Ljudkort och hörlursförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Ljudkort och hörlursförstärkare

Inläggav Kongstorparen » 2013-03-20 15:51

Hej!

Sitter och kikar lite på ljudkort och hörlurs anläggningar. Brorsan fyller år och han är en mycket inbiten spelfantast. Sitter vid datorn många timmar om dagen och har på sig hörlurarna 95% av denna tiden. Därför går mina tankar lite hur jag ska fixa bättre ljud åt honom. Hörlurarna han sitter på är ett par AKG K240 studio, så dem är det ju inget fel på. Men han använder det interna ljudkortet som sedan är kopplat till min gamla "kompakt stereo" anläggning.

Ett nytt ljudkort med inbyggd hörlursförstärkare vore nog det bästa alternativet till en rimlig peng? Kom med förslag och tips, är inte alls insatt i hörlursanläggningar! :)

EDIT: Var inne och kikade på holographics hemsida och hittade den lilla krabaten EAR Two, detta kanske skulle vara ett alternativ? Men förutsättningarna är väl då att man har ett bra ljudkort i datorn eller en extern DAC?
Senast redigerad av Kongstorparen 2013-03-20 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 15:56

Är gamers känsliga för vad som sitter på usb-portarna, inte för att det spelar någon roll, nen oron att kanske få lag i musen stör?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-03-20 16:40

Läste lite på ett annat forum och där rekommenderas det ofta detta. Något ni har hört talas om innan?
O2 Amp + ODAC: http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo
Senast redigerad av Kongstorparen 2013-03-20 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-20 16:47

Du får inte mer lagg för att du har en massa usb apparater inkopplade. Om USB Dacar ofta har mer lagg än PCI ljudkort är väl möjligt men det är oftast inte mer än några få ms och då matchar den ofta monitorn bättre. De flesta LCD monitorer har åtminstone några ms i input lag. PCI ljudkort har mindre latency än PCI E för övrigt. PCI kortplatserna är ofta längst från störiga grafikkort och annat också så är ofta bra av den anledningen också.

Sitter han på onboard audio så är ett hyfsat ljudkort prio ett alternativ usb DAC. Men då måste du ju betala för lådan också men det är lite säkrare kort gällande eventuella EMI störningar och smutsig kraftförsörjning.
Själv kör jag ett Elite Pro som iof inte är i produktion längre. Står sig riktigt bra jämfört med mina dedikerade DACar. Föredrog det framför Asus Essence ST men det är möjligt att den har mer kräm för trögdrivna lurar. Men jag kör separata hörlursförstärkare och tyckte inte STn stod sig.

Ljudkort/DAC först sedan kan du fundera på ev förstärkare. Ear Two har 100 ohm i utgångsimpedans vilket inte är optimalt för lågimpedanslurar.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-03-20 17:33

Svenn3SaataN skrev:Läste lite på ett annat forum och där rekommenderas det ofta detta. Något ni har hört talas om innan?
O2 Amp + ODAC: http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo

Ja, en sådan är jag sugen på själv! Men det blir en del pengar. En annan, billigare variant är att köpa en FiiO. Han som konstruerat O2 håller väl dem som rimligt goda för pengarna och bättre än många alternativ. FiiO gör flera modeller och du hittar säkert någon som passar.

/en john

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-20 17:39

Man kan ofta hitta en Musical Fidelity X-CANv2 eller v3 på hifimagasinet för runt tusenlappen. Driver vilka lurar som helst och låter väldigt, väldigt bra. Få ljudkort lär kunna konkurrera.

För en gamer lär det ofta vara viktigt med ett ljudkort med bra formatstöd för simulerat surroundljud, och där tror jag Creative har övertaget över konkurrenterna. Extern DAC tror jag inte på i det sammanhanget, utan bara för musik.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-03-20 17:52

För internt ljudkort ska du läsa denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46088

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-03-20 18:18

aisopos skrev:För internt ljudkort ska du läsa denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46088

Tackar för länken! Hittade en review på uppföljarna till DG och DS :)
Känns som om detta verkligen är en prisvärd uppgradering. Vilket kort hade ni valt?
http://techreport.com/review/23358/asus ... s-reviewed

EDIT: Såg att där fanns möjlighet att sätta dit antingen ett DG eller ett DGX. Så kanske är mer safe att gå på gamla goda DG?
Senast redigerad av Kongstorparen 2013-03-20 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-20 18:23

Jag hade valt Creatives nya ZxR 8)

Finns många olika gamers. Jag skiter i CMSS3D och dolby headphone de distar ljudet för mycket så allting låter konstigt.

Då kan man lika gärna försöka satsa på surroundlurar i stället och försöka få något vettigt ur dem. Men de gav man upp innan DSP:erna. I vissa fall kan det fungera men det är inte värt ljudkvalitetstappet för min del.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-03-21 19:12

Lutar mest åt en DG då det lär ett litet lyft och känns som ett prisvärt alternativ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-03-24 17:28

Jag "lånar" tråden lite. Jag har ett par Sennheiser HD650 på väg in, och ska väl ev. skaffa en separat lurförstärkare till dem. Är den allmänna uppfattningen att Musical Fidelity (som jag för övrigt gillar) X-can är bra grejor? Vad för andra alternativ i samma prisklass kan man beakta? Står sig Rega EAR i jämförelse?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Generellt om hifi