Berättarkonst, musik och bild när den är som bäst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

Berättarkonst, musik och bild när den är som bäst!

Inläggav denim44demon » 2013-02-15 23:37

Har idag sett den svenskproducerade filmen "Searching for sugar man" som jag måste rekommendera er att se. Det är en fascinerande historia som genom riktigt bra berättarkost och filmredigering skildrar huvudkaraktären Sixto Diaz Rodriguez grymma musik och framförallt hans makalösa historia.

Se filmen, lyssna på musiken och gärna i den ordningen då jag tycker berättarkonsten, musiken och bilderna tillsammans slutligen till och med höjer upplevelsen av hans redan sköna låtar till ytterligare nivåer.

Även om jag tycker att ni ska se filmen först så länkar jag till hans musik redan nu. Hans skiva "Cold fact" verkar inte finnas på spotify så jag länkar till filmmusiken. Filmen går bland annat att hyra via itunes.

https://itunes.apple.com/se/movie/searching-for-sugar-man/id583545334

http://open.spotify.com/album/4s7qz6sSmn1gzphGM9P5dK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-16 00:30

Instämmer. Intressant film och en avspänd ärlig musiker den där Rodriguez.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-16 00:46

Instämmer. Se!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-02-16 09:31

Det har många gånger tidigare diskuterats om att släcka ljuset kan förhöja intrycket av musiken. En musikdokumentär är ju lite tvärt om, där man då istället överöses av intryck både bild och ljud men här är det just kombinationen av intryck som förhöjer upplevelsen. Genom dokumentären har jag nu fått ökad förståelse för artisten och innebörden av hans musik vilket leder till att jag efter filmen tycker att den låter ännu bättre. Frågan är om jag hör den annorlunda nu då jag eventuellt fokuserar på andra delar i musiken och har historiken? Är det möjligt?

Återgå till Generellt om hifi