Kläder och HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Högtidsdräkt för HiFi-bruk?

Frack, kostym eller smoking.
44
41%
Mysdräkt (plysch, pyjamas, kimono et c).
21
19%
Arbetskläder.
3
3%
Casual (jeans och t-shirt).
34
31%
Annat (förklarar nedan).
6
6%

Antal röster : 108

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-21 19:33

Max_Headroom skrev:När vi ändå är inne på hur kläderna påverkar akustiken... Man kanske skulle påverka akustiken själv också, med sin underbara HiFi-kropp.

Afro-frisyr och stort skägg. Kan det vara nåt?

Här verkar vi i alla fall ha en pigg och glad entusiast som klär sig för att få ut det mesta av sin ljudmiljö:
Bild

åkte han inte fast för pedofili?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-21 19:44

Bild

Jag har experimenterat med olika former/material av feta halssmycken och där gör det stor skillnad. Samma sak med solbränna, låter dumt men en fet solbränna med kokosfett är inte att leka med ur audiofil synvinkel. Förutom frånvaro av tidigare reflexer misstänker jag att påverkan på luftfuktigheten nära öronen kan ha inverkan. Men det är en egen teori. Funkar bäst på discomusik.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-21 19:51

En rejäl täckjacka med extra långkalsonger fungerar fint då man sänker temperaturen i huset så att regulatorerna i förstärkaren får ett lättare jobb och låter bättre.

Både bättre akustik och bättre förutsättningar för elektroniken, alltså.
En win- win situation vid seriös lyssning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-21 20:12

Varför får regulatorerna ett lättare jobb vid lägre temperaturer?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-21 20:34

aisopos skrev:Varför får regulatorerna ett lättare jobb vid lägre temperaturer?

Det intrikata dropout -värdet oscillerar mera gynnsamt vid låga, jämna temperaturer. Bäst låter det strax under den absoluta nollpunkten.
Och då bör man klä sig noggrant, för det blir jävligt kallt annars.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-04-21 21:08

Det är en sak som jag inte berättat för er.

Sommaren 85 sändes Live Aid på svensk tv och jag och min bror hade bänkat oss hos vår farmor och farfar som hade tv, vilket vi inte hade på eftersom det var ett sommarställe. Vi hade iaf länge sett fram emot att få se Bowie, det hela kändes råstort, jag tror jag bara hade sett nån videon nån gång med en av hans senare låtar.

Mitt i framförandet kommer min farfar in och påstår att han vi tittar på är neger. :o

Det hela kändes väldigt olustigt på nåt sätt. Vi svarade iaf att inte höll med och att vi hade nästan alla hans skivor.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-21 21:15

The 'thin white duke' :D Såg live aid på ett vandrarhem i fjällen tillsammans med en okänd italiensk turist. Under Queens framträdande skruvar han på sig och mumlar 'prima donna, prima donna'.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-21 21:16

Richard skrev:
genstruktur skrev:Besökande brukar jag klä in i akusto-Q ull och placera dessa diagonalt i rummet för att minska stående vågor.

Bra tänkt! För det finns inget som säger välkommen hem till mig så mycket som att få det hedersuppdraget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-21 21:17

Kabelstrumpor är väl givet antar jag...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-04-21 21:20

Objektivisten skrev:The 'thin white duke' :D Såg live aid på ett vandrarhem i fjällen tillsammans med en okänd italiensk turist. Under Queens framträdande skruvar han på sig och mumlar 'prima donna, prima donna'.
:lol: :lol: :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Utan oönskade diskantreflektorer

Inläggav lennartj » 2013-04-21 22:04

Förutom kläderna tycker jag att det man sitter i eller på har har stor betydelse för lyssningsupplevelsen.
Min gamla favoritfåtölj i sweetspot har har säckat ihop och nu passar jag på att välja bort oönskade diskantreflektorer bakom öronen och har beställt en sån här
Bild

Bild

De flesta skinnfåtöljer har i mitt tycke alldeles onödigt breda nackstöd som påverkar vad som når mina öron när jag lutar mig tillbaka.
Att välja en fåtölj med lågt ryggstöd för ljudets skull kommer inte på fråga.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-04-22 09:54

Richard skrev:En rejäl täckjacka med extra långkalsonger fungerar fint då man sänker temperaturen i huset så att regulatorerna i förstärkaren får ett lättare jobb och låter bättre.

Både bättre akustik och bättre förutsättningar för elektroniken, alltså.
En win- win situation vid seriös lyssning.

Mycket bra! Tur vi bor så långt norr ut. Stora delar av året kan man ju enkelt ordna minusgrader inne genom att bar öppna fönstren i huset.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-22 15:24

Den fåtöljen ser skön ut Lennart. Är det en Stressless av modernt slag? Själv njuter jag min musik i en äldre Stressless, den e så jäkla skön att det inte är sant. Fast jag har förstått att den inte är helt optimal med sin breda rygg, men det gör detsamma.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-22 22:50

Morello skrev:Klubbkavaj och ett par Johnston Murphy "drivers shoes"

:)

Jag hittade en italiensydd dubbelknäppt klubba UTAN blanka knappar i 110-ull för bara 995 spänn i Malmö härom veckan.
Den borde funka fint att sitta och skrynkla till, nerhasad i musiksoffan.

Men, nä, jag föredrar nog plagg som jag inte distraheras av när jag spisar vax. Snarare det än någon specifik outfit.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-22 22:57

Max_Headroom skrev:När vi ändå är inne på hur kläderna påverkar akustiken... Man kanske skulle påverka akustiken själv också, med sin underbara HiFi-kropp.

Afro-frisyr och stort skägg. Kan det vara nåt?

Här verkar vi i alla fall ha en pigg och glad entusiast som klär sig för att få ut det mesta av sin ljudmiljö:
Bild

Men, va.fan! Bootsy Collins! Lirat med James Brown och George Clinton.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-22 23:16

Bara man klär sig efter sin musiksmak så är man hemma.

Bild

(Denna cape är inofficiellt rekommenderad LTS för sina inbyggda akustikfixar (diskanthöjande krage, basfångande mantel osv). Smycken, frisyr etc. är dock mer för feelgood-faktorn.)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-04-22 23:18

Jag röstar på långkallingar och dumstrut

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-22 23:27

hifikg skrev:Den fåtöljen ser skön ut Lennart. Är det en Stressless av modernt slag? Själv njuter jag min musik i en äldre Stressless, den e så jäkla skön att det inte är sant. Fast jag har förstått att den inte är helt optimal med sin breda rygg, men det gör detsamma.

Ja, modellen heter Voyager och är en av de senaste Stresslessmodellerna.
Jag får betrakta priset i förhållande till anläggningen snarare än till övriga möbler i rummet. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-23 00:05

lennartj skrev:
hifikg skrev:Den fåtöljen ser skön ut Lennart. Är det en Stressless av modernt slag? Själv njuter jag min musik i en äldre Stressless, den e så jäkla skön att det inte är sant. Fast jag har förstått att den inte är helt optimal med sin breda rygg, men det gör detsamma.

Ja, modellen heter Voyager och är en av de senaste Stresslessmodellerna.
Jag får betrakta priset i förhållande till anläggningen snarare än till övriga möbler i rummet. :oops:

Ja, vad är en bra anläggning värd om man måste stå och lyssna liksom? Jag har velat ha en Stressless sedan de första Royal dök upp, men det har inte blivit av förrän ganska nyligen och då slog jag till på en på Blocket och betalade oförskämt lite för den *s*. Här nere i lyssningsrummet behöver den inte matcha något annat.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-23 06:11

Stressless är säkert sköna.

Jag blev emellertid lite undrande, efter att ha sett ett avklätt visnings-ex en gång:
Delarna i ramen var sammanfogade med sådana där plastremsor man slår runt kartonger, där fogen är värmeförseglad.

Jag har egentligen ingen synpunkt på detta, i annat än att jag blev förvånad över att en såpass kostbar möbel är sammanfogad på det viset.

Med andra ord borde möbeln vara billigare med ett så icke-tidskrävande tillverkningssätt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-23 10:35

Strmbrg skrev:Stressless är säkert sköna.

Jag blev emellertid lite undrande, efter att ha sett ett avklätt visnings-ex en gång:
Delarna i ramen var sammanfogade med sådana där plastremsor man slår runt kartonger, där fogen är värmeförseglad.

Jag har egentligen ingen synpunkt på detta, i annat än att jag blev förvånad över att en såpass kostbar möbel är sammanfogad på det viset.

Med andra ord borde möbeln vara billigare med ett så icke-tidskrävande tillverkningssätt.

Jo, jag har sett den avklädda stommen också och blev lite betänksam, men de spelar ju faktiskt med öppna kort och har, såvitt jag vet, gott rykte i branschen sedan många decennier. Därför antar att de inte riskerar detta med att byta till en billigare konstruktion om inte dess hållbarhet är minst lika god som den tradtionella.
Jag tror inte besparingen per fåtölj blir så stor - någon hundralapp? - att det märks på priset till konsument.

Hade det varit en Carl Malmsten-fåtölj antar jag att den är helt innovationsbefriad, men då är priset änu högre.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi