Supra Lorad 2.5

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-30 14:58

Dyra behöver det inte va men bra kablar hjälper ju till lite.

Börjat A-Ba Supra LORADen med någon IEGO kopparkabel jag någon gång inhandlat. Den är åt det varma hållet jämfört med de svarta standardormarna. Kan säga direkt att Supra LoRaddosan kommer inte flyttas in i HIFI hörnan. Föredrar också IEGOs kopparkabel starkt med mina Audeze LCD-2s. Får fram mellanregistret betydligt bättre och musiken flödar på ett helt annat sätt.

Ursäkta om jag är seriös ;)

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-03-30 15:12

oqvist skrev:Finns det några mätningar på att det påverkar dynamiken på något sätt. Lika mycket oberoende på hur många W som ska matas ut :)

Ingen aning, har läst detta på lite olika forum. Har väl personligen inte den tron men jag kände inte jag behövde den funktionen heller och valde därför den enklare versionen.

Många Naim-handlare hävdar ju att IsoTeks olika nätfilter minskar dynamiken i Naims produkter, har själv aldrig hört någon skillnad dock :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-30 15:19

matså skrev:Ja det är viktigt att man har dyra kablar.

Ja dyra kablar är det viktigaste i ett seriöst system. Om de är bra spelar mindre roll.
En synnerligen Glad Påsk tillönskar jag alla seriösa och oseriösa finlyssnare :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-30 15:26

Har man problem med störningar från nätet som letar sig in i apparaturen funkar filter och skärmade kablar.

Att dom skulle ge apparaten ökad prestanda...... :wink:

Har man en störnivå som upplevs så kommer filtret ge en bättre 0-nivå och då kan man höra detaljer som innan dränktes i störande bakgrunds brus.

Transformator baserade filter som inte är tillräckligt stora kan ju möjligen minska tillgänglig strömkapacitet till tex en förstärkare.

DC-fällor tar ju bort några volt från nätspänningen och kan teoretiskt minska effekten.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-30 17:56

Panelguy skrev:

Ja dyra kablar är det viktigaste i ett seriöst system. Om de är bra spelar mindre roll.
En synnerligen Glad Påsk tillönskar jag alla seriösa och oseriösa finlyssnare :)
glad påsk på daij mä. Nja efter cirka 3 månader så hör man om man har en bra o dyr kabel. Har man Ekk eller lampors är risken stor att en Nläggning kan kanske låta som en Media Markanläggning :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-30 18:31

matså skrev:
Panelguy skrev:

glad påsk på daij mä. Nja efter cirka 3 månader så hör man om man har en bra o dyr kabel. Har man Ekk eller lampors är risken stor att en Nläggning kan kanske låta som en Media Markanläggning :lol:

Hur utmärker sig ett fonogram som pressats tre månader genom en dyrkabel, menar du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-03-30 20:14

Vad för slags pryttel hjälper mot mobiltelefonstörningar? Ni vet: tididididiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiiiiit osv. Finns det något bot mot det?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-30 20:34

Per_Kele skrev:Vad för slags pryttel hjälper mot mobiltelefonstörningar? Ni vet: tididididiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiiiiit osv. Finns det något bot mot det?

Vira in hela anläggningen i metallfolie och jorda väl :lol: .

Skämt åsido luftburen störning är inte nåt man fixar med annat än skärmning och det blir nog lättare att stänga av luren.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-30 20:38

Per_Kele skrev:Vad för slags pryttel hjälper mot mobiltelefonstörningar? Ni vet: tididididiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiiiiit osv. Finns det något bot mot det?

Tror http://www.coconut-audio.com/ har produkter som kan hjälpa. :lol:

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-03-30 21:28

Tyvärr blir nog inte grannarna glada om jag traskar in hos dem och stänger av deras mobiler :). Dessutom tror jag att det också är trådlös utrustning som stör och även något skit som letar sig in via vägguttaget.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-30 21:42

Per_Kele skrev:Tyvärr blir nog inte grannarna glada om jag traskar in hos dem och stänger av deras mobiler :). Dessutom tror jag att det också är trådlös utrustning som stör och även något skit som letar sig in via vägguttaget.

Nätburen störning går alldeles utmärkt att filtrera bort.

Gamla kylskåp med termostater ger elaka spikar på nätet och en hårtork på halvfart är rena mardrömmen....

Tror dock det är luftburen störning du är utsatt för i detta fall.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-03-30 22:11

Undrar om det inte både och. Har kommit hem på kvällen och det har varit kolsvart hos närmaste grannarna och ändå har det varit störningar. Ibland är det störningsfritt i veckor, blir inte klok på detta, kanske enklast att flytta :). Vilket jag faktiskt har tänkt att göra av andra skäl men det är svårt att hitta ljudmässigt schyssta lägenheter, ha ha ha.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-30 22:23

flathead skrev:Nätburen störning går alldeles utmärkt att filtrera bort.

Gamla kylskåp med termostater ger elaka spikar på nätet och en hårtork på halvfart är rena mardrömmen....

Källan till störningar bör ha prioritet att störreducera. Om t.ex. störande termostater är ett problem är det dem man bör åtgärda.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-03-30 22:27

Apropå nätburna störningar så har jag provat några enklare nätfilter utan någon lycka men jag har inte några större kunskaper i ämnet så...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-30 22:50

RogerGustavsson skrev:
flathead skrev:Nätburen störning går alldeles utmärkt att filtrera bort.

Källan till störningar bör ha prioritet att störreducera. Om t.ex. störande termostater är ett problem är det dem man bör åtgärda.

Lite jobbigt att klampa in hos grannen i hyreskåken och montera saker i hans kylskåp men jag håller med om att bäst är att angripa källan helt klart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-31 12:43

Det är ändå en grundregel att inget störande ska ut på elnätet. Det luftburna kan väl komma in via oskärmade signalkablar eller möjligen med extremt bredbandig elektronik. Radio Moskva kunde spela ett spratt med äldre föstärkare för moving coil-pickuper. Har aldrig haft problem med störande termostater och liknande. Hur gamla kyl/frysar måste det vara? Finns väl en hel del regler runt EMI och RFI som måste uppfyllas? Enda störning jag drabbats av är från mobiltelefoni, kan tränga sig in i mina hårddiskinspelare vid TV:n.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-31 12:52

Termostater med kontakter eller en vanlig väggbrytare som börjar bli sliten i kontaktytorna lämnar ifrån sig skräp vid slutning/brytning.

En billig hårtork där halv effekt åstakomms genom halvvågslikriktning är inte så ovanliga saker heller.

Om allt fyllde normerna skulle livet vara fest !!

Billiga elprylar idag får man vara nöjd om dom inte är farliga, att dom skulle fylla alla EMI/RFI krav är en dröm.....

När man köper konsument elektronik med switchade väggbulor där hela produkten kostar runt hundringen kan man nog inte räkna med att dom satsat några stora pengar på tester och krav.

Billiga trådlösa prylar är inte heller testade som dom var förr.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-03-31 14:43

När jag bodde i en äldre längenhet hade jag mängder av problem - bodde högst upp och åtta lägenheter delade på stammen. Det var knäppningar, mobiler, brum, inga dimmrar funkande osv, stundtals hopplöst. När jag flyttade till en nyproducerad lägenhet där varje lägenhet har sin "egen" stam, har jag inga problem. Ingen knäppningar, brum, mobiler, dimmrar fungerar. Det är verkligen skillnad på el och el!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-01 16:55

hifikg skrev:
matså skrev:
Panelguy skrev:

Hur utmärker sig ett fonogram som pressats tre månader genom en dyrkabel, menar du?
fonogram :lol: snälla inte sådant. Det låter så fisförnämligt fNej vem har sagt att musiken skall pressas genom kablarna. :lol: jag
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-01 19:08

Har nu kört supra classic 2.5 mot diverse high-end kablar och inser att det är den ultimata högtalarkabeln. Världsbäst. Egentligen är det ju inte så konstigt eftersom det var den första renodlade hifi-kabeln på marknaden. Har dock inte kört den mot stålgalge.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Föregående

Återgå till Generellt om hifi