Skapar en tråd om det som jag frågade i "Öhman X-feed till iPhone och Android"-tråden.
Som sagt så hittade jag de här hörlurarna (Ultrasone HFI-580 ) på nätet som har s.k. S-Logic™ och de verkar ha samma funktion som X-feed...fast inbyggd i luren så att säga. Ska också bygga på hur vi hör saker och ting och hur örat är uppbyggt och ge illusionen att det är högtalare som man lyssnar på.
Har lyssnat på dom här på Hi-fi Punkten i Skövde och de lät bra
Ultrasone HFI-580
[url] http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID= ... _spec=true [/url
Både X-feed och S-LOGIC syftar till att skapa illusionen att man lyssnar på ett par högtalare istället för lurar. X-Feed genom att ljudet "läcker över" i i den andra kanalen efter ett visst speciellt mönster frekvensmässigt.
Ultrasone genom att sätta ett lock så det inte blir något direktljud rakt in i örat genom att de har täppt för största delen av membranet och uppbyggt kring tanken att tillföra en massa reflekterat ljud och skickar därför ut det mesta av ljudet genom hörnen och.
Se denna bild:
http://cdn.head-fi.org/b/b1/b1579978_06292010%28003%29.jpg
(tack Alexi för detta)
Ear One kan troligen (enligt de själva iaf) driva de flesta lurar och man kan då välja om man vill har denna illusion och med vilken lur som helst men jag undrar vilken som ger den bästa illusionen om att lyssna på högtalare, om man nu bortser från drivningen .. Sedan kanske man vill välja själv vilka lurar man vill ha med Holographic Audio Ear One och så kan man stänga av X-feed till spår man inte tycker att det passar till men en klart billigare lösning på skapandet av illusionen är ju S-Logic™
Så frågorna som jag har är om
Vilken lösning ger den bästa illusionen om att lyssna på ett par högtalare tror ni?
Vilken teknisk lösning tar bäst hänsyn till hur örat är uppbyggt och hur man uppfattar ljud? "Tekniken bottnar i den psykoakustiska läran och hur hjärnan tolkar ljud i olika frekvenser på grund av dess spridning." som Ultrasone skriver om sin produkt men som lika gärna kunde vara en text från Holographic Audio, eller hur?
Ultrasone uppger också att "S-Logic™ minskar också ljudtrycket i trumhinnan upp till 40 % (3-4 dB). Detta minskar risken för hörselskador, och ger många timmars njutning utan lyssningströtthet." Kan det stämma?
Är det värt prisskillnaden om man väger in att med Ear One för 5 000kr får man en bra drivning (har själv AKG 701 som är trögdrivna; har även ett par Senheiser HD600) och i & urkopplingbar X-feed eller ett par lurar för 1 250kr som man kan använda överallt samtidigt och få samma illusion, men i vilken grad gentemot X-feed vet jag inte
mvh