Vad lyssnar "vanligt" folk på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-05 00:31

petersteindl skrev:Jag tror vanligt folk lyssnar på musik :)

Mvh
Peter

jo det var just det... eviga mollstämda ballader som rangerar mina väggar :x
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-05 00:33

nädå jag är inte allvarligt förbannad :mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-05 00:34

petersteindl skrev:Jag tror vanligt folk lyssnar på musik :)

Mvh
Peter
Jag funderade på att skriva det, men kom på att de nog snarare lyssnar på ljud. Ljuden anses av vissa som musik och av andra som hörselmisshandel :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-05 00:37

Vanligt folk hör inte ljudet på grund av musiken :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-04-05 00:39

Vanligt folk vet inte vad de hör ;)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-05 00:39

MagnusÖstberg skrev:Naqref skrev:
Gör man det dessutom för att torpedera tråden kommer vi hem en mörk natt och installerar Windows ME på alla dina datorer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-05 00:47

adzer skrev:Vanligt folk vet inte vad de hör ;)

De flesta hifinördar vet inte vad de hör :wink:

Då jag frågar vanligt folk hur de tycker att ljudet låter på det de lyssnar på så blir reaktionen 8O 8O 8O ljudet?? :?: :?: Vad är det? sedan kommer det sedvanliga: "jag kan inte höra sånt. Jag hör för dåligt."

Många anser att de hör för dåligt för att behöva lägga ner pengar på ljud. Det har blivit en slags standardfras.

:)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-04-05 00:48

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det e nog sant det med :D

Ljud är komplicerat, väldigt komplicerat...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-05 00:52

adzer skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det e nog sant det med :D

Ljud är komplicerat, väldigt komplicerat...

Ja, där har du nog satt huvudet på spiken.

I couldn't have said it better myself :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-05 00:52

ljudet är baaara bas vetladu. väldigt tragiskt faktiskt.
ere mycket av varan så duger det. förutom i hyreslägenheter där allt ska vara bara stilla efter tio

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2013-04-05 06:07

Det där med att "vanligt folk" har en plastanläggning från Siba tycker jag inte stämmer längre. Jag tror knappt att paketlösningar med allt i ett+ett par högtalare säljs i någon större utsträckning längre, de hörde förra seklet till. Tvärtom är det nog så att den ljudOintresserade lyssnaren har bättre ljud än på många år. Kanske inte i strikt HiFi-bemärkelse men hyggligt njutbart ljud till överkomliga priser finns idag i överflöd. när TS frågar sig varför folk inte har en bra anläggning hemma så menar jag att det inte är i vardagsrummet/hemmet folk lyssnar. För musiklyssning idag sker inte primärt i hemmet.

Framförallt så är det bärbart som gäller, spotify i mobilen plus överkomliga hörlurar i 200-300kr klassen kan jag vara nöjd lång väg, höjer vi budgeten till 500+ så börjar det bli riktigt schysst.

Sedan så lyssnar många i bilen fortfarande och här har det hänt mycket de sista åren, en standardstereo i VW/Volvo (min personliga erfarenhet) från 2005 och framåt har en helt ok nivå. Fortfarande så snackar vi ju inte HiFi, men utan problem njutbart på en betydligt högre nivå än ett 10.000kr hemmabygge eller originalstereo i valfria bil ca 95årsm.

Sist men inte minst har vi alla dock-högtalare för iPhones. De är återigen inte Hifi och ofta rätt baslyfta, men för runt 2000kr så tycker jag man får ett mycket trevligare ljud än man fick ur en "allt i ett + högtalare i masonit" för 2000 kr 1995. Dessa dock-högtalare står numer ofta istället i köket eller på kontoret, då musik för de flesta idag inte är socialt utan privat.

(Själv kör jag för tillfället endast en airplay-högtalare och är rätt nöjd med det)
Bor och arbetar i Shanghai med inköp av elektroniktillbehör(Scandsource).

Setup: Spotify>iPhone>B&W Zeppelin Air

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-04-05 17:23

petersteindl skrev:Vanligt folk hör inte ljudet på grund av musiken :)

lol (in the words of internetfarfar!) :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-05 18:52

brodde skrev:Det där med att "vanligt folk" har en plastanläggning från Siba tycker jag inte stämmer längre. Jag tror knappt att paketlösningar med allt i ett+ett par högtalare säljs i någon större utsträckning längre, de hörde förra seklet till. Tvärtom är det nog så att den ljudOintresserade lyssnaren har bättre ljud än på många år. Kanske inte i strikt HiFi-bemärkelse men hyggligt njutbart ljud till överkomliga priser finns idag i överflöd. när TS frågar sig varför folk inte har en bra anläggning hemma så menar jag att det inte är i vardagsrummet/hemmet folk lyssnar. För musiklyssning idag sker inte primärt i hemmet.

Framförallt så är det bärbart som gäller, spotify i mobilen plus överkomliga hörlurar i 200-300kr klassen kan jag vara nöjd lång väg, höjer vi budgeten till 500+ så börjar det bli riktigt schysst.

Sedan så lyssnar många i bilen fortfarande och här har det hänt mycket de sista åren, en standardstereo i VW/Volvo (min personliga erfarenhet) från 2005 och framåt har en helt ok nivå. Fortfarande så snackar vi ju inte HiFi, men utan problem njutbart på en betydligt högre nivå än ett 10.000kr hemmabygge eller originalstereo i valfria bil ca 95årsm.

Sist men inte minst har vi alla dock-högtalare för iPhones. De är återigen inte Hifi och ofta rätt baslyfta, men för runt 2000kr så tycker jag man får ett mycket trevligare ljud än man fick ur en "allt i ett + högtalare i masonit" för 2000 kr 1995. Dessa dock-högtalare står numer ofta istället i köket eller på kontoret, då musik för de flesta idag inte är socialt utan privat.

(Själv kör jag för tillfället endast en airplay-högtalare och är rätt nöjd med det)

Det mesta kvalar väl in som HiFi idag om vi tänker på den gamla DIN-normen och någon ny definition finns väl inte? Jag tror också att det mesta låter "tillräckligt bra" och superduperanläggningar som ger den där sista tiondelen är för "nördar". Under min period som nykter audiofil var jag helt tillfreds med iPod och hörlurar och Stereo One dög bra när fler skulle lyssna och det gör den än idag, åtminstone korta stunder *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-07 12:18

Nu ska vi se här...

Jag tror jag har TRE bekanta som besitter någotsomhelst intresse för uppspelningsutrustningen.
En av dem har gått och fått ett hörselfel, så han lyssnar nog inte så mycket sedan dess.

Så, egentligen två då'ra.

[/b]
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-07 21:23

Är vanliga människor någon sorts Aliens??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-07 23:00

matså skrev:Är vanliga människor någon sorts Aliens??

Självklart 8) De tillhör oomkullrunkeligt epitetet utbölingar. De är de förtappade och helt utan kognitiv insikt, eller helt adekvat uttryckt, en slags hedoniters mönsterorganismer.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-07 23:02

Mugglare hela bunten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-07 23:03

petersteindl skrev:
matså skrev:Är vanliga människor någon sorts Aliens??

Självklart 8) De tillhör oomkullrunkeligt epitetet utbölingar. De är de förtappade och helt utan kognitiv insikt, eller helt adekvat uttryckt, en slags hedoniters mönsterorganismer.

mvh
Peter

Många av dem saknar fonogram och ännu fler tror att ägg är till för att ätas!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-10 00:53

Den här spelar vanligt folk på full volym. Nu skall ni inte vara sämre :)

http://www.youtube.com/watch?v=be_nvWOMQIk

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-10 04:47

tycker nog att den julelåten avspeglar faktiskt.se rättså bra.. vi får väl höra annat i Juli, Peter, va?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi