Hemsida för beg CD etc. a la Hifimagasinet ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Hemsida för beg CD etc. a la Hifimagasinet ?

Inläggav i » 2013-05-07 16:04

Ja, just det. Finns det en sådan - där beg cd säljes (o ev köpes) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2013-05-07 16:53

Discogs
tradera
ebay
blocket

CD-centralen i göteborg omsätter stora mängder beg. cd&film, men de har ingen web för det vad jag vet

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-07 17:28

Discogs är begagnatmarknaden nummer ett. Dyrt för folk utomlands att köpa från Sverige, men lägger man sakerna där finns iaf möjligheten för dem att köpa också.

Köper från svenskar där ibland.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-05-07 23:39

www.gemm.com har jag gjort en hel del fina fynd förr i tiden, har inte handlat där på några år nu men sidan finns fortfarande kvar kunde jag nyss konstatera!

MorganM

Inläggav MorganM » 2013-05-08 06:53

shifts skrev:Discogs är begagnatmarknaden nummer ett. Dyrt för folk utomlands att köpa från Sverige, men lägger man sakerna där finns iaf möjligheten för dem att köpa också.

Jag har köpt en del av folk från hela världen (med bra betyg).Och det har fungerat väldigt bra.Dock blir det ganska dyrt med frakten.Men vill man få tag på vissa skivor,utan att behöva vänta flera år på att hitta dom,så är discogs bra.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-05-08 09:49

Utöver discogs köper jag en del begagnat och 'rare' från säljare knutna till amazon.co.uk, amazon.com och amazon.de.

/Suomela

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 10:47

Tack för tipsen! Blocket har jag varit inne på och konstaterat att det inte var många annonser.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-08 11:18

MorganM skrev:
shifts skrev:Discogs är begagnatmarknaden nummer ett. Dyrt för folk utomlands att köpa från Sverige, men lägger man sakerna där finns iaf möjligheten för dem att köpa också.

Jag har köpt en del av folk från hela världen (med bra betyg).Och det har fungerat väldigt bra.Dock blir det ganska dyrt med frakten.Men vill man få tag på vissa skivor,utan att behöva vänta flera år på att hitta dom,så är discogs bra.

Alltså, frakten för mig som köpare ser jag som ett litet problem. Det är när man som svensk ska sälja och skicka utomlands som Posten avgifter avskräcker köpare. Trodde TS kanske sökte en sida att sälja på, så ville nämna det.

Jag köper rätt mycket på Discogs och har bara positiva erfarenheter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 12:08

shifts skrev:
MorganM skrev:

Alltså, frakten för mig som köpare ser jag som ett litet problem. Det är när man som svensk ska sälja och skicka utomlands som Posten avgifter avskräcker köpare. Trodde TS kanske sökte en sida att sälja på, så ville nämna det.

Jag köper rätt mycket på Discogs och har bara positiva erfarenheter.

Jag är ute efter att köpa och då specifikt/specifika 80-tals CD.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-05-08 13:00

Registrera dig på Discogs. Skapa sedan, om du inte redan har det, ett PayPal-konto och du är klar att beställa.

/Suomela

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 13:53

Suomela skrev:Registrera dig på Discogs. Skapa sedan, om du inte redan har det, ett PayPal-konto och du är klar att beställa.

/Suomela

Tack. Tyvärr fungerar inte PayPal för mig men jag ser att de erbjuder andra betalningsalternativ också.

Förresten, är de USA-baserade ? Då kan jag ha problem då mitt kreditkort inte tycks fungera där.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-05-08 14:17

Ok.
Vad gäller Discogs och andra begagnat-sajter är betalingsvillkor något som normalt ställs upp av varje enskild säljare.

Vanligast är nog PayPal, vilket även verkar föredras av säljare, men andra alternativ som Bank Transfer (BIC/SWIFT och IBAN) och Cash finns också.

Du får själv överväga vilken risk du vill ta om du inte kan använda Paypal.

Paypal är mycket smidigt.

/Suomela

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-05-08 14:20

Kolla amazon.co.uk, amazon.com och amazon.de.

Där borde du kunna registrera ditt kort för säkra överföringar.

/Suomela

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 14:40

Suomela skrev:Ok.
Vad gäller Discogs och andra begagnat-sajter är betalingsvillkor något som normalt ställs upp av varje enskild säljare.

Vanligast är nog PayPal, vilket även verkar föredras av säljare, men andra alternativ som Bank Transfer (BIC/SWIFT och IBAN) och Cash finns också.

/Suomela

Ja, men de vill inte godkänna mitt kreditkort (de vill inte tala om varför).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 14:41

Suomela skrev:Kolla amazon.co.uk, amazon.com och amazon.de.

Där borde du kunna registrera ditt kort för säkra överföringar.

/Suomela

Ja, europeiska sajter fungerar med mitt kort.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-08 14:50

i skrev:Förresten, är de USA-baserade ? Då kan jag ha problem då mitt kreditkort inte tycks fungera där.

Mestadels privatpersoner säljer där och du kan göra upp med varje person enskilt hur det ska betalas. Vissa går nog med på banköverföring. Vet inte var Discogs hemvist är, men dess styrka är alla privata användare. Köper själv mest från Europa där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-05-08 15:13

i skrev:

/Suomela

Antar då att du kan skapa ett konto hos Paypal men inte registrera ditt kort. Vad jag förstår behöver du inte registrera ett kort utan bara lägga upp ett konto till vilket du överför pengar 'manuellt' som det sedan dras betalningar från.

/Suomela

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-08 23:09

Suomela skrev:
i skrev:

/Suomela

Antar då att du kan skapa ett konto hos Paypal men inte registrera ditt kort. Vad jag förstår behöver du inte registrera ett kort utan bara lägga upp ett konto till vilket du överför pengar 'manuellt' som det sedan dras betalningar från.

/Suomela

Ah. Jag ser det när jag nu kollar hos paypal. Den möjligheten fanns inte (nämnd) när jag senast försökte betala med paypal. Vet inte om det var kopplat till betalningsmottagaren som var i USA.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-08 23:18

i !

Vad trevligt. :)
Det var inte igår.

Eller det var det ju faktiskt om man ska vara noga fast det är det ju nästan ingen som är på faktiskt.se.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-09 01:09

KarlXII skrev:i !

Vad trevligt. :)
Det var inte igår.

Eller det var det ju faktiskt om man ska vara noga fast det är det ju nästan ingen som är på faktiskt.se.

Tack! :)

Ja, jag var ju tvungen att återvända för att få vettiga besked på musikfronten.
Jag surnade till lite senast, men det har gått över. ;)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2013-05-09 01:11

Tack för Discogs-tipset f ö. Håller på o ruinerar mig där just nu... ;)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-05-09 20:22

ebay.co.uk är bättre än discogs tycker jag. Låg frakt från UK, stort utbud och chans till fynd då det är riktiga auktioner. Bättre feedback-system än discogs också. :D
Oh, by jingo!

Återgå till Generellt om hifi