Ljudinställning för systemet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Machbet

Ljudinställning för systemet

Inläggav Machbet » 2013-05-10 18:59

Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp med inställning av mina högtalare.
Min anläggning ser ut som följer:

Macbook Pro ->
Apple tv2 -> Optical -> DacMagic -> RCA -> Naim Nait 5i -> Dynaudio dm 2/6

Det jag är så osäker på nu är alla volymkontroller...

Ska datorns volym vara på MAX och sedan styra resten med förstärkaren?
Eller ska jag låta datorns volym vara på 50% och sedan använda mer utav förstärkaren?

Kör jag som jag gjort hittills (datorn på max) så kan jag inte vrida förstärkarens volymratt mer än en kvart.

Kör även med airfoil via macen när jag inte spelar via iTunes, och där finns det också en volymkontroll!

Där finns det även en EQ. Ska jag använda den?
Används ens DACen i hela det här spelet?

Jag blir helt snurrig!

Skulle verkligen behöva en utförlig text på hur allt ska styras. Har letat runt lite men inte hittat något exakt svar på mina frågor.
Jag vill använda förstärkarens och DACens egenskaper till fullo.

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-10 19:10

Jag låter alla volymkontroller innan min receiver stå på max (iTunes/Spotify+Airfoil/AirPlay) och sen sköter jag volymen på den istället. Det gör väl inget om volymkontrollen bara behövs vridas ett kvarts varv?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-05-10 20:10

Om du har en DacMagic Plus (med volymkontroll) kan du testa att vrida upp kontrollen på förstärkaren till k12, o styra till önskad volym med Dacen.

Annars håller jag med föregående "talare"

Användarvisningsbild
Machbet

Inläggav Machbet » 2013-05-10 20:23

shifts skrev:Jag låter alla volymkontroller innan min receiver stå på max (iTunes/Spotify+Airfoil/AirPlay) och sen sköter jag volymen på den istället. Det gör väl inget om volymkontrollen bara behövs vridas ett kvarts varv?

Ja det är så jag haft det fram tills nu.
Testade att sänka Spotify/iTunes-volymen till hälften och därefter öka förstärkaren till likvärdig volym (vilket blev ungefär ett halv varv istället för ett kvarts) och nu får jag en helt annan ljudbild.
Det känns som det blir en mjukare underton och högtalarna slår liksom inte igenom på samma sätt som innan när jag drar på.
Kan även ana att diskant och mellanregister har fått en aningen svagare styrka än basen, så det låter mer harmoniskt/samspelat än tidigare.

Om man ska lita till sitt eget öra gillar jag det nya ljudet mer än det tidigare. Är det fel att känna så?

Förut har jag haft koll på hur alla dessa delar påverkar varandra, men har på senare tid helt tappat den kunskapen.

Det jag är osäker på är om ljudet från Macbooken som skickas via Apple TV:n till DACen blir mindre detaljerat om jag inte har volymkontrollen på MAX på airfoil och itunes/spotify.
Och att DACen därför får sämre signaler att sampla upp?

Det är den gamla Dacmagic jag har, utan volymratt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-10 21:02

Andra på forumet är mycket bättre än jag på det tekniska, men vad som oftast händer när man sänker ljudet på en digital volymkontroll är väl att upplösningen minskar. Så någon form av förvrängning är nog vad du hör, men låter det gott tycker jag inte du ska oroa dig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-05-10 21:21

Machbet skrev:
shifts skrev:Jag låter alla volymkontroller innan min receiver stå på max (iTunes/Spotify+Airfoil/AirPlay) och sen sköter jag volymen på den istället. Det gör väl inget om volymkontrollen bara behövs vridas ett kvarts varv?

Ja det är så jag haft det fram tills nu.
Testade att sänka Spotify/iTunes-volymen till hälften och därefter öka förstärkaren till likvärdig volym (vilket blev ungefär ett halv varv istället för ett kvarts) och nu får jag en helt annan ljudbild.
Det känns som det blir en mjukare underton och högtalarna slår liksom inte igenom på samma sätt som innan när jag drar på.
Kan även ana att diskant och mellanregister har fått en aningen svagare styrka än basen, så det låter mer harmoniskt/samspelat än tidigare.

Om man ska lita till sitt eget öra gillar jag det nya ljudet mer än det tidigare. Är det fel att känna så?

Förut har jag haft koll på hur alla dessa delar påverkar varandra, men har på senare tid helt tappat den kunskapen.

Det jag är osäker på är om ljudet från Macbooken som skickas via Apple TV:n till DACen blir mindre detaljerat om jag inte har volymkontrollen på MAX på airfoil och itunes/spotify.
Och att DACen därför får sämre signaler att sampla upp?

Det är den gamla Dacmagic jag har, utan volymratt.

har samma och kanske upplever detsamma :)
hälften på datorns digitala är BRA!
burning in the eyes of the maker

Återgå till Generellt om hifi