av lennartj » 2013-04-23 10:35
Strmbrg skrev:Stressless är säkert sköna.
Jag blev emellertid lite undrande, efter att ha sett ett avklätt visnings-ex en gång:
Delarna i ramen var sammanfogade med sådana där plastremsor man slår runt kartonger, där fogen är värmeförseglad.
Jag har egentligen ingen synpunkt på detta, i annat än att jag blev förvånad över att en såpass kostbar möbel är sammanfogad på det viset.
Med andra ord borde möbeln vara billigare med ett så icke-tidskrävande tillverkningssätt.
Jo, jag har sett den avklädda stommen också och blev lite betänksam, men de spelar ju faktiskt med öppna kort och har, såvitt jag vet, gott rykte i branschen sedan många decennier. Därför antar att de inte riskerar detta med att byta till en billigare konstruktion om inte dess hållbarhet är minst lika god som den tradtionella.
Jag tror inte besparingen per fåtölj blir så stor - någon hundralapp? - att det märks på priset till konsument.
Hade det varit en Carl Malmsten-fåtölj antar jag att den är helt innovationsbefriad, men då är priset änu högre.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]