Något att tänka på när man drar ny el till hifi/biorum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-04-30 21:09

En rekommendation från mig som jobbar som elektriker är att undvika en trefas grupp med enfas objekt. Kan verka lovande då man kan få ut mer effekt. Nackdelen är om ett eventuellt nollfel uppstår. Då går allt sönder, samt att man riskerar att få störningar/överhörning mellan faserna om någon apparat inte funkar som den ska.

Vid infälld installation rekommenderar jag tvinnad fkk/fqq 3g1.5 eller 3g2.5mm2. Väljer ni att säkra den med 16a så se till att ha riktiga grendosor/skarvsladdar som klarar 16a i effekt. Billiga dosor från t.ex. kjell eller clasolsson är oftast bara gjorda en rkk 3g0.75, vilket i praktiken är ok för 10a. Då man får gå ner en kabeldimension på anslutningsledningen. Jag hade dock inte chansat och riskerat brand och utrustning.

Väljer man att spika en utvändig kabel så är det vanlig kulo snyggast och den är skärmad och funkar precis lika bra som eklk/eqlq. Tänk även här på risken för kallbrand i kabeln, samt att den påverkas negativt av skarpa 90graders böjar.

Felkällor som kan ge missljud på elnätet är t.ex. lågenergi lampor, gamla kyl/frysar mm....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-30 21:13

När jag kopplade mitt slutsteg på samma fas som kylen så brummade det i högtalarna trots att steget var avstängt :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
heppe

Härligt med input!

Inläggav heppe » 2013-05-10 20:11

Tackar för alla engagerande inlägg!

För min del kommer det befintliga rummet i källaren att strippas till betongen. Om jag förstått rätt och vill dra el lite i överkant skulle man kunna summera enligt följande: (?)

1 Ny 230V installation i väggarna kan göras med vanlig Twinnad ekk 3*1,5.

2 Vill jag dela upp switchade prylar som i teorin kan störa (även inte det heller kanske är hörbart) så drar jag dubbelmatning 230V in i biorummet. T.ex att jag har två separata 10A in i rummet.

3 Telefonlina kommer inte in i rummet. (Bara ett konstaterande :-)
Men hur är det med tv-antenn/parabol?

4 För att försvåra för blixten kan man skaffa skydd (som kostar om de löser ut) vid inkommande el, vid säkringsskåpet nere i källaren - och slutligen t.ex ett SUPRA Mainsblock i biorummet som vad jag förstår är bättre än de skydd man köper på clas i sjön och kjell m.fl. OM - nollan är säkrad eller vad de nu skrev var kravet för att Mainsblocket skulle kunna sköta sitt.

5 Högtalarkablarna kan jag dra i eget rör. Funderar på 4 kvadrats på en 100m rulle. Samma kabeltyp till alla 7 högtalare. De två subborna matas med varsin egen lågnivå. Frågan är om jag kan dra dessa i samma rör som till frontar/center? Eller bör dessa separeras?

Subborna är två XTZ 12.18 ICE (fyndbörsen). Någon som har en åsikt om dessa har anledning att ha egen matning. Lägg på 4 basshakers som får drivas av nuvarande reciver. Då har vi kanske en egen säkring där? Någon åsikt om detta kan påverka övrig utrustning i systemet om de får jobba riktigt hårt? (Iofs lär man inte höra surr vid dessa bastryck i.a.f. Har noll koll på om dessa kan påverka (tänker bara startström på VP och tvättmaskiner t.ex.) . Men låter som att detta är en överkursdiskussion.

6 Sist men inte minst har jag för avsikt att bygga rummet (som nämnts i tråden) och satsa på ljudakustiken också. Har hittat en del trevliga lösningar på Sound Of Science (http://www.sofsci.com/).
Om jag förstått rätt efter x antal timmars akustikläsning så är det utöver högtalarnas placering också önskvärt med absorbenter/diffusorer och basfällor. Men detta tar jag i en ny tråd för att hålla isär diskussionerna.

Tack igen för ert engagemang!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-10 20:45

Förutom nämnda källor som ger störningar på elnätet så är micro och plasma-display givna kandidater. (Om man nu tror Att detta påverkar genom trafo osv). Koppla in en plasma och stärkare eller micro, frys osv på samma fas hade jag undvikit - om man nu ändå skall dra ny el. Men egentligen spelar det mindre roll. Som andra redan påpekat så hade jag separerat signalkabel från starkström, annars ere lugnt :)

Transientskydd på inkommande är att rekommendera för all slags apparatur... (Slipper spikar från elnätet som kan vara rätt vanligt)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Härligt med input!

Inläggav Michael » 2013-05-10 21:40

heppe skrev:För att försvåra för blixten kan man skaffa skydd (som kostar om de löser ut) vid inkommande el, vid säkringsskåpet nere i källaren

Vad menar du med 'löser ut'?
Vad menar du med 'kostar'?

Jag antar/hoppas att säkringsskåpet i din källare är huvudcentralen.

Finns det någon bra bild som visar innehållet i supra blocket?

//Michael

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-10 22:47

Här har du ett mellanskydd som kan förbrukas vid åsknedslag:
http://www.elgrossisten.se/overspanning ... d-v10.html

Ett annat., kan också behöva bytas efter det "använts":
http://www.elrond.se/overspanningsskydd ... kydd-ed-50

Och ytterligare ett. Det står inte i ren klartext att det kan förbrukas, men
ordet "defektindikering" antyder ju det:
http://www.este.se/prod/ds40.html

Så det är alltså åskskydd som först kostar pengar vid installation, men sen
även kan behöva bytas om dom har "använts".
Dom tar, som ni kan se, ganska stora överspänningar och stötströmmar,
det rör sig alltså om många kV och många kA som dom reducerar till
restspänningar på någon enstaka kV. Och här kommer finskyddet in i bilden.
Ett sådant klarar av restspänningen med sitt dramatiskt minskade energiinnehåll
utan att bara explodera medan ljusbågen går genom skiten. :)

Det finns väl möjligheten att skriva kilometervis om detta.
Men jag är långt ifrån tillräckligt kunnig här, att det är någon idé att jag
försöker gå djupare.
Googla på :
åskskydd grovskydd
åskskydd mellanskydd

så hittar ni mycket info.

Kontakta en som jobbar med sådant här sen, om ni vill säkra upp ert hus. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-10 23:06

De där förbrukas inte.

Men naturligtvis om de överlastas och går sönder så funkar de inte. Och går de sönder så har de inte klarat av att skydda. Går de sönder är det ett mycket tydligt tecken på att de inte klarade sin arbetsuppgift. Däremot har de sugit åt sig lite energi och minskat spänning/ström, lite.

Vi kanske skall påpeka att vi pratar om överspänningsskydd - åskskydd är lite felaktigt ord. Speciellt då ingen av de där skydden tål att blixten hälsar på (vilket är mycket ovanligt ). Det vanliga är att blixten slår ner i marken. Detta kommer att medföra en magnetisk puls som introducerar el i metal, t.ex. en kabel. Elnätet har långa kablar. Denna spänningsspik tar sig via kabeln till våra hus.

Ibland så händer inte så mycket (om alla fas och nollan/pen) flyger upp massa volt. Däremot så är det nära till jord (marken) så hoppar strömmen dit. Eller så kan den hoppa över till telekablarna. Vilket är rätt vanligt. Därav att rätt ofta så går modem/fax eller liknande sönder. ...och åskan behöver inte slå ner i närheten.

//Michael

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-10 23:45

Jag håller med i typ allt du skriver.

Ja mellanskydden har inte som tänkt uppgift att förbrukas.
Men trots allt kan dom slås ut om det kommer en rejäl en, och måste bytas sen.
I alla fall en del modeller.

Men skulle jag själv vara i behov av åskskydd/överspänningsskydd skulle
jag ta reda på betydligt mer än den grunda och fragmentariska kunskap
jag just nu besitter. Jag kan inte mer än vad vem som helst kan efter en
kvälls googlande och läsande.
Så, som sagt var, vill man skydda sig så får man göra läxan ordentligt
eller anlita någon som hjälper en.
Tycker jag.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-11 12:34

De stora tillverkarna av överspänningsskydd har bra informationsmaterial, se:
OBO Betterman
Phoenix Contact

De har dock många produkter och användningsområden, så det kan vara lite svårt få en överblick för sitt specifika fall. OBO har en
snabb guide. Istället för att rekommendera någon specifik produkt, så kan jag berätta vad jag valt.

Finns flera små tillverkare i Sverige. Jag kan nämna QudraLab, som jag anser vettiga. Jag valde produkter därifrån till min systers hus. En viktig faktor var priset och tillgänglig plats i centralen. Det blev en QTS39 i centralen (inne i huset) och en QTS4062-2 på Telias inkommande telekabel. Som turligt nog var på samma vägg som elcentralen. Det är viktigt att ha kort kabel därimellan. Absolut inte dra sladden mellan tele och el skydd genom hela huset. QTS39 är lite speciell då den endast är en modul bred (tre fas). (jag rekommenderar helst någon från OBO istället, med löstagbara skydd) Förutom de skydden blev det också en QTS30 (el/tele-plugg) som monterades vid första telejacket som användes, vid ADSL-modem och larm. Detta verkar ha funkat. Innan så hade larmet gått sönder flera gånger och modem+dator smällt sönder rätt ordentligt. Flera år efter montering av skydd så har inget gått sönder. Trots åsknedslag precis i närheten (mycket reparationer hos grannar).

Jag själv har nu OBO Betterman V20-C 3-280 (5271066) i min elcentral. Har även TV4+1 som skall sitta på antennsladdarna. Huset ligger typ i stan och inga åsk problem. Är man utsatt och har redan problem, så skulle jag rekommendera större modellen V50. Eventuellt två skydd på inkommande, ett i mätarskåpet och ett i huvudcentralen.

PS. Skydden från de stora har höga normal priser, men ofta så brukar de ha special pris på sommarn (till elektrikerna).

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-11 15:44

Försäkringsbolagen har ofta information.
http://www.lansforsakringar.se/SiteColl ... kskydd.pdf

Fyra sådana här på inkommande el:
http://www.elonline.se/garo-overspannin ... ydd-/990-0

Ett mellanskydd:
http://www.elonline.se/grao-mellanskydd-komplett/3473-0

Helt billigt ser det inte ut att bli för ett komplett skydd med installation...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-11 21:21

"Fyra"... nä, tre är mycket vanligare. Det är främst fyrledarsystem på inkommande el i sverige. Speciellt om det är luftledning, för jag skulle gissa att det inte finns några femledare i luften in till något hus.

PS. Det går att få OBO grejor för mindre peng, än det där mellanskyddet.

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi