Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 17:04

paa skrev:
Rydberg skrev:
Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn :)

Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.

Skulle inte du blindtesta några förstärkare?

Jo då, vi gjorde ju till och med initiella tester med hemmagjord testutrustning etc. Vi blev avbrutna pga det faktum att jag flyttade till Tyskland. Har dock fortfarande testutrustningen till låns så finns det intresse kan jag försöka dra igång något här nere.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 17:45

Rydberg skrev:Jag tycker jämförelsen med en "fin"-klocka haltar betänkligt. Där betalar man ofta för en utmärkt finish, högsta klassens urmakeri/hantverk och sedan är ju klockan även ett smycke. Går inte att jämföra med några hemmalindade kablar kan jag tycka (no offence). Jag tror få personer skulle kalla en kabel för ett smycke även om man naturligtvis kan tycka saker som dess estitik.

Inga kablar men det här är väl det närmaste i HiFi väg man kommer ett smycke/dyr klocka

Bild
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 17:48

Smycke?
Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 18:07

hifikg> Jag tycker du ska göra en statistisk undersökning, kolla hur mycket brudar som använder USB-kablar som smycken i Sthlm. Välj slumpvis ut 100 stycken.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 18:16

Rydberg skrev:hifikg> Jag tycker du ska göra en statistisk undersökning, kolla hur mycket brudar som använder USB-kablar som smycken i Sthlm. Välj slumpvis ut 100 stycken.

Done... hittade en, Anna. Finns en bild till av henne i min presentation, där hon nyttjar samma USB-kabel som topp :-)
Jag tror mer det är en kill-grej att använda kablar som smycken. Hade jag haft exklusiva kablar än jag har hade jag kanske möblerat så de skulle framskymta lite mer när hifiintresserade kom på besök.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-20 22:39

Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-21 00:17

hifikg skrev:Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.
Ska du blindtesta Spotify mot HD-musik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-05-21 14:14

Vågat av dig adagio.
Att ta upp kabeldiskussionen här på faktiskt är att be om en explosion :lol:
Tråden är dryga veckan gammal, 8 sidor lång och redan har en fått semester.

Snygga kablar för övrigt.
Lite sugen på att låna signalkabeln för att bjuda in lite löst folk vid en öppen lyssning.
Dock endast av nyfikenhet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-21 14:47

paa skrev:
hifikg skrev:Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.
Ska du blindtesta Spotify mot HD-musik?

Nästan, men det får bli i min presentation, eller i en egen tråd. Har börjat så smått idag och de första resultaten är... intressanta.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi