Trycker ni in pure direct knappen när ni lyssnar på musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-27 21:48

oqvist skrev:Min onkyo är buggad

Såklart att den är! Av dig. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-27 22:26

nej det är ju just de som buggar sina onkyos jag är nyfiken på :D

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-27 23:03

oqvist skrev:Ja manualen har jag läst inte riktigt svar på frågan. Antingen är förstärkarn felkonstruerad som Ingvar Öhman är inne på eller så kör de en EQ med pure audio aktiverat. Bara för att man stänger av tonkontrollerna ska väl inte frekvensgången ändras? Min onkyo är buggad så jag har inte kunnat kalibrera med mic förstärkarn hänger sig vid bas testet varje gång och har bara kört med grundinställningarna då de fungerar.

Blev fel det är onkyo 709 jag kör.

Jag märker lite av samma fenomen med min Marantz SR5005, det blir en ganska stor skillnad med eller utan Pure Direct aktiverad. Jag är inte säker på vilket läge jag föredrar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-27 23:14

Behöver inte vara felkonstrurerat betyder nog bara att den stänger av videokretsarna så att inte det stör. Antagligen är knappen fanatiskt. Är det två kanal så skall det banne mig inte vara det. Fast då är det nog bättre Inos bassystem eller koppla subben genom högsignal då kan den inte stänga .subben.
Eller Tänker jag som en ankpanka nu 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-27 23:19

Vad då Pure Direckt det har jag inte ens på 2 kanals anläggningen

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-28 00:05

boom skrev:Vad då Pure Direckt det har jag inte ens på 2 kanals anläggningen

Inget att bry sig om. Det är bara en knapp för att släcka ner displayen. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vaddå Pure Direct?

Inläggav lennartj » 2013-02-28 00:12

bensnake skrev:6-kanaliga? Min hade bara 2... 8O Vad fan kan den ha hetat, då? Den hade i vart fall balanserade utgångar (körde den ballad till ett MC-7300), så mycket vet jag. Och från -93 var den också. Och jag kunde icke justera tonkontrollerna från fjärren. Tonkontrollerna hade fasta men extremt täta lägen, kändes exklusivt att vrida på dem. Hade dem dock allt som oftast i 0-läget.

Edit; Google är din vän... C38 hette den! :)
Edit 2; den hade även variabel loudness. Lät dock inge' kul...

Stämmer minnesbilden med nedanstående?
[url]http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C38.pdf[/url}
Då kan jag förstå att Mac skippade loudnessen på de rörbestyckade förförstärkarna som konstruerats i modern tid (efter millennieskiftet) även om tanken var god.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Vaddå Pure Direct?

Inläggav bensnake » 2013-02-28 00:32

lennartj skrev:
bensnake skrev:6-kanaliga? Min hade bara 2... 8O Vad fan kan den ha hetat, då? Den hade i vart fall balanserade utgångar (körde den ballad till ett MC-7300), så mycket vet jag. Och från -93 var den också. Och jag kunde icke justera tonkontrollerna från fjärren. Tonkontrollerna hade fasta men extremt täta lägen, kändes exklusivt att vrida på dem. Hade dem dock allt som oftast i 0-läget.

Edit; Google är din vän... C38 hette den! :)
Edit 2; den hade även variabel loudness. Lät dock inge' kul...

Stämmer minnesbilden med nedanstående?
[url]http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C38.pdf[/url}
Då kan jag förstå att Mac skippade loudnessen på de rörbestyckade förförstärkarna som konstruerats i modern tid (efter millennieskiftet) även om tanken var god.

Ja, exakt. Där är den ju! :)

Snygg är den i alla fall. Och fanken så mycket mer "välljudande" än den Rotel RC990 som jag sålde till förmån för macen.

Och visst var tanken med variabel loudness god, även om jag som sagt inte tyckte den föll så väl ut...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-02-28 01:54

Den här tråden är nästan som en fin sammanfattning till varför jag aldrig skulle ha en hemmabioreceiver (visst hade jag velat ha en hembio hade jag ju haft det).
Total förvirring bland ägarna kring vad som gör vad i deras apparater och innan man hunnit reda ut det så har apparaten hängt sig. Haha :P

Jag har ingen pure direct, däremot kan jag koppla ur/in tonkontrollera om jag vill på försteget jag använder till vardags. Eftersom jag inte använder dom kopplar jag förbi.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-02-28 13:35

Nej jag håller med vad ska man ha flerkanal till om man lyssnar på 2-kanal.
:lol:
V.h Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-28 15:15

Systemdek skrev:Nej jag håller med vad ska man ha flerkanal till om man lyssnar på 2-kanal.

Det finns ju så förbaskat dåligt med 2-kanalare med inbyggd bashantering.. Dac blir ju vanligare och vanligare däremot.

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-02-28 15:22

ok du menar att det är för grovt o okänsligt att köra en aktiv sub tex på Pre-Out?
V.h Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-28 16:39

Systemdek skrev:ok du menar att det är för grovt o okänsligt att köra en aktiv sub tex på Pre-Out?

Nej, inte pm man vill..men för bästa resultat (i mitt tycke) ska basen inte överlappa och jag vill kunna dela mina frontar neråt där jag delar basen uppåt. Om man som jag spelar på hembyggda basar utan inbyggt förstärkeri behöver jag också kunna filtrera steget som driver basarna.
Effekttåligheten i topparna ökar delat.. Finns mängder med fördelar.
Att man sedan ofta har radio, inbyggd DAC osv gör att jag istället frågar mig varför jag INTE skulle välja en hembioreceiver istället för en 2-kanalare även om jag bara ska spela 2 kanaler..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-28 17:02

Systemdek skrev:Nej jag håller med vad ska man ha flerkanal till om man lyssnar på 2-kanal.

Man kan lyssna på tvåkanalsinspelningar uppmixade till multikanal. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-28 17:07

BPM skrev:...

Att man sedan ofta har radio, inbyggd DAC osv gör att jag istället frågar mig varför jag INTE skulle välja en hembioreceiver istället för en 2-kanalare även om jag bara ska spela 2 kanaler..

Säg det till Alexi! :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-28 18:00

Verkar ju helt infaltilt att köpa en surroundreceiver med massa skit i signalvägen och fem eller fler slutsteg om man bara spelar stereo. Dessutom är de otympliga, fula, icke användarvänliga samt låter guano för det mesta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-02-28 18:57

Systemdek skrev:

Nej jag håller med vad ska man ha flerkanal till om man lyssnar på 2-kanal.

En orsak kan ju vara att man har kommit över recievern till ett mycket förmånligt pris. Och hör man ingen skillnad mot sin tvåkanalsförstärkare så kan det ju vara bra att ha för kommande uppgraderingar till 5.1 eller liknande.
Så är det för mig. Jag kom över en Pioneerreciever AX-2 väldigt billigt och den fungerar ytterligt som 2- kanalsförstärkare.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-02-28 18:59

Johan_Lindroos skrev:

Man kan lyssna på tvåkanalsinspelningar uppmixade till multikanal. :wink:

Med fördel dessutom. Jag hade nåt 5channel stereo mode förut och det var ypperligt vid sociala sammankomster i mitt vardagsrum. Men det är klart, lyssnar man mer på elektroniken än musiken så kanske det inte duger :D

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-28 19:12

Objektivisten skrev:Verkar ju helt infaltilt att köpa en surroundreceiver med massa skit i signalvägen och fem eller fler slutsteg om man bara spelar stereo. Dessutom är de otympliga, fula, icke användarvänliga samt låter guano för det mesta.

Varför skulle de låta sämre än en renodlad 2-kanalare? Är det inte förresten en gammal faktiskt-sanning att skillnaden mellan olika förstärkare rent ljudmässigt att den kan överses med tills dess att ganska avancerade andra åtgärder vad gäller högtaleri och rum är gjorda?
Det finns ju t.ex en och annan här som använder sjukt dyra högtalare med bioreceivrar, i alla fall som försteg, utan att uppleva att de begränsar. Att de skulle låta blodsugarskit är hårt..

Om jag hade obegränsad budget till slutsteg, externa filter osv så kanske man skulle kika på 2-kanal men jag kan inte riktigt begripa varför någon skulle vilja betala mer pengar för sämre möjligheter och flexibilitet när det låter likadant.. Att de är fula och otympliga.. Tja, är det ett kriterium och du känner så, så ska du såklart inte ha en bioreceiver.

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-02-28 22:29

Fundrade på när jag läste om att en del lyssnade på flerkanal uppmixat.
Finns det musik:cds eller nån musik som är gjord för tex 5.1 osv?
:?:
V.h Per

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-28 22:45

CD är jag inte hundra men SACD har ju det ofta.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi