paa skrev:Rydberg skrev:Panelguy skrev:Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.
Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn
Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.
Skulle inte du blindtesta några förstärkare?
Jo då, vi gjorde ju till och med initiella tester med hemmagjord testutrustning etc. Vi blev avbrutna pga det faktum att jag flyttade till Tyskland. Har dock fortfarande testutrustningen till låns så finns det intresse kan jag försöka dra igång något här nere.