Dac:ar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad föredrar du billig eller dyr dac?

Omröstningen slutade 2013-03-30 13:39

Billig
21
58%
Dyr
15
42%

Antal röster : 36

Användarvisningsbild
Systemdek

Dac:ar

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 13:38

Hej
Undrar om någon har jämfört billiga resp. dyra Dac:ar.Är det stor skillnad.
Och vilken modell kan ni rekomendera?
Är ju främst anslutning till dator jag tänkte på men att använda den till cd-spelare är ju inte fel heller. :?:
V.h Per

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 13:43

Frågan är också om det är värt att investera i en billigare dac eller om man lika gärna kan köra lågninvå ut från ljudkortet direkt?
V.h Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-20 13:48

Jag föredrar att använda den DAC som är inbyggd i mina apparater, CD-spelare resp Squeezebox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 13:51

Ok ja då använder ingen extern dac förståss. Squeezeboxen har du som mediacentral då eller? Jag tänkte närmast för egen del ansluta spotify via datorn gillar att provlyssna där o undersöka artister närmare.

Ska väl säga det med billigare Dac:ar så menar jag under 2000:-
V.h Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-20 13:53

Systemdek skrev:Ok ja då andvänder ingen extern dac förståss. Squeezeboxen har du som mediacentral då eller?

Just, om man med "media" menar ljudfiler, lagrade hemma på nätet resp strömmade från molnet. Jag kör Spotify på det sättet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 13:54

Ok har själv en squeezeboxradio står i köket som går på mitt wifi hemma men har inte lagt in spotify i den än.
V.h Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-03-20 14:06

Om man väljer mellan två eller fler bra DAC:ar så förstår jag inte riktigt varför man skall ta den dyra DAC:en. Bara en fundering.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-03-20 14:12

Billigaste möjliga som uppfyller dina krav skulle jag gå på.
Fast det kanske är det du menar med billig eller dyr får början?

Richard
Inaktiverad

Re: Dac:ar

Inläggav Richard » 2013-03-20 14:21

Systemdek skrev:Hej
Undrar om någon har jämfört billiga resp. dyra Dac:ar.Är det stor skillnad.
Och vilken modell kan ni rekomendera?
Är ju främst anslutning till dator jag tänkte på men att använda den till cd-spelare är ju inte fel heller. :?:

Berättigad fråga. Det finns inget enkelt svar, du måste prova själv.

Jag har själv provat en del dacar på sistone. Spdif överföringen innebär ofta mera störningar då klockan ska återskapas och jitter i dataströmmen som kan undvikas med intern dac i spelaren.

Detta ska vägas mot hur en integrerad spelare är uppbyggd, är den kompromissad med en massa störningar internt så är det klart möjligt att en separat dac ändå blir bättre, om den är bra.

Köpte själv en argon dac1 och kopplade till squeezeboxduet, efter en veckas lyssning kunde jag konstatera att duettens interna dac lät bättre så jag ställde undan argon apparaten. För en månad sedan provade jag en dubbelreglerad linjär nätdel till argondacen, kopplade in den igen och det är ett helt annat ljud än innan, med den switchade adaptern som följde med.

Det låter nu bättre med argon dacen än med den inbyggda i squeezeboxen, skillnaden är ganska stor.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-03-20 14:26

Röstade på "dyr" och det beror på att de dac:ar jag själv varit intresserad av har alltid hamnat runt 5000:- eftersom jag varit ute efter vissa funktioner som de billigare inte har/haft.

Dyraste dac:en jag haft var Naim nDac plus XPS, dvs. ett totalpris på kanske strax över 50.000:-.

Idag kör jag en Audiolab CDQ och är hur nöjd som helst!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-20 14:38

Jag betraktar min DAC som billig med tanke på hur nöjd jag är med den och för att den dubblerar som hörlursförstärkare och försteg. En dyr sak är något som kostar mer än det är värt, t ex en Transparent högtalarkabel för 210.000. Eller för all del Kjell & Co´s DAC, för 500 kronor, som inte gjorde någon skillnad alls.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-20 15:26

Röstade på billig även om jag tycker min är på dyrare sidan då den kostade lite över 5 kSEK. Den har iofs även inbyggt försteg, slutsteg, phonoingångar och lite annat kraffs. Heter Rotel RA-11. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-20 15:32

Jag skulle vara väldigt förvånad om det var så att alla DAC-ar lät lika bra, nästan lika förvånad som om det vore ett linjärt förhållande mellan pris och ljudkvalitet.
Det går alltså inte att svara på frågan, så som jag ser det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-20 15:37

Jag röstar på en som man uppfattar som billig i förhållande till prestanda jämfört med en som man uppfattar som dyr i förhållande till prestanda.
Den billiga kan vara mycket kostsam och den dyra kan är kanske den som kostar minst kronor.
Om du vill jämföra en som kostar mera mot en som kostar mindre så är det inte givet vilken som man uppfattar som den som låter bäst i ens egna öron.

Jag tycker dacen är viktig och det kan göra skillnad att satsa på en som kostar mera.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 16:13

Ja min fundering var väl igenkligen om dom billiga är ett bättre alternativ än att köra med kabel direkt ifrån ljudkortet. Och sen hur dom billiga dacarna stog sig jämfört med dyrare. T.ex. BRIK och Pro-ject kontra dyrare t.ex. harmony-design och uppåt?
Tyckte att Briken verkar prisvärd nån som har en eller testat en?
V.h Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-20 16:50

Systemdek skrev:Ja min fundering var väl igenkligen om dom billiga är ett bättre alternativ än att köra med kabel direkt ifrån ljudkortet. Och sen hur dom billiga dacarna stog sig jämfört med dyrare. T.ex. BRIK och Pro-ject kontra dyrare t.ex. harmony-design och uppåt?
Tyckte att Briken verkar prisvärd nån som har en eller testat en?

Det är väl den som Kjell & Co säljer?
Den gjorde ingen skillnad hos mig, jämfört med att ta ljudet direkt från min Mac, den lämnade jag tillbaka.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-20 17:08

Dyr, och dyr.. Runt 10-15 kkr för en dac är nog maxgränsen för mig.
Har inte lyssnat på någon dyrare dac än så heller för den delen men känner mig tveksam till att förbättringen i ljud för mer pengar blir så himla stor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-20 17:20

Finns väl gott om felaktigt prissatta DACAR där ute?

Det bästa är ju en billig dac som låter väl så bra som en dyr.
Fast i mitt fall så är det tyvärr så att den DAC jag gillar bäst är den jag betalt mest för så jag måste väl svara dyr då :). Stor sjukt opraktisk pjäs som inte har någon annan funktion än DAC så det är lite synd man gillar den så pass mycket jämfört mer portabla alternativ. Det är ju annars en anledning till att jag satsat på externa DACAR.

Sedan om det är några enorma skillnader det skulle jag väl inte direkt säga jämfört med DACen på min Sony BDP-S370 som jag gav 990 för och gör bra mycket mer :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-20 18:15

Finns en dac som heter PUC som är mycket uppskattad när den används med sin USB ingång. Kostar om jag minns rätt runt 5500:- i Sverige. Används bl.a. av ett antal medlemmar på Euphonia som jag vet är kritiska lyssnare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Noteringar om BRIK DAC jämförd med...

Inläggav lennartj » 2013-03-20 19:00

Jag köpte en Brik DAC för snart två år sedan och jämförde med en del andra. Mina noteringar finns här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1169290#1169290
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Noteringar om BRIK DAC jämförd med...

Inläggav hifikg » 2013-03-20 19:42

lennartj skrev:Jag köpte en Brik DAC för snart två år sedan och jämförde med en del andra. Mina noteringar finns här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1169290#1169290

Instämmer med att ljudbilden blev klart begränsad, smalare, jämfört med HD20 från Hegel och Nuforce DAC-9 som jag behöll, ja t o m jämfört med rakt ut från Macen. Låter det illa nu så är det inte DAC´ens fel, då skyller jag det på inspelningen. Särskilt sedan jag fick uppgraderingen till DAC-9.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-20 20:13

Jag provade en Sentec Diana för många år sedan. Den bidrog med noll förbättring vilket i mina ögon gör den till dyr trots att den kostade en struntsumma jämfört med dagens topp-DAC:ar från MSB, Light Harmonic, m.fl. Om de är prisvärda vet jag dock inte men som med det mesta annat får man vad man betalar för :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-20 22:11

Panelguy skrev:...men som med det mesta annat får man vad man betalar för :wink:

Det stämmer på mycket, men tyvärr en dålig tumregel när det gäller hifi. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-20 22:30

hifikg skrev:
Panelguy skrev:...men som med det mesta annat får man vad man betalar för :wink:

Det stämmer på mycket, men tyvärr en dålig tumregel när det gäller hifi. Tycker jag.

Menar du att exempelvis Odin inte skulle vara prisvärda? 8O
En ny V70 eller ett par Odin, vad är mest prisvärt...................... :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-20 22:41

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Menar du att exempelvis Odin inte skulle vara prisvärda? 8O
En ny V70 eller ett par Odin, vad är mest prisvärt...................... :D

Ja, då är så klart ett par högtalarkablar att föredra o så kan man köpa en V70 -00 för 15 lax istället. Det gäller att ha proportionerna rätt. :lol:

Återgå till Generellt om hifi