petersteindl skrev:Jag tror vanligt folk lyssnar på musik![]()
Mvh
Peter
jo det var just det... eviga mollstämda ballader som rangerar mina väggar
Moderator: Redaktörer
Jag funderade på att skriva det, men kom på att de nog snarare lyssnar på ljud. Ljuden anses av vissa som musik och av andra som hörselmisshandelpetersteindl skrev:Jag tror vanligt folk lyssnar på musik![]()
Mvh
Peter
adzer skrev:Vanligt folk vet inte vad de hör
petersteindl skrev:adzer skrev:Vanligt folk vet inte vad de hör
De flesta hifinördar vet inte vad de hör![]()
Mvh
Peter
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Vanligt folk vet inte vad de hör
De flesta hifinördar vet inte vad de hör![]()
Mvh
Peter
Det e nog sant det med
Ljud är komplicerat, väldigt komplicerat...
petersteindl skrev:Vanligt folk hör inte ljudet på grund av musiken
brodde skrev:Det där med att "vanligt folk" har en plastanläggning från Siba tycker jag inte stämmer längre. Jag tror knappt att paketlösningar med allt i ett+ett par högtalare säljs i någon större utsträckning längre, de hörde förra seklet till. Tvärtom är det nog så att den ljudOintresserade lyssnaren har bättre ljud än på många år. Kanske inte i strikt HiFi-bemärkelse men hyggligt njutbart ljud till överkomliga priser finns idag i överflöd. när TS frågar sig varför folk inte har en bra anläggning hemma så menar jag att det inte är i vardagsrummet/hemmet folk lyssnar. För musiklyssning idag sker inte primärt i hemmet.
Framförallt så är det bärbart som gäller, spotify i mobilen plus överkomliga hörlurar i 200-300kr klassen kan jag vara nöjd lång väg, höjer vi budgeten till 500+ så börjar det bli riktigt schysst.
Sedan så lyssnar många i bilen fortfarande och här har det hänt mycket de sista åren, en standardstereo i VW/Volvo (min personliga erfarenhet) från 2005 och framåt har en helt ok nivå. Fortfarande så snackar vi ju inte HiFi, men utan problem njutbart på en betydligt högre nivå än ett 10.000kr hemmabygge eller originalstereo i valfria bil ca 95årsm.
Sist men inte minst har vi alla dock-högtalare för iPhones. De är återigen inte Hifi och ofta rätt baslyfta, men för runt 2000kr så tycker jag man får ett mycket trevligare ljud än man fick ur en "allt i ett + högtalare i masonit" för 2000 kr 1995. Dessa dock-högtalare står numer ofta istället i köket eller på kontoret, då musik för de flesta idag inte är socialt utan privat.
(Själv kör jag för tillfället endast en airplay-högtalare och är rätt nöjd med det)
matså skrev:Är vanliga människor någon sorts Aliens??
petersteindl skrev:matså skrev:Är vanliga människor någon sorts Aliens??
SjälvklartDe tillhör oomkullrunkeligt epitetet utbölingar. De är de förtappade och helt utan kognitiv insikt, eller helt adekvat uttryckt, en slags hedoniters mönsterorganismer.
mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster