Problem bakom lyssningsplatsen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 15:57

NiklasF skrev:En plåtbockningsmaskin en skiva akryl och värma på *hmm* :D

Plasten är rätt dyr i sig... Vad kostar vingarna kartong?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 16:04

Kunde inte låta bli att Googla igen :roll:
http://plexiglasbutiken.se/?product_cat=fyndladan

Behöver inte bli så farligt...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 16:55

Nja, det går åt fyra bitar til varje vingset. Ser ut vara 5 mm tjocka eller så. Någon tusenlapp per vinge blir det nog allt och en hel del arbete för att få det snyggt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 18:34

Ni är för goa med alla goda råd. Ni får väl komma hem och lyssna på min bakvägg o ge fortsatta goda råd. Jag får rådda ihop en kväll åt er. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Andersh74

Re: Problem bakom lyssningsplatsen

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 20:44

sprudel skrev:På hustruns order har jag tagit bort några hyllor för CD-förvaring bakom lyssningsplatsen. " Fula "
Förlorade därmed en del av stereoperspektivet, det blev lite oroligt.
Vad kan jag ha istället som är hyfsat enkelt att plocka ner när jag inte finlyssnar, eller något som är tillräckligt snyggt för att sitta där ständigt?
För fönstren har jag träpersienner som jag vinklar lite uppåt, studsen uppåt. Tänker att det är bättre än en kal fönsteryta när persiennen hänger ett stycke från fönstret.
Kom gärna med förslag på något mobilt som jag kan ha där också!
Golden Horn, eller plexiglas-vingar, kan det vara något?
Ljudet blir bättre om jag sätter händerna bakom nacken då hindrar armarna det studsande ljudet som når mig bakifrån och från sidan.
Hustrun har föreslagit en tavla! Inte för stor, då jag påpekat att det blev kanske lite tomt där hyllorna satt. Inget skoj alls!

http://s1324.beta.photobucket.com/user/ ... rary/setup

Jag kommer in sent i den här tråden. Ber om ursäkt för det. Och inget vettigt har jag att säga heller. Hade jag inte haft något alls att säga hade jag inte tryckt på citeraḱnappen på första inlägget heller. Men jag tycker att rummet som jag sett på bilden är väldigt vackert och smakfullt. Allt passar där det är. Detta är alltså ett estetiskt komplimangsinlägg. Det ser ut som en mäklarbild. Högtalarna, är det Ino? (det står säkert längre ner i tråden som jag inte läst än).

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 20:57

Behöver trådens skapare något besvärligt tillverkat i trä går det bra att skicka PM. Jag är duktigare på hållfasthetslära och estetik än akustik.

Dessa högtalare var det första jag byggde efter min konvalescens, de låter illa men visar något av de tankar jag har om hur det kan se ut. Min sambo tyckte de var urfula, så de både låter illa och är fula....Bild

Jag tycker de ser roliga ut, något från Startreck eller Starwars. Så har du, trådskaparen, ideér om hur du ska göra men tycker det verkar krångligt så kan jag säkert hjälpa till på något sätt.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 22:06

Tack för ditt sympatiska inlägg Anders. :)
Jo, det är Ino i16s som spelar hos mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 22:28

Det var så lite så. Bakom inlägget finns säkert en lagom dos svensk avundsjuka från mig som bara plockar ljud ur skräpkorgar och förundras varför det låter bättre hos andra ibland. Men samtidigt har jag vänner som betalt pengar för ljud från Siba som kommer hem till Loppistorpet och undrar hur jag gjort när jag trollar med ljudet.

Som sagt, jag är dålig på akustik men duktig på trähantverk och försöker kombinera de tu på ett vettigt sätt. Resultatet får vänta lite. Det säger i alla fall konstruktören. Sen kanske vi kan presentera en högtalare med jättehög WAF som även låter bra. Men de bastörstiga får nog vänta lite på en passande sub. Men den kommer efter D219S.

/Anders

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-12 00:46

NiklasF skrev:Är det någon bekant till dig, Nordenstam alltså?

Med lite ungefärliga mått, skulle han kunna simulera på en Winge då?
Designen skiljer ju sig ganska markant ifrån en "vanlig" så hade vart rätt så intressant att se vad som händer.

Nordenstam är ingen jag känner personligen, en lirare på ett annat forum som inte verkar helt tappad bakom en vagn.

I tråden om Fischers rum på Component hade du samma typ av simulering som http://vimeo.com/7507997 även om det då handlade om hur en ljudvåg beter sig när den passerar hål i skiva. Citat: ”Du kan gå in på http://www.falstad.com/ripple/ och leka lite så ser du hur ljudvågen uppför sig när den passerar ett hål. => Bocka ur Fixed Edges, Stoppa ljudvågen i kryssrutan, Addera sen hålbild i en vägg med Mouse Edit Wall och sätt igång Ljudvågen igen, så får du ett mönster för ljudvågen liknande pdf:en nedan. -Jämför vinkeln källa-översta hålet och jämför vinkeln källa-nedersta hålet med väsentligt större snedvinkling. Blir resultatet reflektion vid väldigt snett infallande ljudvåg mot hålet? Tydligen inte ...”

I Nordenstams simulering är det inritat några st QRD-diffsusorer. Reflektionsmönstreet från ripple tanken i videon är identiskt med bildserier för QRD-diffusorer som visas i Trevor Cox och Peter D´Antonios bok Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application. Vill du ha en uppfattning om hur reflektionen från vingen borde vara, ritar du in vingen i stället. Jag tror du har ungefärliga måtten / förhållandena för vingen, måste nog inte heller vara helt skalenligt för att få en hyfsad uppfattning om funktionen. -Borde ju vara intressant för den som överväger att köpa x antal vingar för xx tusen sekiner.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-12 21:30

något sent svar men wingarna är bottenlösa på så sätt att ljudvågen går in i ena änden och ut i andra. Den vänder alltså inte och far ut samma väg som den kom in.

Olika fack/vägar är olika långa så när ljudvågorna kommer ut ur diffusorn så är de tidförskjuta. Det ger diffuseringen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi