Kan man använda "six chanel in" med minidsp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Kan man använda "six chanel in" med minidsp?

Inläggav Ivil » 2013-04-17 12:43

Funderar på om att använda mindsp:n som delningsfilter till ett par högtalare. Jag har en gammal flerkanalsförstärkare med "six channel in" eller vad ingångarna heter. Kan jag använda mig av dessa för att koppla in mindspn?

MVH /Andreas

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Kan man använda "six chanel in" med minidsp?

Inläggav Morgan » 2013-04-17 12:47

Ivil skrev:Funderar på om att använda mindsp:n som delningsfilter till ett par högtalare. Jag har en gammal flerkanalsförstärkare med "six channel in" eller vad ingångarna heter. Kan jag använda mig av dessa för att koppla in mindspn?

MVH /Andreas

Javisst - så gör jag.
Från MiniDSP:n tar jag signal till frontkanalerna för huvudhögtalarna och till centerkanalen för basarna, som jag kör i mono. Det gör dessutom att jag kan använda förstärkarens nivåreglering av centerkanalen för att få en enkel tonkontroll utan att behöva gå in och ändra inställningarna i MiniDSP:n. Om du inte vill ha denna finess kan du köra baskanalen i stereo på exempelvis receiverns bakkanaler.

Du tänkte kanske använda den till att dela mellan bas och diskant i ett par tvåvägare? I så fall ska du förstås inte köra lågpassutgången i mono :)

Jag tycker det här är ett jättesmidigt sätt att laborera med delningen i tvåvägare.
Senast redigerad av Morgan 2013-04-17 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-17 12:49

Det borde ju gå, men alla kanaler kommer gå igenom volymkontrollen skulle jag tro.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-04-17 13:38

Oj vad kul! Jag köpte på mig ett gäng aurasound ns3:or för ett tag sedan och dessa har det inte blivit nått att göra med.Nu kan jag ju laborera lite!

Återgå till Generellt om hifi