Någon som har koll på om detta är något att ha ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-26 23:54

"Yamaha YAS-101

Yamaha YAS-101 är en kompakt soundbar med total uteffekt på 120W samt utmärkta ljudegenskaper tack vare dubbla 6,5 cm högtalare samt en inbyggd (7.5 cm cone ×2) subwoofer. Med YAS-101 blir din TV- och filmupplevelse mycket roligare utan att man behöver fylla sitt rum med högtalare.

Yamahas patenterade teknik Air Surround Xtreme simulerar 7.1-ljud av högsta kvalitet från endast stereohögtalare. Med Yamaha YAS-101 kan man njuta av extremt realistiskt ljudbild med glasklar dialog-återgivning och blytung basåtergivning."

Japp !! Precis så. Ljudbilden var så realistisk att jag trodde att Celine Dion hade druckit lika mycket JD som Lemmy, och basen var så blytung att den tydligen sjönk till golvet och försvann så fort den lämnat limpan...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-27 00:02

Brukar du gå på vad reklam-copyn säger?

Du svarade aldrig på vad det var för rum och om en sub var inkopplad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-27 00:37

Är det bättre med 5 stycken kassa högtalare eller ett par hyfsade?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-03-27 03:16

Vinylcalle skrev:Är det bättre med 5 stycken kassa högtalare eller ett par hyfsade?

Beror väl på hur högt man prioriterar surround-ljud

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-27 08:41

Jag vet inte vad den heter, men jag lyssnade för ett tag sedan på både en film och lite musik hos en polare som hade en rätt cool Yamaha soundbar där receiver-delen hade en liten bas inbyggd i sig.. Det lät faktiskt inte helt oävet, och man fick periodvis känslan av att det hände grejer bakom sig. Även på musik lät det rent och snyggt och med tillräcklig bas för att det skulle upplevas som balanserat. Perspektiv och detaljering kan såklart inte jämföras med bättre hifi-grejer men efter att ha ansett ungefär detsamma som bakerman om ljudlimpor så blev det en ögonöppnare. Till tv:n uppe skulle jag gärna ha ett liknande system och sitta rätt nöjd.

Det gick t.o.m att spela ganska högt innan den lilla basen sade ifrån..

Hade jag varit på marknaden och budgeten inte var högre än 4-5k hade jag helt släppt lösbitar och kollat på antingen en limpa eller hellre något av de 2.1-system som finns där man får både sub, stärkare och bluray-spelare i paketet. Jag har hört en del sådana, bl.a ifrån Philips och Harman Kardon, och även om jag säkert är mindre kräsen än bakerman så tycker jag att det låter helt ok för allt utom kritisk lyssning. Och betydligt bättre än man har anledning att tro..

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-27 08:45

bakerman22 skrev:Varför i helvete skulle någon som har någon sånär koll välja en ljudlimpa framför riktiga högtalare !!? 8O
Jag anser att en ljudlimpa är "istället för". För folk som inte kan eller vill installera något som låter vettigt, utan bara vill ha plug and play.

Jag tyckte likadant tills jag hörde Polks Woodburn.
Inte bättre än ett par "riktigta" högtalare men för formatet riktigt imponerande.
Hamnar väl en tusenlapp över budgeten men då slipper han å andra sidan surroundtjafs :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-29 18:23

Nu har jag burkarna hemma. Han hade tydligen inte gett 5000 för dom, utan 2000.
Vet inte om det var ett missförstånd, eller om han inte ville erkänna att han gett 5000 för dom när jag berättade att det är skit. :D

Pluggar kanske in dom ikväll.
Ska bli spännande att höra om dom är värda 2000 spänn.
Av utseendet att döma - nej. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-29 19:32

bakerman22 skrev:Nu har jag burkarna hemma. Han hade tydligen inte gett 5000 för dom, utan 2000.
Vet inte om det var ett missförstånd, eller om han inte ville erkänna att han gett 5000 för dom när jag berättade att det är skit. :D

Pluggar kanske in dom ikväll.
Ska bli spännande att höra om dom är värda 2000 spänn.
Av utseendet att döma - nej. :D

F5 F5 F5
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-29 20:39

Det är bara att konstatera att dom här så kallade "referenslåtarna" typ Chris Jones och liknande låter bra på ALLA högtalare.

Out of the box så lät Chris Jones riktigt okej. Blev förvånad faktiskt.
Spelade att par spår till av dessa "referenslåtar" och tänkte att det här kommer ju helt klart duga åt morsan och hennes gubbe.

Jag slängde i en skiva med lite skitigare musik. Thunderstone.
Finsk powermetal.
Det lät så hemskt att jag var tvungen att stänga av.
Nästan ingen bas, och den som fanns var burkig. Mellanregistret var kraftigt dämpat, och diskanten kunde man skära glas med.

Kan ärligt säja att mina Genexxa GX 1000 som jag har som festhögtalare är riktiga superburkar jämfört med dessa.

Värda 2000 spänn ? ABSOLUT INTE !!!

Om man springer på dessa för ett par hundra så kan dom på sin höjd funka som ett par garagehögtalare uppskruvade i taket rakt i kabinettet med vinkeljärn...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-29 21:10

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-29 21:12

Kul att höra omdömet om referensmusik :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-29 23:47

Kör aktiva burkar i stället. Skippa center och surrounder.

http://audiopro.se/products/addon-six

Låter skitbra. Yngsta dottern fick dessa i julklapp. Blir lika förvånad varje gång jag kommer in i hennes rum och hör hur potent ljud som kommer ut från dem.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-29 23:48

WOW !! Surround från två aktiva burkar !!? 8O

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-29 23:53

bakerman22 skrev:WOW !! Surround från två aktiva burkar !!? 8O

Har surround hög prio för morsan och gubben eller är det du som vurmar för det?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-30 03:44

bensnake skrev:
bakerman22 skrev:WOW !! Surround från två aktiva burkar !!? 8O

Har surround hög prio för morsan och gubben eller är det du som vurmar för det?

Dom köpte en limpa för att säljaren utlovade full surround.
Plus att den skulle prestera bra i ren tvåkanal...

Dom bygger ett nytt hus från grunden. Hur dum är man om man inte drar rör i väggen till ett 5.1 i vardagsrummet då ?

Fattar inte varför alla skriver som dom gör.. Är det någon ständig trotsålder på faktiskt ? Är inte medlemmarna läskunniga ?
Är det någon som tror att man kan få mer/bättre ljud än något i stil med budgetstärkaren och Dynavoicepaketet jag länkade till, för 5000 spänn ?
Om man vill ha likadana runt om, som är vita, och ser vettiga ut ?

En del länkar ju tom till ljudlimpor för under 2000 spänn...

Begagnat är ju det bästa alternativet, men oddsen att hitta lika snygga talare, 5.0, och en vettig stärkare, för dom pengarna, är ju ganska små..

Jag är inte ute efter medhåll, men ibland verkar det som att folk bara letar alternativ för att slippa hålla med..
Har blivit lite av en grej på faktiskt, och det är lite tröttsamt..

Observera att mitt "är folk inte riktigt kloka" inte riktade sej speciellt till dej Bensnake, bara för att jag citerade dej.
När jag träffade dej verkade du vara en cool snubbe. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-30 10:03

Det är intressant att vi har frågat så många gånger, utan att du svarat att de egentligen vill ha surround... Att de köpte en produkt som någon lovat skulle återskapa viss surroundeffekt betyder inte att de vill ha surround. Eller behöver surround, speciellt det.

Men om alla väggar är öppna och man kan dra kanaler så blir det ju en helt annan femma. Men frågan är varför de går och köper en limpa innan de ens har ett färdigt rum isf?

Nu är inte jag en lika cool snubbe som bensnake, men igen, är det verkligen surround de vill/borde ha?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-30 12:23

Om vi är tröga eller du är det är svårt då vi frågar och du inte svarar. Jag har varit anit ljudlimpor men det finns de som låter ok för 5000:-

Måste de ha 5.1 ?
Min far har en 5.1a med en h/k avr265 det låter bra men titt som tätt kommer det samtal och frågor vilket resulterar i ett fika besök hos mig. Min mor som är mer oteknisk än minfar har en 2.1 bluray combo från samsung. Hon har aldrig ringt och insinstallera det själv.

Ljudlimpan från t.ex. sonos klarar deras behov utan problem. Den låter bättre än tv ljudet, enkel att använda och installera.

Du kan ju fynda en äldre 5.1 stärkare för små pengar och ett audiopro eller infinity 5.1 föe resterande pengar. Det låter säker bättre, är dock svårare att använda och frågan äe måste de ha 5.1 eller räcker 2.1?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-30 12:23

Om vi är tröga eller du är det är svårt då vi frågar och du inte svarar. Jag har varit anit ljudlimpor men det finns de som låter ok för 5000:-

Måste de ha 5.1 ?
Min far har en 5.1a med en h/k avr265 det låter bra men titt som tätt kommer det samtal och frågor vilket resulterar i ett fika besök hos mig. Min mor som är mer oteknisk än minfar har en 2.1 bluray combo från samsung. Hon har aldrig ringt och insinstallera det själv.

Ljudlimpan från t.ex. sonos klarar deras behov utan problem. Den låter bättre än tv ljudet, enkel att använda och installera.

Du kan ju fynda en äldre 5.1 stärkare för små pengar och ett audiopro eller infinity 5.1 föe resterande pengar. Det låter säker bättre, är dock svårare att använda och frågan äe måste de ha 5.1 eller räcker 2.1?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-30 14:07

JA. Dom vill ha surround. Det ska kosta max 5000 spänn. Det ska vara vita högtalare och en förstärkare.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-03-30 14:57

Mitt tips får bli att leta efter något beg alternativ med canton, kef eller liknande och en 5.1 stärkare med några år på nacken som komplement.

Det blir ju ingen fullregister upplevelse, men de brukar ju kunna leverera ett ganska ok ljud för någon som vill lyssna på musik och samtidigt uppleva lite bättre ljud till filmerna.

http://www.blocket.se/vi/46120804.htm

http://www.blocket.se/vi/45770091.htm

Skall de prompt vara vita så kanske en tur förbi lackerings firman krävs för tror att de flesta bruka vara i silver eller svarta. Har genom åren hjälpt mindre intresserade kompisar att plocka ihop varianter av dessa och med de krav de haft brukar de bli nöjda. Kef finns ju i en uppsjö varianter på namntemat x0005.x men ursprungsmodellen 2005.1 fick lovord när den kom och låter helt ok, Cantons CD varianter tycker jag oxå är ett alternativ, som kanske inte sålt lika bra så det finns inte lika många att hitta på beg marknade men de dyker upp.

Fördelen är väl handhavandet och utrymmeskravet, högtalarna är ju bara att skruva upp och glömma och subben är ju inte heller så skrymmande.

Vet inte om det funkar för dig, men ett alternativ om man vill ha något roligare än en limpa under tv'n. Annars kan du ju erbjuda dig att bygga själv, men misstänker att det blir både dyrare, omständligare och innan du är nöjd så kommer de ha en mini variant av din egen rigg.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-30 15:40

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-30 21:27

Dessa:

http://audiopro.se/products/allroom

Kör dessa i köket och i ett av vardagsrummen. Finns i vit high gloss, center finns också. Fyndbörsen säljer dem för 890 spänn paret, 590 för centern. Mycket prisvärt skulle jag säga.

Återstår 2600 riksdaler till sub och stärk. Hmm... Borde kunna gå att få till.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-31 03:37

talibankocken skrev:http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-ex-5-0-paket-white-high-glossy+pioneer-vsx-527/5172/

Precis samma paket som jag länkade till tidigare i tråden, fast med en Yama för någon hundring till..

En ljudlimpa för under 2000 spänn var tipset då...

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-31 08:22

bakerman22 skrev:
talibankocken skrev:http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-ex-5-0-paket-white-high-glossy+pioneer-vsx-527/5172/

Precis samma paket som jag länkade till tidigare i tråden, fast med en Yama för någon hundring till..

En ljudlimpa för under 2000 spänn var tipset då...

Jag har haft en tidig version av det kittet och de låter för pengarna ok. Att jämföra en limpa för 2000:- mot dem är inte rättvist. Men skulle säga att min playbar låter lika i 3.0 ibåde film och musik. Vid ren 5.1 så är dem bättre till effekter, jag tycker dock att limpan klarar sig riktigt bra. Går ju alltid att bygga ut till 5.1 om man vill....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi