Någon som testat Cornered Audio? (hörnhögtalare)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Någon som testat Cornered Audio? (hörnhögtalare)

Inläggav Ix » 2013-04-17 11:56

Hej,
I min ständigt pågående, om än passiva, jakt på att få osynligt välljud damp jag idag in på Cornered Audios hemsida: http://cornered.dk/consumer/home

Någon som tittat och/eller lyssnat på deras hörnhögtalare?

Bild

De verkar få genomgående goda recensioner, vilket förstås gör det ännu mer spännande. Nedan en liten länksamling som min första Google-expedition resulterat i.

HiFiTest.de, test av C5 (tyska)
Engelsk översättning av delar av ovanstående recension
AreaDVD.de, test av C5 (tyska)
Alla Cornered Audio:s högtalare på Prisjakt

samt, ett svar i ett danskt forum på hur hörnhögtalare fungerar akustiskt:

"Lige en hurtig og generel kommentar til spørgsmålet om reflektioner fra hjørnet. Når højttaleren placeres i hjørnet, men vinklet 45 grader ud i rummet, så undgår man de kraftige kamfiltereffekter, som ellers vil opstå, hvir ikke højttaleren var vinklet. Dog kræver det at man har styr på specielt diskantenhedens spredning, men også spredningen gennem delefrekvensen. Sammenlignet med højttalere placeret lidt ude fra bagvæggen, så kommer første reflektion fra hjørnehøjttaleren nærmest øjeblikkeligt, og den opfatter hjernen derfor ikke. Den sene refelktion kommer ganske sent, og er derfor også markant nede i niveau. Derfor er højrnehøjttalerer overraskende lidt rumafhængige, og vil lyde meget ens i forskellige rum, ligesom de har gode forudsætninger for at gengive et troværdigt tredimensionelt lydbillede, hvis det altså er til stede på optagelsen.

Venlig hilsen, Cornered Audio" (Källa: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101460)

Någon mer än jag som blir nyfiken på dessa?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-04-17 13:35

ser inte dumt ut. Av de olika modellerna på hemsidan känns C6TRM mest intressant då den har betydligt bättre element.

De andra modellerna ser ut att används Peerless SDS element. Bra element för det pris de betingar men de kommer vara en något begränsade faktor.
Finns ju dock möjligheten att de använder custom element.

Kul att se mer högtalare avsedda för montering på vägg.

edit: väldigt humana priser. stödjer mitt antagande att det är SDS-serien som används.

edit2: En hörnplacering kommer akustiskt motsvara ca 3-4ggr baselement. Väggplacering ca 2ggr baselement. Trots begränsad storlek bör de spela tillräckligt starkt.
Problem kan dock finnas med reflexer i väggen. En risk för diffusd ljud ala carlsson kan nog upplevas. Men om det är ett problem är en smaksak.(inget jag gillar)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-17 13:43

Bra, ytterligare en tillverkare som bestämt sig för en specifik placering i konstruktionen och kan optimera utifrån det. Kan kanske tilltala en större skara än vad en Carlssonsk eller Öhmansk placering gör?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-17 15:45

Hur får man ordning på frekvensgången?

Denna artikel visar vad som händer när man ställer en högtalare i hörnet: http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-17 15:49

RogerGustavsson skrev:Hur får man ordning på frekvensgången?

Denna artikel visar vad som händer när man ställer en högtalare i hörnet: http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Nja... placeringsskillnaden gör nog en del... det blir ju mer utan en hornladdning i den norska än att bara slänga in en vanlig fyrkantig så där...

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2013-04-19 10:39

Själv har jag mina Larsen L4 upptryckta i rummets hörn. Har tråkiga problem med basutsläckning på olika ställen i rummet som jag antar beror på det, eller? Borde inte alla högtalare, oavsett kompensation, tampas med samma problem?

Jag vill minnas att Svante lärt mig det, nån gång... :)

"Når højttaleren placeres i hjørnet, men vinklet 45 grader ud i rummet, så undgår man de kraftige kamfiltereffekter, som ellers vil opstå, hvir ikke højttaleren var vinklet. Dog kræver det at man har styr på specielt diskantenhedens spredning, men også spredningen gennem delefrekvensen." (Urklipp ur citatet ovan)

Kan köpa det resonemanget vid höga frekvenser, men att det skulle hjälpa vid lägre, mer riktningsokänsliga frekvenser förstår jag inte.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-04-19 11:00

Kanske borde elementen vara lika breda som själva baffeln eller ha waveguide som sträcker sig så att de ansluter till väggen för att undvika kamfiltereffekter. De ser ut att vara ganska smalspridande vertikalt med dubbla mellanregister. Verkar vara en tanke med det för att undvika tak-/golvreflektioner.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-19 11:53

De var ju inte direkt först, om nu någon yngling trodde det...

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-19 12:04

Ja :) Klipschorn lanserades 1946.

... och dessa 1934 8)

Bild

Voight corner horn :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-19 12:08

petersteindl skrev:Ja :) Klipschorn lanserades 1946.

... och dessa 1934 8)

Bild

Mvh
Peter
Jag minns det som det var igår, slynglarna fick stryk
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-19 12:20

petersteindl skrev:Bild

Snyggaste jag sett på länge *imo*.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-04-19 12:40

petersteindl skrev:Ja :) Klipschorn lanserades 1946.

... och dessa 1934 8)

Bild

Mvh
Peter

Och alla lever frodas. Inte ens år 2013 ........

Bild

lech

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-19 13:11

Permanentmagneten kom på frammarch efter 2a världskriget. Klipschorn använde högtalarelement med permanentmagneter.

Voight använde elektromagneter.

Sedan bör man betänka att man var nära begynnelsen av det dynamiska högtalarelementet. Patenten lämnades in 1924, dels av Paul Voight själv i England den 20 maj, dels gemensamt av Chester W. Rice och Edward W. Kellogg i USA den 27e mars. Rice&Kellog och Voight lämnade in sina patentansökningar med 3 veckors mellanrum, men Rice&Kellog var före Voight :twisted:

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-19 13:22

Såg att det finns en firma som specialbygger Voighthornen på beställning. Har mailat av ren nyfikenhet för att kolla prislapp och vad de sätter för element i numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-19 13:26

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Bild

Snyggaste jag sett på länge *imo*.

Dom hade elegantare avskärmning för sina högtalare än du! :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-19 13:36

PerStromgren skrev:Dom hade elegantare avskärmning för sina högtalare än du! :mrgreen:

Elegant, men totalt ineffektiv mot små barn. Notera dock att mitt staket är bortplockat sedan ett par år nu.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-04-19 13:56

Martin skrev:Kanske borde elementen vara lika breda som själva baffeln eller ha waveguide som sträcker sig så att de ansluter till väggen för att undvika kamfiltereffekter. De ser ut att vara ganska smalspridande vertikalt med dubbla mellanregister. Verkar vara en tanke med det för att undvika tak-/golvreflektioner.

det är inte dubbla mellanregister utan en slavbas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-19 13:57

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Dom hade elegantare avskärmning för sina högtalare än du! :mrgreen:

Elegant, men totalt ineffektiv mot små barn. Notera dock att mitt staket är bortplockat sedan ett par år nu.

Den bilden kommer nog för alltid att förknippas med dig, Nattis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-19 14:07

från Journal Audio Engineering Society.

Den handlar om Paul G. A. H. Voight och längst ner till höger skriver Paul W. Klipsch.

Bild

1980 blev jag inbjuden av Paul Voight att besöka honom hemma i Kanada, men jag hade då inte råd att åka, utan jag tänkte besöka honom sommaren året därpå. 1981 i februari dog han. Trist.

Mvh
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-04-20 10:52

Nattlorden skrev:Såg att det finns en firma som specialbygger Voighthornen på beställning. Har mailat av ren nyfikenhet för att kolla prislapp och vad de sätter för element i numera.

Nattis.

Delge gärna resultatet ( svaret du får ) .

Dessa Cornerhorn: Voigt och Klipsch tycker jag fortfarande är "bättre" än
de högtalare som måste stå metervis in i rummet och kräver aktiva bas stöd. (som aldrig blir sömlöst mm nackdelar än fördelar.)

Cornerhornen använder ju väggarna på ett helt annat sätt än 4-kantiga plutte-lådor.

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-22 10:34

Ett par Voight:ar kostar 28,000 pund (!!). De är 160 höga. Elementen de helst monterar i dem är Voxatic fältspole-element.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-04-22 11:52

Nattlorden skrev:Ett par Voight:ar kostar 28,000 pund (!!). De är 160 höga. Elementen de helst monterar i dem är Voxatic fältspole-element.

Tack för ditt svar, kan man få en länk åsså så är jag nöjd och belåten.

Dom kostar således en hundring mer än Klipsch men i paritet med Tannoy Westminster Royal SE. Spännande, välljudande saker det här.

Bild

MVH

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-22 12:22

lech skrev:
Nattlorden skrev:Ett par Voight:ar kostar 28,000 pund (!!). De är 160 höga. Elementen de helst monterar i dem är Voxatic fältspole-element.

Tack för ditt svar, kan man få en länk åsså så är jag nöjd och belåten.

http://www.howes-acoustics.co.uk/voigt.html

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-04-22 17:00

Tack Nattis.

Det blir lite OT och dessa går inte att knö in i ett hörn men dom klarar sig utan väggar.

Av en slump hittade jag detta på ett Hifi forum.

http://jeffsplace.me/wordpress/?p=3506

Men dom är inte lätta att baxa in:

Bild

MVH

Återgå till Generellt om hifi