Placering av JBL L150 - MYCKET begränsat utrymme

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Placering av JBL L150 - MYCKET begränsat utrymme

Inläggav donjansson » 2013-06-14 23:12

Så har en tvåårig dröm äntligen blivit verklighet! Nästa vecka väntar jag leverans av mina nya "vintages", tänkta att efterträda mina (2 par!) Audiotronic CM3. [Kolla Blocket; Hifimagasinet; Hifitorget vid intresse. Sökord Audiotronic CM3.]

Till saken hör att jag, av personliga skäl, endast har tillgång till ett litet rum om cirka 20 kvm + toalett. Det är förmodligen en urbota dum idé att stuva in dessa pjäser på 20 kvadrat. Jag vet inte hur länge det dröjer innan jag flyttar till större ytor.

På sidorna enligt bilden nedan är enda ställena jag kan placera högtalarna:

http://www.panoramio.com/photo_explorer ... =date_desc

Till vänster står som synes en byrå och en tv. Tänkte att man kunde slå upp tv:n på väggen, med god marginal till högtalarens höjd. Jag har inget annat val än att placera den andra högtalaren till höger, vid dörr + tavla.

Det kommer förmodligen låta långt under optimalt. Men som sagt, de ska inte stå där för all evighet. Behöver bara någonstans att "förvara" de, samt eventuellt spela lite musik.

Vad tror ni?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 23:20

Är det L-150 eller CM3 du ska placera?

CM3 funkar på hyggligt korta avstånd... tänk dig dem som ett par gigantiska hörlurar... :wink:

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-06-14 23:27

Ledsen om jag var oklar. Mina nya L150. CM3 ligger ute på annons.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 23:48

Har bara hört L-150 i butik för länge sedan men antar att samma gäller för dem som tex 4412 - kolla den här länken där förutsättningar diskuteras.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54435&highlight=recap

Jag tyckte att mina L-100 behövde upp mot en vägg för att basa ok. Använde dem som närfältsmonitorer och det funkade hyggligt så med rätt placering ska säkert dina också lira - så stor skillnad är det ju inte! ;)

Återgå till Generellt om hifi