IR extender - eller liknande produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

IR extender - eller liknande produkter

Inläggav Bamsefar » 2004-07-19 20:19

Mors,

Jag letar efter någon form av IR förlängare som är trådbaserad (alltså INTE trådlös). Vi talar om typ 8 rum som skall kunna påverka en Boxer och två Sattelitmottagare som står under en trappa i en skrubb. Alltså inget direkt multiroom system, utan enbart en enkel IR förlängare...

Finns det sådana ???

Jag hittar nämligen bara en massa trådlösa och dom fungerar bevisligen inte (avstånd och matrial i väggarna sätter dessvärre stopp för trådlösa lösningar).

Jag har möjlighet att dra nya kablar, men om man kan kombinera IR-förlängninssignalerna i t.ex. vanliga antenn kabeln så skadar det ju inte ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-19 20:54

kolla på Lintronic www.lintronic.dk dessa är kanske overkill för ditt syfte men funkar gör de

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-07-19 21:05

Borde du inte kunna bygga en själv med sådana här.
Bild Samt lite logik:

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-20 12:58

Jag har såna "små paraboler" hemma. Thomson någonting heter de. Med dessa kan man överföra bild, ljud, och fjärrkontroll även genom väggar. Fjärrkontrollfunktionen får man genom att klista sma sladdar från "parabolenheten". Om du vill så kan du låna dem och prova om de funkar. Vill du ha dem så kan du få köpa dem av mig. Jag har inte använt mina på ett bra tag nu. Fast det blir då överföring mellan två rum och inte åtta...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-11 01:01

Googlade efter ir-förlängare, å hitta denna gamla tråden.

Jag vill bara ha en enkel, gärna trådbunden historia. IR-signaeln ska bara förlängas någon meter. Tanken är att alla apparater ska stå i en skrubb. Lasselite har hängt TVn på väggen, ådå bidde d fult med alla apparater å sladdar å skit...

Lite bilder och byggbeskrivning kommer troligen imorgon.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-11 17:50

Nu har jag lagt upp beskrivning av upphängningen. Vi va inne på teknikmagasinet, men där var alla ir-förlängare slut.

Tips på hur man bygger en, och vilka ELFA-grejer jag behöver???
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-10-13 09:29

Letar efter en enkel men bra IR förlängare mellan två rum. Trådlös eller sladd spelar ingen roll bara det funkar.
Tråden är gammal det kanske finns någon annan tråd som har mer info.
Tacksam för tips.

Johan

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-10-13 10:33

Kolla med Malmö HiFi Center, och deras IR förlängingar:
http://www.hificenter.se/index.php?r=a&o=33&cat=184

Det är vad jag har, och det fungerar ypperligt !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-13 12:02

"Pyramiderna" på Clas Ohlson funkar också utmärkt. Dom har jag...

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-10-13 13:30

Tack för tipsen.
Vad skiljer dom billigare varianterna från dom dyra. Är det mer strul med dom billigare? Eller är det så att dom dyrare ofta går att bygga ut med fler enheter funktioner etc.?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 19:11

Lyfter den här gamla tråden lite.

Jag har en TV-box i vardagsrummet och en extra TV i sovrummet.

Skulle vilja kunna styra boxen från båda rummen helt enkelt. Det är det primära.

Det seekundära vore om man samtidigt kunde hantera två-tre enheter totalt så man kan gömma alla enheter i vardagsrummet. Jag tillhör inte dem som nödvändigtvis måste se prylarna...

Jo, jag har testat Macab Ext30 och den funkade. Det finns kanske möjlighet att utöka den till flera enheter genom att köpa tillbehör, men då kanske det finns väldigt mycket bättre prylar istället? Med tillbehören k(om det finns) kanske det totalt sätt blir dyrare än något annat..

Hoppas någon har goda råd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-03 09:04

MagnusÖstberg skrev:Lyfter den här gamla tråden lite.

Jag har en TV-box i vardagsrummet och en extra TV i sovrummet.

Skulle vilja kunna styra boxen från båda rummen helt enkelt. Det är det primära.

Det seekundära vore om man samtidigt kunde hantera två-tre enheter totalt så man kan gömma alla enheter i vardagsrummet. Jag tillhör inte dem som nödvändigtvis måste se prylarna...

Jo, jag har testat Macab Ext30 och den funkade. Det finns kanske möjlighet att utöka den till flera enheter genom att köpa tillbehör, men då kanske det finns väldigt mycket bättre prylar istället? Med tillbehören k(om det finns) kanske det totalt sätt blir dyrare än något annat..

Hoppas någon har goda råd.

Om du har (eller kan dra) antennkabel mellan rummen fungerar denna klockrent!
.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-03 11:41

www.sydia.se har ethernet till ir och sen kan man köra en liten app i sin telefon som styr enheten så kan den ju göra lite vad som helst.
Finns enheter med 3 utgångar som då är helt programmerbara.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi