Föredrag och musikkvällar i April hos Audio Concept

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioconcept

Föredrag och musikkvällar i April hos Audio Concept

Inläggav audioconcept » 2013-04-14 18:56

Bild

Bild

Användarvisningsbild
audioconcept

Inläggav audioconcept » 2013-04-24 13:28

Stort tack till alla som var med vid Torgnys mycket intressanta föredrag i går kväll. Riktigt kul när vi alla får möjlighet att lära oss mer om musikens olika detaljer, hur den påverkar oss och hur vi relaterar till det. Stort tack till Torgny för allt gediget arbete, både före och under föredraget. Vi återkommer givetvis med fler intressanta tillställningar framöver.

Som grädde på moset och som avslutning på kvällen spelade Torgny Chopins - Nocturne, i egen tolkning. Som trevlig anekdot berättade Torgny om framförandet av samma stycke vid en konsert han höll i Ryssland -95, där det varma framförandet också "syftade" till positiv uppmärksamhet från en speciell åskådare - Tanja som sedan länge är gift med Torgny. Så för alla oss som trodde att bara discolåtar funkar för sådant - glöm det. Nocturne skall det vara. :-) Över MBL Xtreme och Boulder lät det fantastiskt bra.

Mvh, Audio Concept

Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-24 13:31

Mycket trevliga föreläsningsämnen. Hade det varit närmare så hade jag definitivt försökt närvara.
Senast redigerad av bomellberg 2013-04-24 14:13, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-24 14:10

Ja det var väldigt trevligt och intressant.
Tack Robban och Licki för arrangemanget.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-24 14:22

Harryup skrev:Ja det var väldigt trevligt och intressant.

mvh/Harryup

+1 samt tack till Torgny som spelade en massa fin och ibland skämtsam musik. Florence den lilla näkter galen tillhör det senare 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-24 17:15

Harryup skrev:Ja det var väldigt trevligt och intressant.

Va, var du där? Inte såg jag dig men du kanske höll dig undan... ;-)

Annars kan jag bara instämma i alla lovorden, synnerligen trevlig tillställning!

/ B

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-27 09:08

audioconcept skrev:Stort tack till alla som var med vid Torgnys mycket intressanta föredrag i går kväll. Riktigt kul när vi alla får möjlighet att lära oss mer om musikens olika detaljer, hur den påverkar oss och hur vi relaterar till det. Stort tack till Torgny för allt gediget arbete, både före och under föredraget. Vi återkommer givetvis med fler intressanta tillställningar framöver.

Som grädde på moset och som avslutning på kvällen spelade Torgny Chopins - Nocturne, i egen tolkning. Som trevlig anekdot berättade Torgny om framförandet av samma stycke vid en konsert han höll i Ryssland -95, där det varma framförandet också "syftade" till positiv uppmärksamhet från en speciell åskådare - Tanja som sedan länge är gift med Torgny. Så för alla oss som trodde att bara discolåtar funkar för sådant - glöm det. Nocturne skall det vara. :-) Över MBL Xtreme och Boulder lät det fantastiskt bra.

Mvh, Audio Concept

Bild

Hej alla!

Varmt tack framförallt till Robert och Likki för att ni anstränger er så, att ni upplåter er butik och inte minst er själva, ger av er tid och arbete, för att möjliggöra liknande kvällar som i tisdags. Jag är mycket tacksam för det!

Tack också till alla som var där och satt i närmare 3 timmar och lyssnade. Många verkar ha uppskattat det hela och det är alltid trevligt att få höra. Inte minst med trevliga kommentarer på detta forum.

Jag har levt med tankar kring dessa idéer sedan mitten av 70-talet. Att så mycket av den empiriska kunskapen som musiker genom århundraden har samlat på sig, nu på senare tid (från 1962 för att vara exakt) även kunnat vetenskapligt beläggas. Det är det som gjort att jag velat göra detta föredrag för att just peka på dessa likheter!

Jag håller på med en sammanfattning av föredraget och kanske finns det intresse att publicera det här?

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-04-27 09:47

Torrowitz skrev:Hej alla!

Jag håller på med en sammanfattning av föredraget och kanske finns det intresse att publicera det här?

Mvh/Torrowitz
Absolut! Skicka till mig så sätter jag gärna upp den på förstasidan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-27 10:21

Alexi skrev:

Mvh/Torrowitz

Hej Alexi! Det var ett kvickt svar. Jag har del 1 klar, men behöver jobba på del 2 och 3 då föredraget var i tre delar. Tyvärr så kommer de saknade delarna tidigast i slutet av nästa vecka då annat kommit i vägen som deklaration, pianostämningar, middagar, vanligt jobb, städning och annat smått och gott ... men det kommer.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-04-27 10:28

Torrowitz skrev:
Alexi skrev:

Mvh/Torrowitz

Hej Alexi! Det var ett kvickt svar. Jag har del 1 klar, men behöver jobba på del 2 och 3 då föredraget var i tre delar. Tyvärr så kommer de saknade delarna tidigast i slutet av nästa vecka då annat kommit i vägen som deklaration, pianostämningar, middagar, vanligt jobb, städning och annat smått och gott ... men det kommer.

Mvh/Torrowitz
Känn ingen brådska. Jag ser ingen nackdel i att publicera varje del med viss tids mellanrum. Med viss tidmenar jag typ ett år. :wink:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-27 10:36

Alexi skrev:
Torrowitz skrev:
Alexi skrev:

Mvh/Torrowitz

Mvh/Torrowitz
Känn ingen brådska. Jag ser ingen nackdel i att publicera varje del med viss tids mellanrum. Med viss tidmenar jag typ ett år. :wink:

Skönt! :wink: Jag har tänkt om dessa ting som sagt sedan mitten av 70-talet, då även den första delen av föredragets bilder var klara. Utveckling tar lång tid så jag uppskattar förståelsen för detta ... :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-04-27 14:37

Ja, det var ett synnerligen intressant föredrag med massa fina musikexempel. Tack Torgny och Audio Concept för det trevliga arrangemanget. Verkligen uppskattat.

Kul om föredraget publiceras.

Vh, Mats

Återgå till Generellt om hifi