En rekommendation från mig som jobbar som elektriker är att undvika en trefas grupp med enfas objekt. Kan verka lovande då man kan få ut mer effekt. Nackdelen är om ett eventuellt nollfel uppstår. Då går allt sönder, samt att man riskerar att få störningar/överhörning mellan faserna om någon apparat inte funkar som den ska.
Vid infälld installation rekommenderar jag tvinnad fkk/fqq 3g1.5 eller 3g2.5mm2. Väljer ni att säkra den med 16a så se till att ha riktiga grendosor/skarvsladdar som klarar 16a i effekt. Billiga dosor från t.ex. kjell eller clasolsson är oftast bara gjorda en rkk 3g0.75, vilket i praktiken är ok för 10a. Då man får gå ner en kabeldimension på anslutningsledningen. Jag hade dock inte chansat och riskerat brand och utrustning.
Väljer man att spika en utvändig kabel så är det vanlig kulo snyggast och den är skärmad och funkar precis lika bra som eklk/eqlq. Tänk även här på risken för kallbrand i kabeln, samt att den påverkas negativt av skarpa 90graders böjar.
Felkällor som kan ge missljud på elnätet är t.ex. lågenergi lampor, gamla kyl/frysar mm....