denon 2105 stänger av sig

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

denon 2105 stänger av sig

Inläggav HK430 » 2013-03-25 15:43

Dålig dag idag :(
Lirade på -4dB i ~10 minuter, går ut ur rummet och ljudet dör.
Kommer tillbaka och standbyknappen blinkar rött, känner på ovansidan och den är knappt varm.

Väntar tills nästa dag och startar, den blinkar grönt under uppstart men så fort slutstegen ska slås igång stängs den av och blinkar rött.

Vad är fel? hoppas på en säkring :(

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-03-25 17:23

Min gjorde nåt liknande och då hade något slutsteg brunnit. Detta hände två gånger. Jag har läst om andra som också bara lagt av. Har för mig att det var slutstegen då med. :(
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HK430

försteg'`?

Inläggav HK430 » 2013-03-26 13:18

men även om slutstegen brunnit så borde(?) den ju gå att använda som försteg och dac?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 13:26

Jag har en 1802 där ett slutsteg hade gett sig och det orsakade samma fel som på din, nämligen att den går i protection mode direkt efter självtest.

Troligen är det samma fel på din och då kommer du inte kunna använda den som försteg i och med att den inbyggda diagnostiken känner av strömmen genom den kortslutna utgångstrissan. I mitt fall var det ganska enkelt att fixa, ett byte av två trissor och två emittermotstånd sen lirar den igen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-03-26 13:54

är det något man kan fixa själv? och hur mycket går det på?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 14:21

I 1802 sitter det ett komplementärt par darlington effekttransistorer, de heter 2sb1560 och 2sd2390. Sedan sitter det en (eller om det var 2 parallellkopplade per trissa) emittermotstånd på 0.22 ohm 2W och dessa skall vara flamsäkra för att det inte skall börja brinna i det fall en trissa kortsluter. Det innebär att motstånden inte missfärgas utan bara får ett avbrott internt vid överström vilket gör att det kan vara svårt att se med bara ögonen att de är trasiga. Uppskattad kostnad ett par hundra kronor totalt för komponenter.

Jag misstänker att det är samma uppsättning i en 2105, men det ser du i schemat. Du bör försöka få tag på en servicemanual innan du kör igång.

Att byta dem är inte så där jättesvårt. Dock måste man plocka isär i princip hela förstärkare eftersom denon byggt dem utan att prioritera möjligheten för servicejobb.

Du bör ha relativt god kunskap om elektronik samt hur du mäter och konstaterar fel, samt även mäta drivtrissor och annat runt det trasiga slutsteget när du hittar viket som är trasigt. Dessutom bör tomgångsströmmen justeras efter bytet.

Rimlig tidsuppskattning är några timmar eller mer om du aldrig gjort det förut.

Edit: Schema finns här: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=35735
å va ska dä stå här då???

/Christer

Återgå till Generellt om hifi