Lyssnar rörägare bara på gles jazz på låg volym?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-17 10:10

lennartj skrev:Här spelas både orgelmusik, romatiska symfonier och drone varvat med småskalig akustisk musik från medeltid till nutid med god behållning tack vare mina rörförstärkare.
När man som jag bor i lägenhet är rätt valda rörslutsteg i förhållande till rummet och högtalarnas verkningsgrad en förutsättning för större realism och engagerande återgivning utan att grannarna störs för mycket.

Upp till medelnivå skall en anläggning med rörförstärkare inte utmärka sig jämfört med transistorförstärkare mer än att mikrodynamik och tystnad mellan toner är av högsta klass. Är dessutom tajmingen, som sällan påverkas så mycket av förstärkeriet, riktigt bra är det väldigt svårt att ha god musik spelande i bakgrunden för slölyssning - man fångas av musiken!

Blir det ännu starkare inträder kompressionsfenomen som kapar toppar på ett behagligt sätt utan att man tänker på det, ibland får man en känsla av att musikerna kommer närmare vilket man brukar uppfatta som intensiivare.
I t.ex. en operafinal där där orkestern spelar fortissimo och både kör och solister öser på för fullt blir öronen mättade/bländade (åtminstone mina) både live på Operan eller via riktigt kapabla högtalare och förstärkare så att små svaga understämmor inte går att uppfatta.
Med mina rörförstärkare kan man uppfatta mer detaljer som normalt dränks. Ganska kul, tycker jag.

Flertalet single-end triodförstärkare i måttliga prisklasser i effektområdet 2-15 W har mycket låg motkoppling och distorsionen kan börja stiga redan vid så lågt effektuttag som 1W och infriar de förutfattade meningar trådstaren har uttryckt.
Sådana är inget för mig
Rejäla pentoder KT88/6550 som slutrör, gärna i klass-A men inte triodkopplade och stöddiga överdimensionerade transformatorer är min melodi, även om de i mitt fall inte behöver spela under 80 Hz för då tar subwoofrarna matade av 1 kW klass-D förstärkare.
Innan denna komplettering var jag ibland tvungen att urskulda mig med att min anlägning inte var avsedd för alla sorters musik.

Det behövs inte längre.
Tack Lennart, det förklarade för mig iaf. Ett annat sätt att se på klippning, just att det kan ses som en fördel att ha en mjukklippande limiter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-17 10:10

Neru Östberg såg när Tommy och Kim tog sig varsin wirre sen åkte den bort ifrån bordet :D

Lindros bjöd däremot på en kopp kaffe ;)

Ino provokationer är så uttjatade, ingen som hugger på dom längre mycket roligare att gå över gränserna och blanda in andra känsliga grupper, det lyckades och blev en rejäl rökare till cocktail ju :twisted:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 10:20

NiklasF skrev:Neru Östberg såg när Tommy och Kim tog sig varsin wirre sen åkte den bort ifrån bordet :D

Det där kändes rätt orättvisst efter att det dracks upp sprit för 6-700:- den kvällen hos mig 8O.

När det började hällas upp halva dricksglas av Bowmore Enigma så kändes det som att det inte längre togs en virre för att den var god! Då åkte andra flaskor fram ;)

Lindroos bjöd förutom gott kaffe (det är så gott så något annat kaffe brukar jag avhålla mig från), på vin.

Jag tror de flesta fick så de var nöjda. De sista lämnade ju först vid halv sextiden på morgonen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-17 10:44

Alexi skrev:
lennartj skrev:Här spelas både orgelmusik, romatiska symfonier och drone varvat med småskalig akustisk musik från medeltid till nutid med god behållning tack vare mina rörförstärkare.
När man som jag bor i lägenhet är rätt valda rörslutsteg i förhållande till rummet och högtalarnas verkningsgrad en förutsättning för större realism och engagerande återgivning utan att grannarna störs för mycket.

Upp till medelnivå skall en anläggning med rörförstärkare inte utmärka sig jämfört med transistorförstärkare mer än att mikrodynamik och tystnad mellan toner är av högsta klass. Är dessutom tajmingen, som sällan påverkas så mycket av förstärkeriet, riktigt bra är det väldigt svårt att ha god musik spelande i bakgrunden för slölyssning - man fångas av musiken!

Blir det ännu starkare inträder kompressionsfenomen som kapar toppar på ett behagligt sätt utan att man tänker på det, ibland får man en känsla av att musikerna kommer närmare vilket man brukar uppfatta som intensiivare.
I t.ex. en operafinal där där orkestern spelar fortissimo och både kör och solister öser på för fullt blir öronen mättade/bländade (åtminstone mina) både live på Operan eller via riktigt kapabla högtalare och förstärkare så att små svaga understämmor inte går att uppfatta.
Med mina rörförstärkare kan man uppfatta mer detaljer som normalt dränks. Ganska kul, tycker jag.

Flertalet single-end triodförstärkare i måttliga prisklasser i effektområdet 2-15 W har mycket låg motkoppling och distorsionen kan börja stiga redan vid så lågt effektuttag som 1W och infriar de förutfattade meningar trådstaren har uttryckt.
Sådana är inget för mig
Rejäla pentoder KT88/6550 som slutrör, gärna i klass-A men inte triodkopplade och stöddiga överdimensionerade transformatorer är min melodi, även om de i mitt fall inte behöver spela under 80 Hz för då tar subwoofrarna matade av 1 kW klass-D förstärkare.
Innan denna komplettering var jag ibland tvungen att urskulda mig med att min anlägning inte var avsedd för alla sorters musik.

Det behövs inte längre.
Tack Lennart, det förklarade för mig iaf. Ett annat sätt att se på klippning, just att det kan ses som en fördel att ha en mjukklippande limiter.

Det är ju inte enbart så utan den klippning som uppstår hos Lennartj liknar den effekt som uppstår i hjärnan när orkestern drar på för fullt. Klppningens dist (om man får använda detta begrepp) blir som en upplevelseboost. Låtre lite märkligt men det funkar så speciellt om man nu sitter och lyssnar på musiken och inte hur det låter.

Fast i min anläggning så infinner sig nog en sådan effekt på för hög volym. Bor ju i lägenhet såsom Lennartj. Så det går i praktiken inte att undersöka. Förutom på nyår då man kan dra på lite mera. Men då går det ju inte att finlyssna av andra skäl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-17 11:32

Personligen så vill jag inte ha klippande förstärkare alls. Jag har inte hört någon som låter bättre klippande än normalt.
Och ser denna debatt att rör klipper snyggare som något som leder trissenissar in på fel spår.
Trissenissar väljer ju inte trissor för att de klipper hårdare heller.
Själv har jag rör i diskanten och trissor i mellanregister och bas och då skulle jag allt så gilla mjuk klippning i diskanten och hård i mellan. Känns inte som att det är något att sträva efter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-17 11:37

MagnusÖstberg skrev:
NiklasF skrev:Neru Östberg såg när Tommy och Kim tog sig varsin wirre sen åkte den bort ifrån bordet :D

Det där kändes rätt orättvisst efter att det dracks upp sprit för 6-700:- den kvällen hos mig 8O.

När det började hällas upp halva dricksglas av Bowmore Enigma så kändes det som att det inte längre togs en virre för att den var god! Då åkte andra flaskor fram ;)

Lindroos bjöd förutom gott kaffe (det är så gott så något annat kaffe brukar jag avhålla mig från), på vin.

Jag tror de flesta fick så de var nöjda. De sista lämnade ju först vid halv sextiden på morgonen :)

Drack faktiskt inget hos någon av er, tog mitt förnuft den kvällen ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-17 11:38

Harryup skrev:Personligen så vill jag inte ha klippande förstärkare alls. Jag har inte hört någon som låter bättre klippande än normalt.
Och ser denna debatt att rör klipper snyggare som något som leder trissenissar in på fel spår.
Trissenissar väljer ju inte trissor för att de klipper hårdare heller.
Själv har jag rör i diskanten och trissor i mellanregister och bas och då skulle jag allt så gilla mjuk klippning i diskanten och hård i mellan. Känns inte som att det är något att sträva efter.

mvh/Harryup

Håller med. Det är nog ingen höjdare att ha det så... men bara min och din åsikt tydligen.

Lech :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-17 11:39

När jag hade rörslutsteg så lyssnade jag på samma slags musik som jag lyssnar på numera.
Jag har sedan några år tillbaka bytt till transistorslutsteg.

Brukar inte kräma på speciellt högt.
Spelar för övrigt inte högre nu än på "rörtiden".

8O 8O 8O

SNARARE TVÄRTOM. EFTERSOM FUNDERINGARNA PÅ VAD SLUTSTEGET KLARAR AV HAR MINSKAT DRASTISKT.

8O 8O 8O

Men det är befriande att inte behöva fundera på olika rörs ljudkaraktär och om rören börjar bli för gamla.
Detta eftersom jag insett att jag ändå bara blir stirrig av sådant, och inte alls tycker att det är skojigt i sig med sådant experimenterande.

Bytet till transistorhäck blev ett steg mot det totala musikfokuset.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-03-17 11:49, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 11:43

NiklasF skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Drack faktiskt inget hos någon av er, tog mitt förnuft den kvällen ;)
Missade du kaffet? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-17 12:48

Strmbrg skrev:När jag hade rörslutsteg så lyssnade jag på samma slags musik som jag lyssnar på numera.

8O 8O 8O

SNARARE TVÄRTOM. EFTERSOM FUNDERINGARNA PÅ VAD SLUTSTEGET KLARAR AV HAR MINSKAT DRASTISKT.

8O 8O 8O

Men det är befriande att inte behöva fundera på olika rörs ljudkaraktär och om rören börjar bli för gamla.
Detta eftersom jag insett att jag ändå bara blir stirrig av sådant, och inte alls tycker att det är skojigt i sig med sådant experimenterande.

Är du en orolig själ Strmbrg?
Själv har jag aldrig funderat på rörs olika karaktärer, jag vet ju att det existerar men det man lyssnar på är ju det man valt ut. Och OM rören håller på bli gamla behöver man ju inte fundera så särskilt ofta på. Är ju bara att besöka nån med en rörprovare och så vet man om man behöver byta något.

Tänk om biasen står fel i dina trisseslutsteg? Hur vet du att det är rätt nu?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-17 12:59

Harryup skrev:
Strmbrg skrev:När jag hade rörslutsteg så lyssnade jag på samma slags musik som jag lyssnar på numera.

8O 8O 8O

8O 8O 8O

Är du en orolig själ Strmbrg?
Själv har jag aldrig funderat på rörs olika karaktärer, jag vet ju att det existerar men det man lyssnar på är ju det man valt ut. Och OM rören håller på bli gamla behöver man ju inte fundera så särskilt ofta på. Är ju bara att besöka nån med en rörprovare och så vet man om man behöver byta något.

Tänk om biasen står fel i dina trisseslutsteg? Hur vet du att det är rätt nu?

mvh/Harryup

Var nog oroligare förut än numera. Svårt att helt koppla av, kanske det handlade om?
Nå, jag tror att den gnagande snubben på axeln, satt där och gnagde för att det var något i ljudet som distraherade mitt musiklyssnande.

Erfarenheten visar att mitt lyssnande funkar bäst då det finns så få variabler att välja bland som möjligt.
GÅR det att skifta utimpedans-tapp på ett slutsteg - ja då har jag jättesvårt att HELT bestämma mig för vilken som är minst fel.
GÅR det att variera dämpningen till diskanten på högtalaren - ja då sitter man där och små-funderar, istället för att fördjupa sig i symfonin, eller vad det nu är som spelas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-17 13:07

Fast om det inte går att bestämma sig för att du hör någon skillnad så kanske det inte är någon skillnad. Och vilken dämpning du får i diskanten är väl inte värre än att du har mer diskant på andra bänk än tjugoandra bänk i konserthuset.
Inte är väl konserten förstörd för att du vet att det finns bättre platser i salongen?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-17 13:14

Harryup skrev:Fast om det inte går att bestämma sig för att du hör någon skillnad så kanske det inte är någon skillnad. Och vilken dämpning du får i diskanten är väl inte värre än att du har mer diskant på andra bänk än tjugoandra bänk i konserthuset.
Inte är väl konserten förstörd för att du vet att det finns bättre platser i salongen?

mvh/Harryup

Ja, alltså skillnaden hör jag ju.
Men det svåra är att bestämma vad som är det MINST distraherande ljudet.
Så länge ljudet distraherar musikfokuset, alltså.

När musikfokuset inte längre distraheras - OAVSETT vad distraktions-försvinnandet beror på egentligen - så behöver jag ju inte grubbla på dessa saker längre.

Beträffande diskandämpningen så lyssnar jag inte på diskanten isolerat när jag funderar på vilken dämpning som är lämpligast. Det handlar snarare om vilket alternativ som känns MINST fel mot den inre referensen.
Subtila och komplexa saker således, snarare än den purt diskantnivå-mässiga aspekten.

Det går ju att krångla till och sönderanalysera det mesta. Juh.

:wink:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-03-17 18:25

Jag gissar på att dom inte lyssnar på någonting alls för att inte slita på rören i onödan :D

Användarvisningsbild
lennartj

Snål?

Inläggav lennartj » 2013-03-17 18:48

Småsignalrören i förförstärkaren är både billiga och har lång livslängd, så där har jag inga betänkligheter. Dock utnyttjar jag trigg-utgångar i den som jag kan styra från fjärren, så jag kan slölyssna via en liten Yamaha A-320 transistorförstärkare och ett par Sonab OD11.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-18 01:35

Alexi skrev:Generaliserande skämtsamma inlägg om exempelvis judar, invandrare, homosexuella osv. kan lätt gå över styr och som jag skrev bli tom olagligt. Därför är det bättre att döda den typen av sidospår direkt. De har inget här på faktiskt att göra.

Så om man vill ge sig på att vara generaliserande får man välja någon annan grupering, hade det inte räckt med Ino ägare?

Jag och NikasF, träffades faktiskt på mässan senast och även hemma hos Johan sen.

Vinylcalle skrev:Så då stämmer inte det du skrivit i trådstarten då?

Ibland begriper jag mig inte på en del saker på det här forumet. Man startar trådar där saker är medvetet uppdiktat eller för att skapa bråk eller någon annan märklig anledning. När sen den delen av forumets medlemmar som även är med och styr hur det drivs ger sig in på detsamma tycker jag det verkar minst sagt ohälsosamt.

MvH Carl
Nej, jag är inte bara ute efter reaktion! Allt jag skriver i första inlägget är sant, men tillspetsat generaliserande för att väcka reaktion dels om de som senaste tiden generaliserat om icke rörägare, att det är lätt att vända myntet och dels för att få de svar jag fått av seriös karaktär alltså trigga en givande diskussion.

Okej.

Jag tycker du skulle försöka lyssna på någon lite kraftigare rörförstärkare t.ex. Audio Research för att bredda din erfarenhet på området. Fokuserar man bara på musiken som spelas tycker jag snabbt man glömmer bort om det är rör eller trissor man lyssnar på.

Allt för många bedömer saker utifrån den teknik som används t.ex. rem eller direktdrivna skivspelare, rör eller transistorer, horn eller paneler osv. sanningen är att det finns bra och dåliga produkter som utnyttjar alla möjliga tekniker.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-18 01:49

Harryup skrev:Personligen så vill jag inte ha klippande förstärkare alls. Jag har inte hört någon som låter bättre klippande än normalt.

Fast jag undrar om du inte har missförstått det som har diskuterats ändå.
Även om det talats om klippning så är det ju beteendena åtskilliga tiotals
dB före riktig hårdklippning det handlar om. Det är ju det mjuk klippning är.

Det som händer före det som kan kategoriseras som riktig klippning.

Du talar ju själv om att du föredrar rörsteget (eller har jag missförstått
något?) och det beror nog på något, eller hur?

Jag påstår inte att det måste bero på olinjära beteenden, men någonting
är det nog som skiljer den förstärkare du föredrar från en ideal transmis-
sionslänk. Det kan vara massor av saker, t ex sådant som ger ett enligt
dina sinnen trevligt sound, eller som ger ett bättre samarbete med dis-
kantsystemet. Men jag har lite svårt att se hur du kan veta att det inte
kan handla om just det som Lennart J talat om.

Harryup skrev:Trissenissar väljer ju inte trissor för att de klipper hårdare heller.

mvh/Harryup

Nu minns jag inte vad för rörförstärkeri du har i diskanten (det borde jag
väl kanske minnas...) men kombinationen av single end och kompressions-
horn är rätt intressant, i och med att det brukar låta lite olika beroende på
i vilket fasläge man använder förstärkaren.

Båda har nämligen ofta rätt så dominerande kvadratiska termer. När man
multiplicerar dem med varandra så blir resultatet väldigt olika beroende på
hur man vänder parablerna i förhållande till varandra. Även absolut fas för
inspelningen kan få stor betydelse.

Om jag använde en sådan kombination så skulle jag nog vilka ha möjlighet
att göra fasomkopplingar både på förstärkarens in- och utgång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi