Das stora tråd om reparation av CD-skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Das stora tråd om reparation av CD-skivor

Inläggav phloam » 2013-05-23 01:00

Ok - efter att ha gråtit blod över hack i en gammal fin techno-CD pga mkt oturliga repor så är det dags att ta i med hårdhandskarna och göra nåt seriöst åt detta.

Har experimenterat tidigare med olika sorters polering (inkl tandkräm) men med mediokra resultat.

Vad finns på marknaden? Kjell.com har börjat med dessa:

Reparationsmaskin CD/DVD
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... dvd-p18069
Har faktiskt provat denna innan (köpte billigt på tradera) men den är väldigt irriterande då den bara kör en liten stund innan den stänger av sig själv och den höll inte särskilt länge heller. Tanken är god iaf.

Sen finns även denna mystiska vätska:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... air-p18071
Nån som har testat denna produkt? Är det något man vill kleta på sina rariteter? Funkar det?

Som sista utväg - den lokala videobutiken erbjuder professionell reparation/polering av cd-skivor, men det kostar typ 20:- per skiva.

Kan nån komma på ett bra sätt för maskinell repborttagning och blankpolering hemma så vore jag tacksam. Nåt sånt här kanske?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 0-v-p40340
Senast redigerad av phloam 2013-05-23 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-05-23 01:51

Köpte en begagnad skiva på Amazon för några månader sedan och det var hack på två låtar. Googlade lite och fann också tips med tandkräm och dylikt. Provade och det fungerade inte! Kontaktade säljaren på Amazon och hen skickade en ny cd= Problem löst :D !

Nu hjälper det här inte dig såklart men mitt inlägg kanske gör att tråden kommer högt upp och fler ser den= att du kanske får ett relevant svar :lol:!

Kommer följa tråden dock för det hade varit bra om någon kom med tips inför framtida problem som inte går att lösa på ovanstående vis.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 02:08

Man kan faktiskt nå bra resultat - men problemet är att det är fruktansvärt jobbigt och ineffektivt att köra med manuell kraft. Gäller det bara en skiva och lättare repor kan det gå an, där kan jag tipsa en del.

Själv har jag ganska många skivor jag skulle vlja försöka rädda, spel o annat, men då måste det till nån maskinell lösning..!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-05-23 09:05

Det är i allra högsta grad värt de 20 kronor som professionell slipning kostar i stället för att gegga runt med diverse hobbylösningar. Dessutom stödjer man en näring som säkerställer att gamla och ibland sällsynta kompaktskivor bevaras åt eftervärlden. Min rekommendation är alltså att lämna in repiga skivor till den lokala videobutiken eller skivbörsen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-23 09:39

Jag har räddat mjukvaran på nästan oläsliga skivor genom att använda tålmodiga program i datormiljö, som läser och läser, tills den hittar nå't. Men kostar det bara 20:- att rädda plastskivan är det en mycket bra lösning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-23 09:56

Polermedel till bilen och en oscillerande maskin bör funka fint tycker jag.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-23 10:42

Finns bra polerings system för bilstrålkastare i plast.

Där man slipar/polerar och sedan lägger på en spray som blir spegelblank och tålig kanske kan vara nåt ?

Men för 20:- tycker jag det kan vara en god sak att stödja handlarn som tillhandahåller lite service :D det är utdött om stormarknaderna får fortsätta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 12:47

Självklart är det ett bra alternativ att lämna in för polering - jag kommer säkert att använda det alternativet, åtminstone för vissa skivor.

De som har gjort det får gärna berätta om hur det har funkat, hur pass skadade skivor de kan fixa osv...!

Men för de som kanske inte har tillgång till denna service i närheten, och i god DIY-anda, så söker jag fungerande lösningar för hemmet också..!

Det som är både dyrt och dåligt är köpta system som inte lever upp till förväntningarna, som reparationsmaskinen ovan (är glad att jag inte slängde bort 249:- på den jag hade. De pengarna hade jag kunnat få många skivor proffsslipade för).

Så i likhet med hemmabyggda skivtvättar för vinyl, så borde det väl inte vara så svårt att få ihop en rekommendabel lösning för CD-polering?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 12:49

flathead skrev:Finns bra polerings system för bilstrålkastare i plast.

Där man slipar/polerar och sedan lägger på en spray som blir spegelblank och tålig kanske kan vara nåt ?

Låter ju intressant, har du nåt namn eller kanske länk så posta gärna..!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-23 13:24

Vattenslipa och sen på med polermedel verkar vara melodin om man skall få till det.

Meguiars gör bra skit.
http://www.youtube.com/watch?v=h2jhqGLASsw

Tror dom skall ha ett kit för den yta som inte är sådär skadad med.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-05-23 14:34

Finns ju en instruktion här oxå!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Sedan kan rubriken på denna tråd vara lite förvirrande, jag tog det som att fixa CD spelare, inte skiva..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 14:51

NiklasF skrev:Vattenslipa och sen på med polermedel verkar vara melodin om man skall få till det.

Meguiars gör bra skit.
http://www.youtube.com/watch?v=h2jhqGLASsw

Tror dom skall ha ett kit för den yta som inte är sådär skadad med.

Ser ju inspirerande ut! :) Borr med polertillsats kanske är maskinen jag söker...? :D

Apropå vattenslipning etc så har jag testat med nagelpolerare men ytan slits ner fort. Möjligen för pyttesmå skador.

Edit: Verkar som om PlastX Polish by Hand och det han använder innan dess är intressanta för ändamålet...!

Har faktiskt provat att sandpappra (våtslipning) en förlorad CD-ROM med fint + finaste sandpapper (kan behövas för att få bort svåra repor) och sedan polerat med polermedel. Den blev inte direkt blank, men när jag stoppade i den så gick installationen av spelet igång :D

Så i stort sett så är det sista steget, ordentlig blankpolering, som är det problematiska...!
Senast redigerad av phloam 2013-05-23 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 14:54

imac skrev:Finns ju en instruktion här oxå!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Sedan kan rubriken på denna tråd vara lite förvirrande, jag tog det som att fixa CD spelare, inte skiva..

Ska fixa rubriken :oops:

Den guiden är bra, tänkte också på den...!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-23 16:57

imac skrev:Sedan kan rubriken på denna tråd vara lite förvirrande, jag tog det som att fixa CD spelare, inte skiva..

Så kan det vara, men du trodde fel :-)

CD betyder Compact Disc, dvs själva mediet. Apparaten man spelar på heter CD-spelare. CD-skiva är egentligen en felkonstruktion eftersom det översatt betyder Kompaktskiva-skiva.

Alltså, en CD är en CD (fonogrammet) och apparaten heter CD-spelare!

Phloam, du skrev rätt från början och har nu ändrat till fel ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-23 18:43

+100 . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-23 18:46

CD-skiva är sedan länge ett vedertaget begrepp och har funnits i SAOL i många år.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-23 19:02

Vilket inte hindrar att den [s]rätta[/s] icketautologiska benämningen CD likaledes finns med i SAOL . . . typ. :wink:
Senast redigerad av Laila 2013-05-24 09:14, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-23 19:32

Det är klart CD inte blir "fel" bara för att CD-skiva godkänns. Ser ingen relevans i det, CD-skiva är fortfarande lika mycket rätt och det är inga fel i rubriken.

Eller ja, förutom den tysk-svenska blandningen då :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-23 20:13

Det är inte bara här i Sverige "man" gör fel, såg i en engelskt tidskrift uttrycket LCD-display... (LCD = Liquid Crystal Display)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-23 21:00

Å där åkte tråden ner i orddefintionsdiket(tm) igen! :D

Men, skadan är redan skedd:

Grabs, CD-skiva har ingen någonsin missförstått, det törs jag garantera. Dessutom är det vedertaget, som sagt. Lägg ner.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-05-23 21:44

Jag skrev tidigare i dag ett inlägg om det här som jag aldrig postade, men visst fungerar begreppet cd-skiva utmärkt. Det är helt enkelt en skiva som är en del av systemet compact disc och alltså inte en tautologi. Däremot kan man inte utläsa förkortningen cd som en spelare. phloams första rubrik var alltså utmärkt tydlig. Den nuvarande är ännu tydligare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-23 21:55

PekkaJohansson skrev:Jag skrev tidigare i dag ett inlägg om det här som jag aldrig postade, men visst fungerar begreppet cd-skiva utmärkt. Det är helt enkelt en skiva som är en del av systemet compact disc och alltså inte en tautologi. Däremot kan man inte utläsa förkortningen cd som en spelare. phloams första rubrik var alltså utmärkt tydlig. Den nuvarande är ännu tydligare.

Jag köper detta.

Och för att förtydliga: en CD är aldrig spelaren utan fonogrammet!

Men vi slarvar med annat. Video = videobandspelare (typ VHS), micro = microvågsugn etc.

Men visst finns det ett antal sätt att reparera repiga CD's på, tidigare hade jag ett reparationskit bestående av två olika vätskor. Minns dock inte vad det hette (men det avhandlades i en annan tråd för en 4-5 år sedan) men det fungerade mycket bra.

/ B

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-23 22:10

PerStromgren skrev:Å där åkte tråden ner i orddefintionsdiket(tm) igen! :D

Skyldig :oops:

Har en liten hög skivor som inte EAC lyckats rippa 100%, förhoppningsvis räcker en varsam disk, men ev. kan jag behöva reparera så jag hoppas tråden kan fortsätta i rätt riktning igen :)

Återgå till Generellt om hifi