Bill50x skrev:Hur vet du det?
/ B
Jag har fått pm om att jag inte får skriva ut så låga priser
Nåväl, jag hade denna parallellt med mitt M-Audio Audiophile 2496, som är ett erkänt neutralt och transparent ljudkort. Jag kunde köra båda genom samma förstärkare och jämföra rippad FLAC vs CD direkt i Tangent-spelaren. Det lät mycket lika, typ likadant.
Tonalt sett står sig M-Audio Audiophile 2496 ypperligt än idag, men det är inte längre det sista i fråga om ljudbild, upplösning och mikrodetaljer. Det går att få bättre. Nuförtiden.
Hursomhelt, ett M-Audio ljudkort kostade på den tiden mer än tredubbelt av vad DVD-spelaren kostade, och krävde en dator att sitta i för att fungera. Iofs tillkommer då massor av annan funktionalitet, men ljudet vid avspelning av en CD var inte speciellt bättre.
Det fanns också en logisk förklaring hur en så billig DVD-spelare kunde låta såpass bra, lösenorden är masstillverkning i Kina och högpresterande billiga IC-kretsar. Tangent-spelaren hade ett Mediatek-chipset som var förhållandevis avancerat för sin tid, och separata Wolfson DACar på de olika utgångarna. Alltså inget som kunde ge upphov till mätmässiga fel, och uppenbarligen heller inte hörbara. Konstruktionen var gjord av kinesiska Sampo vad jag kunde läsa mig till, och de har ett gott rykte