Lång USB eller långa RCA?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Lång USB eller långa RCA?

Inläggav BPM » 2013-02-18 17:50

Om man har en dator på ett soffbord och skaffar en usb-dac för att få ljudet till stereon, hur ska man då tänka när det kommer till kabel?
Ex: Datorn står 5m ifrån stereon. Ska man då ha en kort USB-kabel till DAC:en och en 5m RCA ifrån DAC:en till stereon, eller är det bättre med en 5m USB till DAC:en och en 50cm RCA till stereon?
Eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 17:56

Lång USB.
Billigare
Färre prylar på bordet
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-18 18:02

hifikg skrev:Lång USB.
Billigare
Färre prylar på bordet

Två mycket bra argument!

Men hör man skillnad? Jag funderar på att t.ex en HRT MusicStreamer II strömförsörjs av USB-porten.. Funkar det även över en 5m-kabel?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-18 18:09

Standarden för en USB-kabel är väl max 5 meter om jag inte missminner mig. Ljudet lär det dock inte bli någon skillnad på så länge du håller dig under den längden. Längre kabel kan fungera men det finns inga garantier.

En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också. Jag skulle absolut köra lång USB-kabel och kort lågnivå.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 18:14

Jag tycker det är ett jäkla bök med alla kablar... förslag på andra lösningar - trådlöst?

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-02-18 18:21

Jag köpte en BRIK Bluetooth stage på Kjell i fredags. Blåtandsmottagare med lågnivåutgångar, perfekt tänkte jag.
Men jag har grava problem med att para den till min Sony VAIO laptop och när jag kör musik ut från iPhonen så tappas ljudet i ca 2 sek varannan minut.
Just själva lösningen är riktigt grym, men tyvärr funkar det inte med den dåliga driftsäkerheten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 18:24

BPM skrev:
hifikg skrev:Lång USB.
Billigare
Färre prylar på bordet

Två mycket bra argument!

Men hör man skillnad? Jag funderar på att t.ex en HRT MusicStreamer II strömförsörjs av USB-porten.. Funkar det även över en 5m-kabel?

Ja. Du kommer inte höra någon skillnad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 18:29

Bill50x skrev:Standarden för en USB-kabel är väl max 5 meter om jag inte missminner mig. Ljudet lär det dock inte bli någon skillnad på så länge du håller dig under den längden. Längre kabel kan fungera men det finns inga garantier.

En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också. Jag skulle absolut köra lång USB-kabel och kort lågnivå.

/ B

USB kan vara mycket längre än fem meter om det behövs. Det finns t o m High-End kablar (suck) som är 10-15 meter.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-18 18:32

Jocke skrev:Jag tycker det är ett jäkla bök med alla kablar... förslag på andra lösningar - trådlöst?

Den här tänkte jag på först:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=167940

Trådlöst, och jag hittade en test där den fanns vara oskiljbar ifrån en Oppo och den integrerade DAC:en i en fet Marantz-receiver ljudmässigt och betydligt bättre än en Samsung bluray..

Verkar ju smutt, men jag känner ändå spontant att en kabelanslutning borde låta bättre..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-18 18:51

Har du toslink in på stereon?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 18:51

BPM skrev:
Jocke skrev:Jag tycker det är ett jäkla bök med alla kablar... förslag på andra lösningar - trådlöst?

Den här tänkte jag på först:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=167940

Trådlöst, och jag hittade en test där den fanns vara oskiljbar ifrån en Oppo och den integrerade DAC:en i en fet Marantz-receiver ljudmässigt och betydligt bättre än en Samsung bluray..

Verkar ju smutt, men jag känner ändå spontant att en kabelanslutning borde låta bättre..

Verkar smidigt - någon som provat?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-18 18:54

tvett skrev:Har du toslink in på stereon?

Oh ja (denonreceiver) men jag vill ändå komma ifrån det kassa ljudkortet i datorn. Har inte ASIO-stöd..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-18 18:56

Airfoil, airport express, toslink, reciever.
Ingen inblandning av ljudkortet då, och du kan använda andra trådlösa enheter som ipod eller ipad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 19:06

tvett skrev:Airfoil, airport express, toslink, reciever.
Ingen inblandning av ljudkortet då, och du kan använda andra trådlösa enheter som ipod eller ipad.

Slipper man irriterande avbrott då? Jag testade med en bluetooth lösning från Belkin och den var lite så där, dessutom inbillade jag mig att ljudet kroknade en del. Har den kvar till minianläggningen, men använder den sällan.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-18 19:10

tvett skrev:Airfoil, airport express, toslink, reciever.

Jag har en tråd om det i det allmäna forumet, men det rapporteras vara struligt att få det att funka med win 7 och airport express.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-02-18 19:24

jag kör airport express både till vista och win7 starter men jag finner ingen skillnad. funkar lika bra för mig båda två så omöjligt är det inte. Den stora nackdelen med äpple trådlöst är att ljudet kommer med lång fördröjning. Utan bild funkar det perfekt men med bild till blir det helknas.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-18 20:03

Finns väl enkla USB-"repeaters" / förstärkare för de som måste ha långa USB-sladdar? :)

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-18 21:45

Bill50x skrev:
En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också.
/ B

Hur undviker man detta. Ska koppla in datorn till anläggningen och har 10m mellan delarna, och ska använda rca-kabel.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 21:48

Nasjo skrev:
Bill50x skrev:
En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också.
/ B

Hur undviker man detta. Ska koppla in datorn till anläggningen och har 10m mellan delarna, och ska använda rca-kabel.

Tio meter är inte långt.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-02-18 22:00

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-19 10:40

Svenn3SaataN skrev:Ett till alternativ NAD DAC1:
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... ndlare.htm

Jo, och även audiopro har ju något liknande i sin dongel-lösning WF100. Känns bara sådär att inte ha sändare-mottagare utan identiska donglar i båda ändar där den i stereoänden behöver strömförsörjas via usb.

Eftersom jag inte behöver nätverk utan musik till en enda stereo ifrån en enda dator så står det mellan denna: HRT Musicstreamer II

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1190861

och denna: Nuforce Air DAC Wireless

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167804

Svårt val. Nuforce är smidig, trådlös och ska vara failsafe när det kommer till kontakt och även välljudande. HRT är dock mer väldokumenterad när det kommer till tester osv och ska låta riktigt bra. Kräver 5m usb-kabel.

Surt när man inte kan jämföra dem. Nuforce ÄR smidigare men logiken bjuder att HRT LÅTER bättre.. Tekniken går ju framåt så det funkar säkert trådlöst, men jag har aldrig hört någon sådan lösning.

Kan någon tipsa om ett bra uppspelningsprogram som är gratis? Jag kör idag foobar2000 och gillar att kunna rippa, konvertera och spela upp i samma program. I den aktuella datorn ska det dock ligga jäkligt mycket musik och foobars sätt att organisera denna är inte så rolig.
Hade en liten htpc för några år sedan med något mediacenterprogram som funkade bra och var snyggt (även om det var lite bök med codecs osv) men jag har glömt vad det hette.. Det var i alla fall inte xbmc, även om det säkert gör jobbet det också..

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-20 00:27

2,4 GHz bandet är inte failsafe i lägenhet, alla WIFI-paket från bredbandsleverantörer använder det.
Här hittar jag 10-12 2,4 GHz nät och ett 5GHz nät (mitt eget)
Saker som stödjer 5GHz får man leta efter
WIFI typ n finns både som 5 och 2,4 GHz oftast är det enbart 2,4 GHz.
Virrpanna

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-20 08:29

BPM skrev:

Oh ja (denonreceiver) men jag vill ändå komma ifrån det kassa ljudkortet i datorn. Har inte ASIO-stöd..

Men hur mycket ljudkort blandas in då du kör digitalt ut? Det sker ju ingen omvandling D till A.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-20 09:23

JohanM skrev:2,4 GHz bandet är inte failsafe i lägenhet, alla WIFI-paket från bredbandsleverantörer använder det.
Här hittar jag 10-12 2,4 GHz nät och ett 5GHz nät (mitt eget)
Saker som stödjer 5GHz får man leta efter
WIFI typ n finns både som 5 och 2,4 GHz oftast är det enbart 2,4 GHz.

Yes.
2.4 GHz bandet är nedlusat ( av skit och alla hans mostrar ) det beror inte bara på lägenhets boende ( dock är räckvidden från dessa begränsad som väl är ) 5 GHz är klart bättre ( idag ) så i dagens situation ska man nog välja 5 GHz och Wifi typ N .
Vis av erfarenheten kommer nog detta frekvensområde att bli "nedlusat" i framtiden . Men det finns medicin.

Lech :wink:
Senast redigerad av lech 2013-02-20 10:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-20 10:12

RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:

Men hur mycket ljudkort blandas in då du kör digitalt ut? Det sker ju ingen omvandling D till A.

Jag hänger inte riktigt med.. Både Nuforce och HRT är dac:ar och kopplas via usb från datorn och sedan med rca till stereon. Alternativet är airport express som har en rätt kass dac och där signalen tas optiskt till dac:en i receivern. Inget av dessa alternativ inolverar ljudkortet i datorn. Perfekt, alltså.
Jag trodde innan jag begrep vad airfoil är att den tog signal ifrån det integrerade ljudkortet och skickade till expressen..

Hursomhelst så känns airport express lite osäkert..även om det är bra att kunna använda dac:en i någon av mina denonreceivrar där jag "vet vad jag får".. De andra alternativen är ju dac:ar av en kvalitet som rapporteras vara bra men ändå är okänd mark för mig så här långt.

Jag håller nu på med att försöka få min win 7 pc att skicka ljud trådlöst till min wd tv live mediaspelare. Går sådär.. Med "PlayTo" som är det officiella sättet funkar det bara ifrån windows media player som iofs är ett hjälpligt program som efter lite labbande även spelar mina flac-filer. Det är dock rätt meningslöst då hela poängen är att jag ska få ut ljud ifrån spotify trådlöst och den uppspelaren inte stöder "PlayTo"..
Fick tips om Jamcast som inte heller funkar (eller det funkar, men inte via Windows core sound så det går inte förbi ljudkortet = hemsk kvalitet och med ljudet beroende av volyminställningen i datorn. Det jag spelar hörs alltså samtidigt i datorns högtalare..)..

Nåväl, det är en annan tråd om det i allmäna forumet.

2.4ghz är vad nätverket här hemma går på.. Behöver det vara problematiskt så finns väl inget annat alternativ än en HRT och en lång usb-sladd..

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-20 10:34

Apple-prylar har 2,4 och 5GHz :D
Virrpanna

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-02-20 10:43

Köp en beggad och prova, den där kommer gå för runt 5-600kr

http://www.tradera.com/airport-express-802-11n-auktion_121404_175110066

Du säljer den för samma summa, en original som bara har G band och som kräver ethernetkabel för att inte hacka kan du få för 2-300kr, men ljudmässigt med toshlink är den guld...

Testa, innan du köper på dig andra osäljbara produkter, det kostar ju nada :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-20 11:01

BPM skrev:
RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:

Jag hänger inte riktigt med.. Både Nuforce och HRT är dac:ar och kopplas via usb från datorn och sedan med rca till stereon. Alternativet är airport express som har en rätt kass dac och där signalen tas optiskt till dac:en i receivern. Inget av dessa alternativ inolverar ljudkortet i datorn. Perfekt, alltså.
Jag trodde innan jag begrep vad airfoil är att den tog signal ifrån det integrerade ljudkortet och skickade till expressen..

Du beskriver en lösning där du först låter en extern DAC omvandla signalen till analog och skicka den vidare till receivern. Du vill alltså inte använda DAC:en i receivern? Om du kan ta ut signalen digitalt från datorn och köra in den till receivern och dess DAC. Varför behövs det då något mera? Ljudkortets egna DAC kringgås i det fallet och det verkar vara det du vill. De där externa USB-anslutna DAC:arna tror jag knappast är bättre än den som finns i receivern men det finns det säkert andra som vet.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-20 11:55

RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:
RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:

Du beskriver en lösning där du först låter en extern DAC omvandla signalen till analog och skicka den vidare till receivern. Du vill alltså inte använda DAC:en i receivern? Om du kan ta ut signalen digitalt från datorn och köra in den till receivern och dess DAC. Varför behövs det då något mera? Ljudkortets egna DAC kringgås i det fallet och det verkar vara det du vill. De där externa USB-anslutna DAC:arna tror jag knappast är bättre än den som finns i receivern men det finns det säkert andra som vet.

Jag har alltså ingen optisk ut, och ljudkortet är enklast möjliga. Datorn är egentligen avsedd att vara en portabel workstation (Dell) med bra prestanda men noll fokus lagt på mediafunktionalitet.
Jag trodde själv först att 3.5mm utgången dubblade som optisk utgång som det vanliga är, men inte här alltså.

Det hade ju förenklat en del..

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-20 19:34

Du kan ju köpa ett ljudkort som har optisk utgång, det kostar inte många kronor.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Återgå till Generellt om hifi