinkelfelet kan bara vara noll i två punkter över hela armens rörelse, och det gäller att ställa in det så att det blir maximalt bra i dessa. Då blir det mindre fel över andra delar av skivan också.

Har ställt frågan förrut. Vilken noggrannhet kan man anta att pickupnålen är fäst med i nålarmen? Hur sitter nålarmen i förhållande till pickuphusets utsidor? Det antas att allt är perfekt monterat. Vilken noggrannhet har vi när vi syftar med ögonen? Finns det några hjälpmedel som kan mäta pickupnålens position med någon större noggrannhet? Skickade i väg en fråga till van den Hul men fick aldrig något svar. Det är ju väldigt små radier på en del nålar och jag antar att deras läge på nålarmen ska vara i rätt position för att teori och verklighet ska gå ihop. Vilken nytta gör en van den Hul eller Frtiz Gyger slipning annars? De där bilderna från elektronmikroskop är tydliga men vi ser inget av det med blotta ögat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-17 18:37

Fralle skrev:Hehe. Näe, är inte säker på att jag förstår frågeställningen själv.

Men kort sagt: Vad är en cartridge alignmnent protractor? Vad är det bra för och hur går det till?

Den där sidan du tipsade om är jättebra. Fast just det där med Protractor förstår jag fortfarnde inte helt hundra. Okej: Du lägger nålen på en bestämd punkt på ett papper och ser så att den passar, sen är det klart, men vad var poängen?

Kul att du uppskatade mitt enkla försök till vinylpedagogik omkring grunderna för vinylismens fröjder (och elände).

Om du tänker när man gör spåret i skivan är det med en utrustning som går rakt över skivan.

En normal tonarm gör en kurva över skivan. Då blir avläsningen något fel. Att använda en protractor är för att felen skall bli så små som möjligt. Alltså hitta en gång över skivan där felen är acceptabla. Så fel kommer det alltid finnas.

Det finns tonarmar som går rakt över skivan. Men lura på detta med att gå rakt över skivan eller med en svag böj. Idealet är en rak gång. Det finns olika protractorer. så det är ingen exakt vetenskap.

Jag är inte hemma nu. Så du kan väl fortsätta fråga om du inte förstår..

Punkerna på protractorn är, tror jag, de ställen där den krökta linjen korsar den raka ideala linjen. Den krökta linjen motsvarar den linje som pickuppens nålspets faktiskt går.

Man ställer också in att nålen går rakt efter en linje på protractorn. Det ideala är ju att nålen skall gå rakt i spåret. Men det gör den bara i mitten på skivan.

En tangentialarm går rakt över skivan. Se länken nedan
http://benwong.smugmug.com/Musical-Equi ... &k=XJLqbrQ

Här är min protractor. Lite väl ambitöst. Men en present.
http://www.feickert.com/engl/protractor.html

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-17 18:48

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:Nålspetsen ska inte bara passa i/på punkten (punkterna) utan den ska även vara parallell med linjerna som går igenom dom punkterna.

Har ställt frågan förrut. Vilken noggrannhet kan man anta att pickupnålen är fäst med i nålarmen? Hur sitter nålarmen i förhållande till pickuphusets utsidor? Det antas att allt är perfekt monterat. Vilken noggrannhet har vi när vi syftar med ögonen? Finns det några hjälpmedel som kan mäta pickupnålens position med någon större noggrannhet? Skickade i väg en fråga till van den Hul men fick aldrig något svar. Det är ju väldigt små radier på en del nålar och jag antar att deras läge på nålarmen ska vara i rätt position för att teori och verklighet ska gå ihop. Vilken nytta gör en van den Hul eller Frtiz Gyger slipning annars? De där bilderna från elektronmikroskop är tydliga men vi ser inget av det med blotta ögat.

Dr Feikert igen. Är han lösningen?
http://www.tonepublications.com/analoga ... -part-one/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-17 19:05

Azimut klaras med det hjälpmedlet. Metoden har funnits länge fast då inte datorbaserad. Vi som har tonarmar med fasta skal/armrör kan knappast använda det.

Hade varit bra med liknande hjälpmedel för inställning av övriga vinklar.

En konventionell tonarm av vanlig längd ger väl ett vinkelfel på drygt 2 grader vid en bra inställning? Vilken tolerans ger fluktmetoderna och vilken tolerans kan finnas vid tillverkningen av pickupen?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-01-17 21:40

Fralle skrev:Okej: Du lägger nålen på en bestämd punkt på ett papper och ser så att den passar, sen är det klart, men vad var poängen?

Poängen är att du ska justera pickupen fram & tillbaka längds spåren i tonarnsskalet (pickupen ska inte vridas i förhållande till spåren) tills pickup-huset är parallellt med linjerna på protractorn när nålen sitter i punkten på protractorn.

När det är det (och man får förutsätta att nålen sitter planparallellt med pickuphuset) får du mimmalt vinkelfel. Protractorn ska alltså vara avsedd för längden på skivspelarens tonarm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-18 10:59

Conan skrev:
Fralle skrev:Okej: Du lägger nålen på en bestämd punkt på ett papper och ser så att den passar, sen är det klart, men vad var poängen?

Poängen är att du ska justera pickupen fram & tillbaka längds spåren i tonarnsskalet (pickupen ska inte vridas i förhållande till spåren) tills pickup-huset är parallellt med linjerna på protractorn när nålen sitter i punkten på protractorn.

Det Conan skriver förrutsätter att tonarmen är konstruerad på ett vettigt sätt, att vinklingen av tonarmen är rätt beräknad. Det är inte alltid fallet, möjligen tvärtom, att många armar inte följer t.ex. Baerwald's teori (det går att optimera på andra sätt också). Så visst kan pickupen behöva både vridas och skjutas. Avståndet från tallrikscentrum till armens vridpunkt ger armens effektiva längd och pickupens vinkling.

Här finns mera information, http://www.theanalogdept.com/2_pt_align.htm

http://www.theanalogdept.com/tonearm_alignment.htm

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-18 16:44

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:

Det Conan skriver förrutsätter att tonarmen är konstruerad på ett vettigt sätt, att vinklingen av tonarmen är rätt beräknad. Det är inte alltid fallet, möjligen tvärtom, att många armar inte följer t.ex. Baerwald's teori (det går att optimera på andra sätt också). Så visst kan pickupen behöva både vridas och skjutas. Avståndet från tallrikscentrum till armens vridpunkt ger armens effektiva längd och pickupens vinkling.

Här finns mera information, http://www.theanalogdept.com/2_pt_align.htm

http://www.theanalogdept.com/tonearm_alignment.htm

Bra länkar!

Själv har jag en förödande enkel protractor. Den motsvarar Clearaudios variant som finns i länken
http://www.theanalogdept.com/alignments.htm

Annars är ju Baerwalds inte svår men lite mekigt. Om jag minns rätt är det ju att nåelne skall kunna stå på båda punkterna samtidigt som nålröret skall vara parallel till de markerade linjerna. Att få detta på båda punkterna kan ju vara lite bökigt.

Återgå till Generellt om hifi