Hej!
Söker tips/metod på hur man effektiv(as)t ställer in eq/peq genom att lyssna (musik, testtoner, brus, pulser etc), utan att mäta med mikrofon.
Har provat ställa genom att lyssna på frekvenssvep med sinuston. Men tycker svepet låter hyfsat jämnt fastän musiken inte gör det. Antar att det har en del att göra med olika upplevt transientsvar vid olika frekvenser i rummet, något som svepet kanske inte avslöjar så väl. Svårt när ett svep inte alls liknar musiken. Man styr liksom på en sak som är ganska skild från målet. Svepet ändras kontinuerligt medan musiken hoppar mellan vitt skilda toner och innehåller transienter, och avslöjar därför mer.
Målet är en hyfsad grovinställning (dämpa värsta rumsnoderna, samt göra mild personifiering av ljudkaraktären, främst i basområdet) utan att investera några pengar, vill se hur långt jag kan komma på det. Dessutom vill jag prova att styra direkt på vad jag upplever, snarare än att blanda in automagiska manicker som sedan ändå ska tweakas mot personliga preferenser via gehör.
Idéer/Brainstorm:
- Lyssna på ett "svep" av anslag från ett instrument, t ex ett piano eller en kontrabas. Kanske inte ska vara ett kontinuerligt svep utan istället någon form av mönster av olika toner?
- Någon form av tongenerator, men vilken sorts ton, sinus eller något annat? Svepa manuellt eller automatiskt? Fort eller långsamt svep?
- Vilka eq/peq-mjukvaror är bäst och ger minst artefakter? Finns det någon freeware som gör jobbet?
- Vilka artefakter från eq/peq ska jag vaka efter? Brus, eko, annan dist?
- Det här blir aldrig effektivt, jag bör satsa på mätning?
Som spelare använder jag dator med Windows XP, och där gör jag även eq. Provar nu Foobar 2000 med 31-bands eq, verkar lovande (inte upplevt några artefakter ännu), Har inte kommit igång med peq, bara laddat ner Parametric Equalizer Pro.
MVH/Johan
P s. Sorry om det redan finns någon bra tråd om detta. Har googlat en del, men hittar inte riktigt rätt. Antingen väldigt förenklade uttalanden, eller väldigt invecklade, men inga som gett något stort steg framåt.