Test av cd kontra dator som källa...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-09-27 09:46

n3mmr skrev:Slutsatsen av detta och trådens första inlägg ihop skulle ju kunna vara att Apple har bättre standardljudkort än PC i allmänhet.

Det tror jag är sant, faktiskt.

Min gamla Beiga G3 (Mac) har en CS4212 som DAC och låter alldeles utmärkt och dessutom brumfritt kopplat till stereo.

Jag har dock tämligen många gågner blivit förvånad hur dåliga "vanliga" PC ljudkort kan låta med brum och (HF-)brus.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-09-27 11:16

jag har inget brum eller störningar från det inbyggda AC97 ljudkortet (VIA K8T800). ljudkvalitén är också riktigt hyffsad även om NFORCE-kretsen är bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-27 14:37

Fast inga integrerade ljudkort är riktigt tipptopp om man kör analogt, dom brukar ha för billiga och brusande DAC:ar även om dom kan låta subjektivt behagligt.

Det gäller även Nvidias Soundstorm, däremot var ju Soundstorm superbt via digitalutgången iom att det var det till dags dato enda ljudkortet med realtids Dolby Digital-avkodning och att det hade bra hårdvaruacceleration så att det inte belastade datorns CPU så mycket som AC97-kretsar gör.

Jag har en dator med Soundstorm, en dator med CMedia AC97, en laptop med SiS/Crystal AC97 och huvuddatorn med Realtek ALC850 AC97(som jag inte använder) och M-Audio Audiophile 2496. Jag har även ett SB Audigy i garderoben.

Om jag rangordnar dom ljudmässigt analogt blir det:

1. Audiophile 2496, överlägset bäst! Totalt störningsfritt ljud men också mjukt och transparent. Ett riktigt hifi-kort som gör sig utmärkt genom stereon, där jag tycker det har en tydlig fördel mot dom andra genom att låta fullt levande och engagerande. Ingen digitaltrötthet där inte.

2-6 mycket svårare, eftersom ingen håller jämnt hög kvalitet på alla områden. Audigy är ju mest störningsfritt men låter .. konstigt ..
ALC850 låter däremot mycket behagligt, men har faktiskt svagt hörbart brus och en aningens varmt färgad ljudkvalitet, lite som jag inbillar mig att rör låter, så många gillar nog ALC850.

Soundstorm påminner om ALC850 men är aningen ännu mer färgad än ALC850, åt det negativa hållet, och har även klart högre hörbart brus än ALC850.

Cmedia överraskar genom att vara relativt brusfritt och ganska ofärgat, det låter helt enkelt som man inbillar sig digitalljud skall låta. Rent och exakt, om än inte totalt brusfritt. Laptopen med SiS/Crystal påminner om Cmedia, alltså relativt ofärgat, men låter subjektivt kanske inte riktigt lika exakt, ett aningen mer avrundat ljud.

Totalt sett kniper ALC850 på VIAK8T800Pro andraplatsen, men subjektivt långt under Audiophile 2496. Cmedia tar trean. SiS Crystal fyran, ej långt efter Cmedia. Soundstorm femman, Soundstorm är alltså inte SÅÅ bra analogt om än jättebra digitalt. Sjätte och jumboplatsen är vikt åt Audigy som låter rent och tyst men .. konstigt .. det finns en anspänning i ljudet hela tiden som är svår att bli av med, det känns som om man måste sitta på tå och lyssna när man lyssnar genom Audigy.

Observera att alla dessa skillnader utom bruset är subjektiva och i verkligheten knappt hörbara!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-09-30 21:17

undra hur det nya Azalia funkar.. ska tydligen va riktigt bra ljud 100db brusnivå
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi