X-feed vs. S-Logic

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pettersson

X-feed vs. S-Logic

Inläggav Pettersson » 2013-06-16 08:03

Skapar en tråd om det som jag frågade i "Öhman X-feed till iPhone och Android"-tråden.

Som sagt så hittade jag de här hörlurarna (Ultrasone HFI-580 ) på nätet som har s.k. S-Logic™ och de verkar ha samma funktion som X-feed...fast inbyggd i luren så att säga. Ska också bygga på hur vi hör saker och ting och hur örat är uppbyggt och ge illusionen att det är högtalare som man lyssnar på.

Har lyssnat på dom här på Hi-fi Punkten i Skövde och de lät bra

Ultrasone HFI-580

[url] http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID= ... _spec=true [/url

Både X-feed och S-LOGIC syftar till att skapa illusionen att man lyssnar på ett par högtalare istället för lurar. X-Feed genom att ljudet "läcker över" i i den andra kanalen efter ett visst speciellt mönster frekvensmässigt.

Ultrasone genom att sätta ett lock så det inte blir något direktljud rakt in i örat genom att de har täppt för största delen av membranet och uppbyggt kring tanken att tillföra en massa reflekterat ljud och skickar därför ut det mesta av ljudet genom hörnen och.

Se denna bild:

http://cdn.head-fi.org/b/b1/b1579978_06292010%28003%29.jpg
(tack Alexi för detta)

Ear One kan troligen (enligt de själva iaf) driva de flesta lurar och man kan då välja om man vill har denna illusion och med vilken lur som helst men jag undrar vilken som ger den bästa illusionen om att lyssna på högtalare, om man nu bortser från drivningen .. Sedan kanske man vill välja själv vilka lurar man vill ha med Holographic Audio Ear One och så kan man stänga av X-feed till spår man inte tycker att det passar till men en klart billigare lösning på skapandet av illusionen är ju S-Logic™

Så frågorna som jag har är om

Vilken lösning ger den bästa illusionen om att lyssna på ett par högtalare tror ni?

Vilken teknisk lösning tar bäst hänsyn till hur örat är uppbyggt och hur man uppfattar ljud? "Tekniken bottnar i den psykoakustiska läran och hur hjärnan tolkar ljud i olika frekvenser på grund av dess spridning." som Ultrasone skriver om sin produkt men som lika gärna kunde vara en text från Holographic Audio, eller hur?

Ultrasone uppger också att "S-Logic™ minskar också ljudtrycket i trumhinnan upp till 40 % (3-4 dB). Detta minskar risken för hörselskador, och ger många timmars njutning utan lyssningströtthet." Kan det stämma?

Är det värt prisskillnaden om man väger in att med Ear One för 5 000kr får man en bra drivning (har själv AKG 701 som är trögdrivna; har även ett par Senheiser HD600) och i & urkopplingbar X-feed eller ett par lurar för 1 250kr som man kan använda överallt samtidigt och få samma illusion, men i vilken grad gentemot X-feed vet jag inte

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Alexi

Re: X-feed vs. S-Logic

Inläggav Alexi » 2013-06-16 10:14

Pettersson skrev:Ultrasone uppger också att "S-Logic™ minskar också ljudtrycket i trumhinnan upp till 40 % (3-4 dB). Detta minskar risken för hörselskador, och ger många timmars njutning utan lyssningströtthet." Kan det stämma?

mvh
3dB är en 100% ökning av ljudstyrkan. Så om man minskar med 3-4dB hur får de det till 40%?

Jag skulle vara orolig att det lock som sitter framför membranet, är det som dämpar 3-4dB och att jag därmed behöver minst dubbelt så mycket effekt för samma ljudtryck. De blir med andra ord extremt trögdrivna.

Lättast är att lyssna på dem i just en Ear One. Då kan sätta på och stänga av X-feed. Å sen jämföra med en annan bra lur exempelvis AKG 271
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-06-16 10:42

Alexi skrev:
Pettersson skrev:Ultrasone uppger också att "S-Logic™ minskar också ljudtrycket i trumhinnan upp till 40 % (3-4 dB). Detta minskar risken för hörselskador, och ger många timmars njutning utan lyssningströtthet." Kan det stämma?

mvh
3dB är en 100% ökning av ljudstyrkan. Så om man minskar med 3-4dB hur får de det till 40%?

3dB är 100% ökning av ljudenergin men bara 41% ökning av ljudtrycket.

6dB är 300% ökning av ljudenergin (till 400%) men bara 100% ökning av ljudtrycket.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-16 13:02

Nej, det går inte att påstå att funktionen i ovanstående lurar är samma som Ear Ones IÖ-X-feed.

"IÖ" X-feed korskopplar lägre frekvenser så att lågfrekventa ljud når bägge öronen, det gör inte Ultrasone!

I verkligheten då vi lyssnar på ljud kommer lågfrekventa ljud att nå bägge öronen, där är X-feed mer liknande verkligheten än att ha helt separata ljudsignaler till respektive öra, som alla hörlurar normalt ger, inklusive dessa Ultrasone.

Ultrasone har en helt annan funktion som det även finns andra hörlurstillverkare som har trixat med, att försöka få ljudet som når örat att komma från olika infallsriktningar. Bose har en del sådant, bl.a. Allt med försöken "att få det liite bättre".

Personligen tycker jag att man ska leta efter ett par hörlurar som låter klangligt riktigt med låg förvrängning. Sedan kan man lämpligen applicera en ljudprocessning externt som gör sådant som hörlurarna inte själva kan skapa, t.ex. någon form av crossfeed. Det finns många olika typer av crossfeed för hörlurslyssning, bl.a. från iFi (http://www.ifi-audio.com/en/iCAN.html). Problemet är väl att dessa apparater sällan finns för provlyssning på samma butik. Det blir då lite som att köpa grisen i säcken, alternativt skicka/lämna tillbaka om man inte är nöjd. Eller så blir man en nöjd kund, utan att veta hur alternativen låter...! Och för somliga börjar hjärnspökena att arbeta och börjar fundera på om den eller den apparaten är bättre, och sedan är byteskarusellen igång.

Själv har jag goda erfarenheter av Öhman X-feed, jag har lyssnat för lite på andra alternativ för att tycka att jag kan uttala mig. Det som är trevligt med Öhmans X-feed är att den är en varsamt mild processning som inte egentligen gör så mycket väsen av sig.

Jo, jag har viss erfarenhet av Dolby Headphone också! Den går nog(?) mest ut på att man kan lyssna på multikanalljud via hörlurar och det funkar faktiskt ganska trevligt. Jag minns inte om den även gör något med tvåkanaligt material. Dolby Headphone finns inbyggt i vissa hembioreceivrar, så man kan överväga en sådan och få en hel hembioreceiver "på köpet". Varsågod, Richard, nu är det väl upplagt för en kommentar från dig! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-16 13:05

Alexi skrev:

mvh

Jag skulle vara orolig att det lock som sitter framför membranet, är det som dämpar 3-4dB och att jag därmed behöver minst dubbelt så mycket effekt för samma ljudtryck. De blir med andra ord extremt trögdrivna.

Lättast är att lyssna på dem i just en Ear One. Då kan sätta på och stänga av X-feed. Å sen jämföra med en annan bra lur exempelvis AKG 271

Procenträkning!!!

Ojojoj.... 8O :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-06-17 00:08

Har ägt Ultrasone lurar i många år som med Pro 750/Pro 900 och även testat Holographic Ear One.

När det gäller hörlurarna så dema. Spelar det någon roll om de har några procent mer övertygande ljudbild om de låter skit.

De bästa hörlurarna jag ägt och lyssnat på har kanske sämst ljudbild. Audeze LCD-2. HD 800 månne den som har bäst men den känns inte riktigt rätt heller. Lyckas flytta ut ljudbilden några cm kanske.

Ultrasone lurarna jag testat är dock stängda men med tanke på det så presterar de rätt bra speciellt med att få fram ljudet lite bättre framför mig än gemene hörlur. Att de skulle va mer lättlyssnade? Pro 750/900 är bra aggressiva hörlurar. Att bomullsdämpa dem är näst intill ett måste annars får du verkligen gå all in på att lyssna på låga db-tal. Titandrivarna i dessa är rätt trögdrivna också och kräver rätt lång inspelningstid.

Förstärkare gör dig ju mer flexibel i alla fall men är du ute efter något du kan ta med dig överallt så behöver du månne inte all den krämen :)

X-feed blev jag aldrig riktigt såld på men den på Ear One är den bästa implementationen jag testat i alla fall. Näst intill alla andra skadade bara inspelningarna alldeles för mycket.

Hade fullt sjå hitta stereoinspelningar att testa med men kände ärligt talat aldrig något behov av att aktivera X-feed funktionen. Stereo separationen blir mindre men med de hörlurar jag har som alla har vinklade drivare så var inte det direkt något plus jämt. Fick inget mer djup framåt som jag hade hoppats på för filmtittande.

Mycket trevlig förstärkare om du inte är ute efter någon specifik färgning eller så.

Återgå till Generellt om hifi