Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Litz-tråd/kabel verkar ju vara en rimlig lösning om man vill ha ett flexiblare alternativ än enkardelig kabel.
Litzflätningen gör väl f.ö. att samtliga ledare skiftar position inbördes.
En av grundtankarna är väl just att minimera reaktansen genom inbördes korsande trådar i nära räta vinklar?
Det var ett tag sedan jag läste på om Litz-principen men det verkade redan då som ett bra alternativ. Tyvärr så är det förhållandevis kostsamt och inte helt lätt att få tag i.
Elfa har men den är ganska tunn, Cardas har någon variant också har jag för mig men den är ett he**ete att terminera.
phloam skrev:Men just där gör du dig skyldig till ett stort feltänk. Du behöver inte ha på ditt samvete att någon annan har en hobby och gör/tänker precis som denne vill. Tvärtom blir världen fattigare om andra inte får utöva sin hobby helt efter eget huvud, och berätta om det.
Det var genomtänkt av dig att justera ditt inlägg.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, du har helt enkelt fel bara.
Är du så säker på det ? Har du ens provat olika kablar ?
Att bara påstå att någon har fel utan att förklara varför, är fundamentalistiskt.
tvett skrev:Jag försöker hitta var Richard skrev "jag tycker..", hittar det inte. Om han skrev "jag tycker.." kan tycka att hevi inte borde kritisera vad Richard tycker om sina lyssningsintryck. Men tyvärr presenteras det lite för ofta som fakta/sanning, vilket jag tror är det som sticker i ögonen. Men jag kan ju inte tala för vad hevi tänker.
aisopos skrev:tvett skrev:Jag försöker hitta var Richard skrev "jag tycker..", hittar det inte. Om han skrev "jag tycker.." kan tycka att hevi inte borde kritisera vad Richard tycker om sina lyssningsintryck. Men tyvärr presenteras det lite för ofta som fakta/sanning, vilket jag tror är det som sticker i ögonen. Men jag kan ju inte tala för vad hevi tänker.
24, 2013 9:02 pm och två inlägg framåt.
Där anger Richard sina högst egna tankar och åsikter, utan något försök
att ange det som absolut sanning.
Jag tycker också att påhoppen på Richard denna gång var anmärkningsvärda
och rätt tråkiga. Det verkar som att några mer angrep Richard för vad han
har skrivit förut, än vad som stod skrivet just nu!
Sen i mothugget från R kom det kanske lite mindre väl valda ord, men det
var inte där det hela började, om jag får tycka min mening.
Så denna gång håller jag på Richard, ja inte i sakfrågan då, där är vi nog
lika långt från varandra som vanligt.
Men hur ska R egentligen skriva sina åsikter då, om det som stod i de tre
inlägg jag angav här inte duger?
Och Hevi, du kan visst försvara din position i kabelfrågan, och skydda
andra, om det är ditt mål, utan att meja ner någon annan.
Det är väl bara att säga precis vad du tror, utan att raljera.
Men du har redan pudlat lite, så jag ska inte orda mer om det.
Sorry för offtopic.
phloam skrev:
Bemöt det gärna sakligt och med egna erfarenheter, men det blir väldigt tråkig stämning om faktiskt.se ska patrulleras av nåt slags jäkla kabelmedborgargarde som medelst personangrepp ser till att sådana som jag minsann inte utsätts för Felaktigheter. Underskatta inte dina medforumiter på det sättet tack
hevi skrev:Vad gäller min ton i tidigare inlägg så inser jag nu att den nog var en smula för raljant och det tar jag till mig.
hevi skrev:Personligen tycker jag dock att exotisk-kabelfokuseringen inom hifi-hobbyn är en extremt osund företeelse, en märklig symbios av bondfångeri och masspsykos, faktiskt. Där jag gärna drar mitt strå till stacken för att se till att inte fler blir lurade att köpa onödigt dyra kablar i tron att de skulle påverka återgivningen i någon förnimbar omfattning, för det gör dom inte.
tvett skrev:Skillnaden är att det inte är några installationsel-företag som drar in feta pengar på EKK i audio-sammanhang.
Objektivisten skrev:tvett skrev:Skillnaden är att det inte är några installationsel-företag som drar in feta pengar på EKK i audio-sammanhang.
Det här var bland det roligaste motargument jag läst på faktiskt.se. Tack tvett.
tvett skrev:Du har en fin poäng där phloam, väldigt bra. Skillnaden är att det inte är några installationsel-företag som drar in feta pengar på EKK i audio-sammanhang.
+ 1Richard skrev:aisopos skrev:tvett skrev:Jag försöker hitta var Richard skrev "jag tycker..", hittar det inte. Om han skrev "jag tycker.." kan tycka att hevi inte borde kritisera vad Richard tycker om sina lyssningsintryck. Men tyvärr presenteras det lite för ofta som fakta/sanning, vilket jag tror är det som sticker i ögonen. Men jag kan ju inte tala för vad hevi tänker.
24, 2013 9:02 pm och två inlägg framåt.
Där anger Richard sina högst egna tankar och åsikter, utan något försök
att ange det som absolut sanning.
Jag tycker också att påhoppen på Richard denna gång var anmärkningsvärda
och rätt tråkiga. Det verkar som att några mer angrep Richard för vad han
har skrivit förut, än vad som stod skrivet just nu!
Sen i mothugget från R kom det kanske lite mindre väl valda ord, men det
var inte där det hela började, om jag får tycka min mening.
Så denna gång håller jag på Richard, ja inte i sakfrågan då, där är vi nog
lika långt från varandra som vanligt.
Men hur ska R egentligen skriva sina åsikter då, om det som stod i de tre
inlägg jag angav här inte duger?
Och Hevi, du kan visst försvara din position i kabelfrågan, och skydda
andra, om det är ditt mål, utan att meja ner någon annan.
Det är väl bara att säga precis vad du tror, utan att raljera.
Men du har redan pudlat lite, så jag ska inte orda mer om det.
Sorry för offtopic.
Tack för stödet ! Jag försöker skriva att det är min subjektiva upplevelse, vilket det i förlängningen förstås är för ALLA, eftersom musikupplevelsen uppstår i huvudet på lyssnaren- inte i ett oscilloskop.
Det finns alltså inget objektivt kriterium för en musikaliskt transparent kabel.
Låter det bättre - är det bättre ( för mig, och för dig som individ ) .
phloam skrev:tvett skrev:Du har en fin poäng där phloam, väldigt bra. Skillnaden är att det inte är några installationsel-företag som drar in feta pengar på EKK i audio-sammanhang.
STOPPA OMORALEN I HIFIBRANSCHEN! STOPPA DEN!
underbar ondskapetersteindl skrev:phloam skrev:tvett skrev:Du har en fin poäng där phloam, väldigt bra. Skillnaden är att det inte är några installationsel-företag som drar in feta pengar på EKK i audio-sammanhang.
STOPPA OMORALEN I HIFIBRANSCHEN! STOPPA DEN!
PHLOAM - DEN DANSANDE MORALPROFETEN![]()
Bäst att hålla sig undan
Harryup skrev:Man skall inte heller underskatta högtalarkablars försämring över tiden. Och förstås tillhörande anslutningar kabel-kontakt, kontakt-kontakt, kontakt-kabel, kabel-kretskort.
Tar man ny supra och gammal supra ser man ju tydligt en oxidation, en gammal Monster såg alldeles grön ut och plasten blev alldeles kletig. Kontakter glappar för att tenn rör sig och kabeln kanske belastar mekaniskt, fjädrande delar mattas osv osv.
Så en del av hörbara skillnader kan åtgärdas bara med att byta till likvärdiga grejor eller möjligen bara att dra ut och sätta tillbaka kontakter.
Men jag har också upplevt att på en del anläggningar har det inte gått att höra skillnad på kablar medans på andra har det gått lätt.
Dock har jag inte funnit att det är direkt kopplat till kvalité på musikåtergivningen. MEN vad som är bra för en person kan vara öväsentligt för en annan.
mvh/Harryup
Man skall inte heller underskatta högtalarkablars försämring över tiden. Och förstås tillhörande anslutningar kabel-kontakt, kontakt-kontakt, kontakt-kabel, kabel-kretskort.
Tar man ny supra och gammal supra ser man ju tydligt en oxidation, en gammal Monster såg alldeles grön ut och plasten blev alldeles kletig. Kontakter glappar för att tenn rör sig och kabeln kanske belastar mekaniskt, fjädrande delar mattas osv osv.
Så en del av hörbara skillnader kan åtgärdas bara med att byta till likvärdiga grejor eller möjligen bara att dra ut och sätta tillbaka kontakter.
genstruktur skrev:Hur fort det nu går för kablarna att oxideras eller att en dylik försämring uppstår. Hur lång tid tar sådant?
aisopos skrev:genstruktur skrev:Hur fort det nu går för kablarna att oxideras eller att en dylik försämring uppstår. Hur lång tid tar sådant?
Vad det gäller koppars försämring över tiden så kan du väl studera vad SKB
Svensk Kärnbränslehantering AB har kommit fram till.
Dom tänker ju förvara använt kärnbränsle i några 100.000 år och har valt
koppar för dess långtidsstabilitet.
MagnusÖstberg skrev:Det var genomtänkt av dig att justera ditt inlägg.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, du har helt enkelt fel bara.
Är du så säker på det ? Har du ens provat olika kablar ?
Att bara påstå att någon har fel utan att förklara varför, är fundamentalistiskt.
Antingen så har man rätt eller så har man fel. Ditt påstående är felaktigt. Det är inte värre än så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster