Att försöka addera pre-distorsion är mycket riktigt ett vanskligt uppdrag, som man nog för det mesta gör klokt i att avstå.
Men, hur otroligt det än låter kan man faktiskt i viss mån kompensera distorsion med tonkurva!
Det handlar inte om att kompensera till status quo, utan om att försöka minimera skadan av distorsionen.
Det stora problemet med distorsion är att den ofta (men inte alltid) "låter fult", och i synnerhet gör den det i det register där hörseln är som allra känsligast. Detta eftersom distorsionsmekanismerna är ointelligenta - de fula gubbarna (spektrala komponenterna) hamnar där de hamnar av fysikalisk nödvändighet, närmare bestämt vid 2-9 gger musiksignalernas frekvenser, och därtill ofta värre vid höga än vid låga frekvenser (i synnerhet från elektronik).
Distorsionsmekanismerna har inte tusentals år av intelligent urval bakom sig för att de skall låta bra, som de musikinstrument vi använder har.
Vissa distorsionsmekanismer ger mindre fult ljudande distorsion, men lustigt (eller olustigt) nog är det så, att sådana i regel istället distorderar mycket mera, och dessutom tenderar "snyggt" distorderande saker att distordera snyggt bara när väldigt snälla och glesa signaler spelas. De (bättre?) saker som distorderar mindre gör det istället ofta fulare.
Så egentligen finns bara en riktigt bra lösning: Ingen hörbar distorsion alls.

Allt annat låter fult - på visst programmaterial.
Just detta att det är hörselns frekvensberoende känslighet som gör att distorsion på fonogrammen nästan undantagslöst låter illa när tillräckligt krävande musik spelas - gör att faktiskt nästan alla sorters distorsion kan mildras upplevelsemässigt (när det behövs), av en tonkurvejustering, anpassad till hörselns känslighetskurva.
En sådan funktion finns i Noolom-filtret som presenterades i MoLt för många år sedan.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).