Kommer jag att höra skillnad mellan Xonar DX och ST?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kommer jag att höra skillnad i kvalitet mellan Xonar DX och Xonar ST?

Xonar ST låter bättre!
3
14%
Xonar DX låter bättre!
0
Inga röster
Det låter bara annorlunda, utan rangordning!
9
43%
Det hörs ingen skillnad alls!
9
43%

Antal röster : 21

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-16 12:52

Kom fram till slutgiltiga inställningar för pulseaudio i Linux:

speex-float-10
s24ne
44100

Det låter absolut bäst på vanliga FLAC, och eftersom det inte är någon upsampling så är det 0% cpu-användning vilket trots allt är trevligt.

Jag har inte kommit längre än att Xonar Essence ST låter absolut fantastiskt, helt knäpptyst i bakgrunden och helt störningsfritt och det låter precis som man inbillar sig att man vill att det skall låta :-)

Men, för att göra jämförelsen ännu mer kritisk när jag väl kommer igång ordentligt skaffade jag ett par såna här:

Bild

De låter också precis som jag inbillar mig att jag vill att ett par hörlurar skall låta, väldigt korrekt, väldigt :-)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-16 13:01

Grattis till ett mycket bra köp - helt underbara lurar!

Har du provat hur kortet fungerar med flerkanaligt analogljud ut? Jag har svårt att få ALSA-konfigurationen att funka snällt med mitt kort.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-16 13:27

Menar du Xonar ST? Det har ju bara två analoga kanaler så det blir svårt med fler ... eller menar du något annat?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-16 13:33

Jag trodde du hade ett 6-kanalskort. My bad.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-16 13:41

Morgan skrev:Jag trodde du hade ett 6-kanalskort. My bad.

Det har jag, Xonar DX och Soundblaster Z, men de har inte gått upp i matchen riktigt ännu.

Ett tips är annars att köra kommandot "alsamixer" i ett kommandofönster och tryck först F6 för att välja ljudkort och sen F5, då får du upp precis alla reglar och switchar som ditt ljudkort har.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-03-16 11:07

xeizo skrev:
Morgan skrev:Jag trodde du hade ett 6-kanalskort. My bad.

Det har jag, Xonar DX och Soundblaster Z, men de har inte gått upp i matchen riktigt ännu.

Ett tips är annars att köra kommandot "alsamixer" i ett kommandofönster och tryck först F6 för att välja ljudkort och sen F5, då får du upp precis alla reglar och switchar som ditt ljudkort har.

En månad nu sedan sista update!

Vi vill ju ha "the verdict"! :)

Nåt nytt?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-03-16 13:13

KorkSniff skrev:En månad nu sedan sista update!

Vi vill ju ha "the verdict"! :)

Nåt nytt?

Ja, Xonar ST låter brutalt bra, så bra att jag inte har testat DX mot det ännu. Däremot har jag lyssnat en hel del på Soundblaster Z eftersom det sitter i speldatorn, mycket prisvärt kort för 6-700Kr med en hel del finesser som gynnar spelljud. Och nu har det fått ASIO också.

För musiklyssning låter det mycket bra, men här är det inget snack om att Xonar ST låter bättre. Det finns ett lugn och en realism över alla ljud med Xonar ST som inte går att frambringa med Soundblaster Z även om det har "bra tryck" i basen, "klar diskant", "lågt brus" och "bred stereobild" osv osv men om man pratar om det berömda fönstret mot musikframträdandet så har Xonar ST tvättat rutorna så hårt att glaset slitits bort ... imponerande! ;-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-29 08:44

Böt OP:s på Xonar ST till 3 st. fabriksnya LM4562, nu är skillnaden ännu större till Soundblaster Z.

Z-kortet är på egen hand fyllt lyssningsbart och lär duga för de flesta, men när man switchar mellan dom är det som att ljudet i Soundblaster Z är just sandblästrat. Så grynigt och grovkorningt upplevs det numera mot Xonar ST med nya OP!

Jag har ännu inte jämfört med DX, som ju tråden startade med, men DX är kvalitetsmässigt någonstans i samma härad som Soundblaster Z så det är nog ingen tvekan om vad som kommer att hända när jag väl testar det igen. Återkommer dock med rapport när jag gjort det.

Tillsvidare anser jag att Xonar ST med sina nya OP är en grymt bra bas för FLAC-uppspelning, vilket är vad jag använder det till nu när alla "fonogram" är ute ur lyan, och för en del Spotify såklart :-)

Richard
Inaktiverad

Re: Kommer jag att höra skillnad mellan Xonar DX och ST?

Inläggav Richard » 2013-04-29 09:25

xeizo skrev:Då är det snart dags, mitt nyinförskaffade Xonar ST skall in i Linux-burken. Xonar DX kommer att få sitta kvar, så att jag relativt enkelt skall kunna jämföra kvalitén dem emellan. Det skall fungera bra i Linux, eftersom man enkelt kan välja vilket ljudkort som skall vara aktivt i ALSA.

Noterbara tekniska skillnader:

S/N: DX = -116dB ST= -124dB

DAC: DX= Cirrus CS4398 ST= Burr Brown PCM1792A

samma DSP (C-Media Oxygen 8788HT)

ST har EMI-skydd och filtrerad strömförsörjning, samt utbytbara OP-förstärkare. Jag har beställt en uppsättning sprillans National LM4562 att jämföra med original JRC2114D, men de kommer nog inte förrän nästa vecka. LM4562 är en av de OP på marknadensom har absolut lägst dist/brus på pappret. DX har betydligt enklare OP än standard på ST.

ST har filtrerad precisionsklocka för att minska jitter, det har inte DX.

DX har keramiska kondensatorer rakt igenom, ST har Nichicon Gold Audio Grade rakt igenom.

ST har en hörlursförstärkare som kan driva 600Ohms-lurar, men den kommer jag inte att använda, jag kommer att köra på linje ut till min Sony MOS-FET förstärkare och använda högtalare och hörlurar.

ST har guldpläterade RCA, DX har 3.5mm minijack.

Till saken hör att jag tycker att DX redan idag låter optimalt bra, jag är verkligen nöjd med det ljudkortet, högupplöst, fokuserat och fylligt ljud. Men som vanligt tar nyfikenheten över, det är den som är det roliga, vad tror ni? Kommer jag att höra någon skillnad? Till det bättre? Till det sämre? Eller bara annorlunda, eller ingen skillnad alls?

Högtalare i min datorrigg är Proson Sat 31SA v.2 på skrivbordet och en Proson Rumble R-8 v.2 bakom skrivbordet, hörlurar är Philips SHP-8900, Sony MDR-ZX700 och Sony MDR-CD770. Jag kommer inte att koppla upp ljudet i mina stora högtalare i vardagsrummet, det här är bara för min datorrigg.

Jag kommer att posta mina omdömen här sen, jag har även ett Audiohile 2496 att jämföra med(AKM-DAC).

Röstade på ST - kortet. Jag är säker på att bättre kretsar och komponenter gör att det låter subjektivt bättre också.

Edit: såg att du nu redan testat, och att ST kortet låter subjektivt bäst. Jag är inte förvånad.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-04-29 11:27

Inte förvånad över att Z-serien är bra. Har ett X-Fi Elite Pro som spöat ett Essence ST med LM4562 rätt rejält. För min del är det Essence kortet som är grovkornigt och sandblästrat :lol:

Så det gör en ju lite orolig för Z då iof. Men om min stolta trotjänare ger upp så lär det ju bli ZXR:n som kommer i fråga.

Förresten har du fortfarande korten så nära grafikkortet och annat skit? Jag kör mina PCI kort i botten av lådan för att de ska få agera så ostört som möjligt. Jag har till och med hum problem med vissa externa förstärkare om de står för nära varann.

Har du bara PCI Ex anslutning så blir ju det lite svårt.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-29 11:56

oqvist skrev:Inte förvånad över att Z-serien är bra. Har ett X-Fi Elite Pro som spöat ett Essence ST med LM4562 rätt rejält. För min del är det Essence kortet som är grovkornigt och sandblästrat :lol:

Så det gör en ju lite orolig för Z då iof. Men om min stolta trotjänare ger upp så lär det ju bli ZXR:n som kommer i fråga.

Förresten har du fortfarande korten så nära grafikkortet och annat skit? Jag kör mina PCI kort i botten av lådan för att de ska få agera så ostört som möjligt. Jag har till och med hum problem med vissa externa förstärkare om de står för nära varann.

Har du bara PCI Ex anslutning så blir ju det lite svårt.

Jag är inte förvånad om Elite Pro lät bättre, för original-OP var verkligen ett klart snäpp ned mot nu när jag har bytt ut dem - mycket större skillnad än jag kunde ha anat innan- det finns alltså stor potential i PCM1792A-DAC:en - jag tvivlar inte på att det går att göra ytterligare förbättringar med nätfiltrering och att DC-koppla utgången från OP:na osv, och Elite Pro var ändå Creatives high-end kort samt att de får mycket hjälp och expertis från E-MU.

Betänk dock att jag kör Linux och ALSA dvs äkta kernel-streaming utan hokus pokus från några drivrutiner vilket jag anser är en fördel mot att köra Windows, som du kanske gjorde när du jämförde. Många anser ju att moddade Asus-drivrutiner låter bättre tom på de lägre korten i serien, kör man Linux behöver man inte tänka på det eftersom man kör på "naken hårdvara".

Z mot original-ST var mer en gradskillnad där ST lät mer neutralt och transparent men Z ändå hade ett attraktivt ljud jämförelsevis. Nu är det ingen gradskillnad längre, det är mycket lägre hörbar dist i ST och den starkt förbättrade ljudbilden hörs utan vidare även i högtalare. Vill du toppa det så är ZxR enda tänkbara alternativet, ja. Men jag är inte så säker på att det verkligen är bättre.

Angående placering, jag är mer orolig för att grafikkortet blir överhettat än av eventuellt brum som jag ändå inte har något hörbart utav, så jag placerar korten utefter bästa luftström i lådan snarare än efter lägst brum.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-04-29 16:53

Jag lyssnade inte mer än 30 minuter på original OPn på Essence STn så jämförelsen var med LM4562orna.

Du har nog en poäng gällande drivrutiner också. De var ingen höjdare för Asusen.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-30 11:19

En annan sak som nog många går fel med när det gäller Asus-korten är att de har förskräckligt hög utnivå. En aning över gängse HiFi-standard vad det verkar, så om det kan låta sandblästrat om man blåser på för fullt förvånar det i alla fall inte mig.

Man måste vara nogrann med nivåerna med Asus-korten, själv kör jag med ALSA nedtrimmat med -6dB för att aldrig riskera klippning. Creative-korten under Windows lider inte av samma problem, förmodligen för att Creative har bättre drivrutiner som tar hänsyn till nivåerna på hårdvaran ...

Hursomhelst, nu tänkte jag gå bananas med OP på linjeutgången(buffer position) och har beställt två st av Texas Instruments allra, allra mest high end för HiFi OP LME49990 som är en singel-OP, så jag har beställt dom färdigmonterade på en DIP8-adapter. Väntar nervöst vid brevlådan, kommer med brev från USA ....

Description LME49990

The LME49990 is part of the ultra-low distortion, low noise, high slew rate operational amplifier series optimized and fully specified for high performance, high fidelity applications. The LME49990 combines low voltage noise density (0.9nV/√Hz) with vanishing low THD+N (0.00001%). The LME49990 has a high slew rate of ±22V/μs and an output current capability of ±27mA. It drives 600Ω loads to within 2V of either power supply voltage.

The LME49990’s outstanding Gain (135dB), CMRR (137dB), PSRR (144dB), and VOS (130μV) give the amplifier excellent operational amplifier DC performance. The LME49990 has a wide supply range of ±5V to ±18V. The LME49990 is unity gain stable and is available in an 8-lead narrow body SOIC and VQFN.

Description LM4562

The LM4562 is part of the ultra-low distortion, low-noise, high-slew-rate operational amplifier series optimized and fully specified for high-performance, high-fidelity applications. Combining advanced leading-edge process technology with state-of-the-art circuit design, the LM4562 audio operational amplifiers deliver superior audio signal amplification for outstanding audio performance. The LM4562 combines extremely low voltage noise density (2.7nV/√Hz) with vanishingly low THD+N (0.00003%) to easily satisfy the most demanding audio applications. To ensure that the most challenging loads are driven without compromise, the LM4562 has a high slew rate of ±20V/μs and an output current capability of ±26mA. Further, dynamic range is maximized by an output stage that drives 2kΩ loads to within 1V of either power supply voltage and to within 1.4V when driving 600Ω loads.

The LM4562's outstanding CMRR (120dB), PSRR (120dB), and VOS (0.1mV) give the amplifier excellent operational amplifier DC performance.

The LM4562 has a wide supply range of ±2.5V to ±17V. Over this supply range the LM4562’s input circuitry maintains excellent common-mode and power supply rejection, as well as maintaining its low input bias current. The LM4562 is unity gain stable. This Audio Operational Amplifier achieves outstanding AC performance while driving complex loads with values as high as 100pF.

The LM4562 is available in an 8-lead narrow body SOIC, an 8-lead PDIP, and an 8-lead TO-99. Demonstration boards are available for each package.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-30 12:05

Intressant om det blir ytterligare förbättring, subjektivt. :)

Lm4562 duger för Argon dac 1, benchmark dac 1 usb samt Linn klimax DS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-30 12:15

xeizo skrev:This Audio Operational Amplifier achieves outstanding AC performance while driving complex loads with values as high as 100pF.

100pF är ju ofta inte mer än en knapp meter kabel av audiophiltyp...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-30 12:22

Richard skrev:Intressant om det blir ytterligare förbättring, subjektivt. :)

Frågan är hur man ska kunna avgöra om det sker någon förbättring, subjektivt, eftersom ett tillräckligt kvalificerat lyssningstest för att avgöra den saken utan inflytande av psykologiska förväntanseffekter inte tycks vara möjligt... ;)
Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare och försvinnande låg förvrängning) före och efter OP-bytet, och på så vis få signaler att jämföra med ett kvalificerat testförfarande... Hmmm... Jo, på så vis vore det väl möjligt att utesluta de vanligaste psykologiska förväntanseffekterna om man kan hitta någon att hjälpa till med att genomföra ett blindtest.

Notera skillnaden mellan att TRO att man subjektivt upplever en förbättring, respektive att VETA att man subjektivt upplever en förbättring.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-30 12:29

Morgan skrev:

Frågan är hur man ska kunna avgöra om det sker någon förbättring, subjektivt, eftersom ett tillräckligt kvalificerat lyssningstest för att avgöra den saken utan inflytande av psykologiska förväntanseffekter inte tycks vara möjligt... ;)
Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare och försvinnande låg förvrängning) före och efter OP-bytet, och på så vis få signaler att jämföra med ett kvalificerat testförfarande... Hmmm... Jo, på så vis vore det väl möjligt att utesluta de vanligaste psykologiska förväntanseffekterna om man kan hitta någon att hjälpa till med att genomföra ett blindtest.

Notera skillnaden mellan att TRO att man subjektivt upplever en förbättring, respektive att VETA att man subjektivt upplever en förbättring.

Sant, det är dock trevligt att lyssna vad som händer då man byter. Det är inte säkert att det hörs skillnad. Och gör det det, är det inte säkert att det dyrare chipet föredras subjektivt.... Eller varför det lät som det gjorde... :)
.....i just den apparatkombinationen.
Långtidstester kan subjektivt avgöra om det var placebo eller rätt stora förändringar som sker. Det är ju ägaren till apparaten som ska leva med den, inget oscilloskop.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-30 12:31

Richard skrev:Långtidstester får subjektivt avgöra om det var placebo eller rätt stora förändringar som sker.

Du menar att din TRO att du hör subjektiv skillnad blir starkare vid öppna långtidstester än vid korta? Inget hindrar ju att man gör kvalificerade blindtester med långtidslyssning, så att man kan VETA :)

(jag bara trollar dig lite, Richard - nappa inte!)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-30 16:45

Det är otroligt intressant att VETA, men som Richard skriver så finns det en stor subjektiv faktor att ta hänsyn till som är av stor vikt den med. Monumental egentligen, eftersom det räcker med att vara subjektivt nöjd för att vara - nöjd!

Så mycket kan jag säga nu när jag testat lite OP-swapping att det BLIR ett annorlunda ljud, om det är bättre eller sämre eller mittemellan kan vara svårare att avgöra och där har Richard en poäng med att man måste leva med produkten ett tag. Direkta jämförelser har en stor portion placebo, men lever man länge med en apparat upptäcker man dess svagheter och dom börjar gnaga. Man vill ha en upplevelse som är gnagfri, men om det verkligen vore möjligt i den riktiga världen skulle kanske faktiskt inte ha så många medlemmar :P

Vad jag dock kommer att veta med säkerhet är att jag får en bättre speccad buffertförstärkare, på alla parametrar, och dessutom dual-mono!(och bättre speccad än Linns produkter).

Den är för övrigt skickad, har fått trackingnummer :-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-30 16:50

RogerGustavsson skrev:
xeizo skrev:This Audio Operational Amplifier achieves outstanding AC performance while driving complex loads with values as high as 100pF.

100pF är ju ofta inte mer än en knapp meter kabel av audiophiltyp...

Vilket betyder att om jag väljer att DC-koppla måste jag ha kortare kablar ...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-30 16:53

Morgan skrev:

Kan vara svårt att hittta en inspelningsmanick som har lika låga störnivåer, runt -140dB, som LME49990 har - så det blir inspelningsmanicken man kommer att mäta på ....

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-30 21:29

xeizo skrev:Det är otroligt intressant att VETA, men som Richard skriver så finns det en stor subjektiv faktor att ta hänsyn till som är av stor vikt den med. Monumental egentligen, eftersom det räcker med att vara subjektivt nöjd för att vara - nöjd!

Såtillvida håller jag med.
Och därmed håller jag alltså med Richard också, i just den aspekten.

Och sitter man nöjd så, och skiter i tanken att man ev lurar sig själv så är allt
bra. Sen tycker jag att det är viktigt att när man försöker föra ut budskapet
om sin åsikt att man inte lurar andra att tro att det finns en garanterad verklig
skillnad. Det är just här som jag blir "tokig" på alla möjliga, märkliga, tvärsäkra
uttalanden som kommer från både höger å vänster ... ;)

Men utan tvekan låter jag gladeligen vem som helst modda vad dom vill, köpa
vad dom vill, och vara hur nöjd som dom vill. Men försök att inte pådyvla andra
en "sanning" som kanske inte är sann.

Likväl ska "vi" på andra sidan också respektera samma sak, dvs vi sitter inte
heller på sanningen förrän vi bevisat något. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-30 21:36

Morgan skrev:

Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare... blabla -klipp-

Man kan ha två st likadana datorer och 4 st ljudkort.
Först blindtestar man dator A + ljudkort A med dator B och ljudkort A som ljudkälla.
Tills man har upptäckt att ingen skillnad föreligger i utfallet när man försöker
detektera vilken dator som är ljudkälla.

Sen gör man samma med dator A + ljudkort B med dator B och ljudkort B.

Då är man säker på att skillnad mellan dator A + ljudkort A med dator B och
ljudkort B är skillnaden på ljudkorten, och en blindtest här avslöjar de
verkliga skillnaderna på ljudkorten, eller det moddade ljudkortet och det omoddade.

Och blindtest utesluter inte långtidslyssningar, vilket en del tror. Men det kräver
antingen en lång, kostsam och besvärlig testprocedur i ett hem som under några
månader förvandlas till laboratorium.
Eller så kräver det endast en hjälpsam, men omutlig, medhjälpare med bra
pokerface och att man själv vill vara 100% ärlig.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-04-30 22:50

Det man tycker är subjektivt bäst behöver ju inte vara det som är objektivt bäst, en sämre OP kan ju maskera brister hos DAC:en på ett sätt som upplevs positivt medans en optimal OP avslöjar aningens för mycket som man kanske inte vill veta. Det beror på hur bra DAC:en är.

Kan ju också bero på vilken musik man föredrar, gillar man fläskig bas kanske man vill ha en OP som färgar allt så att det blir fläskigare.

Med det synsättet, hur tillfredsställd man blir beroende på övrig utrustning och musiksmak behövs egentligen ingen exakt A/B. Är felen så stora att man störs eller kommer att störas av dom så hörs dom utan A/B.

Just detta att vi alla har olika smak, och referensramar, gör det ändå svårt att ärligt rekommendera något för någon som man inte på förhand känner till vad den gillar. Man kan luta sig mot tekniska data och A/B-tester tex men säkert kan man inte veta förräns den personen själv har utvärderat. - Minns "demodjävulen"! Han kan ju störa sig på något, eller en hel rad saker, som varken jag eller någon mätutrustning kan uppfatta.

Och för att den tekniskt sett optimala lösningen skall ha åtminstone en chans att vara subjektivt optimal krävs det att hela kedjan är tekniskt optimal. Vilket den inte alltid är, eller snarare rätt så sällan ...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-10 18:27

Nu har jag gjort mitt bästa för att mitt Xonar Essence ST skall vara en tekniskt optimal källa, in med det värsta som finns i OP-väg på DAC-buffern: 2 st mono Texas Instruments LME49990, en för varje kanal! Vi pratar om S/N på neråt -140dB och 0.00001% THD+N!

Det är Texas flaggskepps-OP för HiFi/Studio-applikationer.

Naturligtvis svårt att bevisa om det går att höra någon skillnad, men jag upplever det som att ljudet aldrig har varit så dynamiskt och livligt. Linns berömda PRAT om man så vill, det ger mig mycket en känsla av att lyssna på en master när jag lyssnar på en vanlig FLAC-fil och det är en känsla som är värd mycket även om den som sagt är svår att bevisa :-)

Jämförelsevis är det däremot inget svårt att höra att Soundblaster Z låter relativt grumligt, dock har båda korten nu mycket nära samma klangfärg och samma tyngd i basen = rak frekvensgång i båda fallen förmodar jag, bara att det hörs betydligt fler detaljer i ST och basgångar är lättare att följa. Släppet från högtalarna känns också som att det är det bästa hitlls, mycket "3D" känsla, samt att efterklang efter olika ljud ligger kvar lääääänge!

Jag tycker nog att Xonar Essence ST med nuvarande mindre modds dvs 2xLME49990 som buffer och 2xLM4562NA/NOPB på I/V är en mycket bra källa. Det har dessutom tajmat utmärkt med att Linux-communityn just nu genomför stora förbättringar i Linux ljudstack, vilket passar mig bra eftersom jag alltid kör en bleeding edge Linux :-)
(för tillfället Ubuntu 13.10 "Saucy Salamander" med Linux 3.9.0-1-kernel)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-10 20:39

Kul att höra. Är rätt säker på att det du subjektivt hör inte är placebo. Allt spelar roll.*

Har du bra grejor i övrigt hörs ju allting.

Kanske det vore värt att satsa på en ännu bättre strömförsörjning efter att ha maxat analogchipen ?

* efter långtidslyssning hör du om det rör sig om en entydig subjektiv förbättring, detta kan inga blindtester påvisa. :wink:

P.S - "PRAT" är ett uttryck från NAIM, inte Linn. Det betyder: Pace, rythm, and timing.
Pitch ackurate ( som är Linns uttryck ) och PRAT är dock ungefär samma sak, eftersom det leder till samma resultat.

En signalkälla där du kan höra tydligt vilka toner som spelas av musikerna genererar automatiskt en god rythm och timing i musiken.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi