Kabel för bild ger bättre ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-12 08:36

Jupp, absolut. Det finns ju en anledning till att det finns de-jitter-buffrar på dac:ar såklart, men jag har fortfarande så otroligt svårt att se att en kabel skulle introducera jitter och att det skulle påverka ljudet i slutändan. Det är större risk att det är elektroniken innan kabeln som skapar jitter (vilket artikeln också belyser)

Jag skall handla några kablar och blindtesta själv bara för skoj skull. :?

Det som jag vänder mig mot mest är att många verkar (även artikelförfattaren i detta fallet) sätta likhetstecken mellan
"oj - titta här du den digitala ljudströmmen set ut att bli påverkad lite grann hit eller dit" och att man sedan får en hörbar skillnad på denna efter DA omvandling igen

Sover man dåligt om natten på grund av detta så är det väl bara att köpa vilken cd-spelare som ligger något över instegsmodellerna i pris och har ordentliga kontakter och sedan köra analogt rätt ut från den 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-12 09:06

Manchesterkodning kan vara lite abstrakt för oinsatta, här är en visualisering där man dessutom tydligt ser jitterinterferens i två band.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-12 11:26

Hahaha, rätt bra faktiskt :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-22 15:14

Egentligen är det här som vän av ordning ville påpeka ett typiskt vikningsfenomen.
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi