Hur mäta med XTZ....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

Hur mäta med XTZ....

Inläggav nikeb » 2013-03-01 14:12

Jag håller på och kollar lite hur starkt jag spelar. Jag kör RTA i pro versionens mjukvara på generation 1 hårdvara.

Men jag funderar på en sak. Jag har kört c-vägt slow. Är det rätt eller ska man mäta A eller Z-vägt.

En tanke till staplarna visar tex 100 db som max ljudtryck, samma som LCF i vänstra spalten. Jag har trott att de visar max ljudtryck. Men samtidigt ligger LCPeak ocv visar på kanske 112db.

Betyder det att jag har 112 db i topparna? Känns inte alls som att jag spelar så starkt. 100db känns betydligt mer rätt.

Helt enkelt hur ska jag kolla max db jag utsätter mina öron för? Vad visar LCF och vad visar LCpeak? Vad använder man A,c,z vägningarna till?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-01 14:27

Hur mycket som visas beror på hur lång integrationstid mätningen har. Finns det ingen förklaring till vad slow och peak innebär för XTZ? Riktiga toppar som förstärkare och högtalare får kämpa visas de alls? Slow kan innebära 1 sekund, Peak kan vara 0.125 sekunder och nedåt. Om man vill relatera värdena till effektbehovet måste det vara de verkliga toppvärdena man vill veta, det handlar väl om µsekunder?

Vägningskurvor använder man för olika mätningar. Linjär är för hela frekvensomfånget, C begränsas till 32-8000 Hz, A tar inte med mycket under 500 Hz osv.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-01 15:32

Jag vill helt enkelt bara veta om jag spelar för högt för mina öron. Är det farlig eller ej. Så jag vill veta vad det starkaste ljudtrycket de utsätts för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-01 16:02

Då bruakr det vara kurva A som gäller och förmodligen slow. Dock måste du lägga in en tidsparameter också, det är skillnad på vilken tid man lyssnar. Ju längre tid - desto lägre ljudnivå.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-01 16:56

Jo det finns massor av hänsyn, tiden och frekvensen bla. Jag gissar att det farliga i praktiken börjar vid 200hz och uppåt eller nåt.

sen är ju topparna oftast väldigt korta ljud men inom -5db från topparna har man ju toner hela tiden nästan.

konserter får väl max spela95db vad jag har hört, men hur mäts det? enligt mig spelas det på konserter betydligt starkare än när jag har toppar på 100 db LCF eller 112 db LCpeak

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-01 18:00

Finns en del information i detta dokument, http://www.av.se/dokument/afs/AFS2005_16.pdf

T.ex. 85 dB(A) i max fyra timmar är en gräns. Är en extremt stor andel av yrkesmusikerna som lider av hörselnedsättning, inte bara hårdrockare och slagverkare.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-02 08:55

Tack siterar lite ur teten:

Daglig bullerexponeringsnivå LEX,8h [dB] 85
Maximal A-vägd ljudtrycksnivå LpAFmax [dB] 115
Impulstoppvärde LpCpeak [dB] 135

Riskerar man detta ljudtryck ska hörselskydd användas.

8h +85 db A-vägt har man ju inte när man kollar på film. Dels för att en film har lugnare partier samt att filmer sällan är 8h långa.

Toppar på 115db avvägt kan man nog uppnå men då känns det som om man får spela HÖÖÖÖGT. När jag kollar på film så vill jag inte gå över 100db a-vägt med nuvarande högtalare.

135 dp LCpeak låter oxå väldigt högt. I det filmmaterial jag har testat ligger detta värde ca 10 db högre än LCF och kanske 20 db över LAF.

Så spelar man 115 db LAF så har man nog 135 db LCpeak.

Fast dessa styrkor skulle jag inte vela utsätta min hörsel för ens kortvarit. Känns som man kan få hörselskador betydligt tidigare. Jag ska kolla lite på hur min musik beter sig oxå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-02 12:35

Notera gärna hur kort stigtid som anges för toppvärdet. Film på referensnivå är specat till 105 dB toppvärde på lyssningsplats, 115 dB i baskanalen. 115 dB kan kanske vara som att ha en brummande hjullastare i rummet.... Medelvärde i RMS hamnar kanske 20 dB ner, beror på vilken typ av film det är. Action är väsenskilda från drama typ "Viskningar och rop".

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-02 17:03

På xtz:an vet jag inte hur lång tid LCpeak är. LAF och LCF på fast mäter medelnivån under 125 ms och på slow under 1 sekund.

Enligt bladet ska LCpeak vara stigtid mindre än 50 μs.

Är 50 μs samma som 50 ms? Och vad menas med stigtid?

LCpeak på XTZ borde väl överstämma med arbetsmiljöverkets definition. Känns inte som man kan ha olika definitionpå sånt här.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-02 18:47

nikeb skrev:På xtz:an vet jag inte hur lång tid LCpeak är. LAF och LCF på fast mäter medelnivån under 125 ms och på slow under 1 sekund.

Enligt bladet ska LCpeak vara stigtid mindre än 50 μs.

Är 50 μs samma som 50 ms? Och vad menas med stigtid?

LCpeak på XTZ borde väl överstämma med arbetsmiljöverkets definition. Känns inte som man kan ha olika definitionpå sånt här.

Stigtid är den tid som krävs för att instrumentet ska visa fullt, hinna med helt enkelt.

50 us = 0.05 ms (en tusendel an 50 ms)

Transienta förlopp, som ett skott eller slagverk, kommer knappast att få instrumentet att visa något med de längre stigtiderna. Har ingen aning om XTZ har haft några tankar på Arbetsmiljöverkets normer, det är inte riktigt samma område. Miljökontoren eller skyddsingenjörerna använder antagligen "riktiga" bullermätningsverktyg i en annan prisklass. Kanske skulle fråga på Miljökontoret som sitter i korridor? Misstänker att de hyr in konsulter för noggrannare analyser. Själv har jag en gång i tiden lånat Bruel & Kjaer-mätare från Svenska Fläktfabriken.

Återgå till Generellt om hifi