Vid stereo så används stereo 7 kanal men vid bio då?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Vid stereo så används stereo 7 kanal men vid bio då?

Inläggav matså » 2013-05-13 10:14

Tja vid dessa "valfrihetstider" 8) så väljer jag ju själv. Men som vanligt blir jag en galen tupp från Uganda (What else is new?) På min Yamaha 673 så är det en massa ljudbilder man kan få upp. Man kan spela upp dsp så att det låter som på en biograf, action, drama osv, eller så att det låter som i en hall i München osv osv.

När jag ser en film så brottas min hjärna med mig, skall jag välja tex dtshdmaster 5.1, eller hdmaster 5.1 plus att jag kopplar på dspfunktionen standard så att det låter som en biograf. Kanske skall jag strunta i dessa dspfunktionerna och bara köra på när det är från tv med stereoljud dolby prologic II x?

AA typiskt mig blir så förbryllad när det blir för mycket man kan välja på.

Ps har ju precis kopplat in mina närvarohögtalare, men när jag har på ljudet dsp standard så ändra det från dolby prologic II x till bara prologic II 8O Undras varför?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 10:28

Finns där inget automatläge, så den väljer rätt avkodning efter dataströmmen?

DSP-klanglägena tror jag de flesta här avråder från, så är där inget specifikt du gillar, så glöm dem bara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-13 10:52

Jag brukar köra direktavkodning, och sen lägger jag till front high och back high.
Givetvis DTS om det finns, då DTS har lite mer botten. :wink:

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-05-13 14:18

Vid film har jag själv inga problem med DSP effekter. Hittar du nåt som får det att låta maffigare så varför inte! :)

Återgå till Generellt om hifi